42 milliárdot követelnek a Costa Concordia magyar túlélői

BL, 2012. május 6., 09:30, frissítve: 13:41
Kétszázmillió dollár, azaz mintegy negyvenkétmilliárd forint összegű kártérítést követel a Costa Concordia elnevezésű óceánjáró katasztrófájának négy magyar túlélője a New York-i szövetségi bíróságon – közölte a felperesek ügyvédje, Rónai Péter szombaton.

A hatalmas luxushajó január 13-án ütközött zátonynak Olaszország nyugati, toszkán partjainál, nem messze Giglio szigetétől. 32-en életüket vesztették, köztük egy zenészként ott dolgozó magyar. A fedélzeten mintegy 60 országból összesen 4229 ember, köztük 3200 turista tartózkodott.

Rónai Péter tájékoztatása szerint a Costa Concordia négy magyar dolgozója – három férfi és egy nő – nevében május 3-án beadott kereset alapján súlyos gondatlanság miatt követelnek összesen 200 millió dollárt a hajó üzemeltetőitől, melyek a Carnival PLC,  a Carnival Corporation és a Costa Crociere S.p.A. A felperesek keresete hivatkozik többek között a hajó kapitányának felelőtlen manőverezésére, arra, hogy a személyzet előzőleg nem részesült megfelelő kiképzésben, nem volt a fedélzeten érvényben biztonságirányítási és ellenőrzési rendszer és nem volt hasonló vészhelyzetek esetére biztonsági forgatókönyv, illetve megfelelő mentési terv.

„Ezeknek a társaságoknak fizetniük kell”

„A keresetet csak azután adtuk be, hogy a hajótársasággal holtpontra jutottak az egyeztetések. A jelentős összegű kártérítéssel az a célunk, hogy az érintett cégek szembesüljenek mulasztásaik súlyával és következményeivel. Ezeknek a társaságoknak fizetniük kell a katasztrófa miatt, de cégeket nem lehet börtönbe küldeni, így ez csakis anyagi úton történhet meg, és további életeket követelhet, ha az alpereseket nem büntetik meg” – fogalmazott Rónai Péter.

Arra a felvetésre, hogy az olasz hajó katasztrófájának magyar túlélői miért egy New York-i bíróságon indították meg a kártérítési pert, az ügyvéd közölte: a Costa Concordián dolgozókkal a munkaadók többnyire aláírattak egy papírt arról, hogy az esetleges jogvitáikat olasz bíróság előtt kell lefolytatni, ám ez a négy magyar esetében nem történt meg, miután közvetítő cég révén kerültek a hajóra.

Évekig tarthat

A jogász hozzáfűzte: nem kételkedik az olasz bíróságok pártatlanságában, de köztudott, hogy egyfelől ott elhúzódhatnak a perek, egy ilyen bonyolult jogvita akár tíz–tizenöt évig is tarthat, másfelől az ottani ítélkezési gyakorlatban a kártérítések összege lényegesen alacsonyabb, mint az Egyesült Államok bíróságain.

Rónai Péter kérdésre válaszolva közölte, hogy a per érdemi szakasza előtt újabb egyeztetések kezdődnek a felek között, ami akár évekig is eltarthat, ezért egyelőre még csak megjósolni sem lehet, mikor kerül sor az első tárgyalásra. Az ügyvédi iroda azonban már vállalta a négy magyar túlélő peres eljárással kapcsolatos költségeinek megelőlegezését. Azt azonban az ügyvéd leszögezte: megítélése szerint az ügy sikeres lezárása érdekében kulcsfontosságú, hogy az Egyesült Államokban maradjon a per, ezért is lehet még nagy jelentősége a joghatóság kérdésének, azaz hogy mely bíróság illetékes a jogvitában.

Prostituáltak voltak a fedélzeten

Rónai Péter kitért arra is: álláspontja szerint a munkáltatónak tudnia kellett, hogy Francesco Schettino, a Costa Concordia kapitánya a múltban is követett el a katasztrófánál alkalmazotthoz hasonló manővereket, hiszen ilyesmiért korábban már megrótták. Az érintett cégek tudtak továbbá a személyzet viselkedéséről és arról is, hogy a fedélzeten prostituáltakat alkalmaznak. Az ügyvéd a perben bizonyítani kívánja, hogy a kapitánynak elégtelen volt a felkészültsége és nem rendelkezett megfelelő képesítéssel a hajó irányításához, továbbá hogy a hajót rosszul tervezték.

A Costa Concordia katasztrófája után Olaszországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban egymás után indultak kártérítési perek a túlélők és az áldozatok rokonai részéről a luxushajót tulajdonló vállalat, a Costa Crociere és tulajdonosa, a Carnival hajótársaság ellen. Az Egyesült Államokban több tucatnyi utas indított már pert az amerikai székhelyű Carnivallal szemben, sok százmillió millió dollárnak megfelelő kártérítést követelve.

Az olasz hatóságok a katasztrófával összefüggésben a hajótársaság kilenc tagja ellen emeltek vádat gondatlanság, emberölés és mulasztás miatt. A 114 500 tonna tömegű, 290 méter hosszú, 25–35 méter széles, 52 méter magas üdülőhajó a katasztrófa óta az oldalára dőlve, félig elmerülve rostokol a zátonyon Giglio sziget partjainál. A hajóroncs kiemelése és elszállítása akár egy évig is eltarthat.

Forrás: MTI
hirdetés
Cinkos, aki néma
Nyomorolimpia – Önsajnálat Nemzeti Bajnokság
Puzsér Róbert
Győztes politikus soha nem az lett, aki a leghangosabban kiabált, hanem aki a legbátrabban hazudott.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 14:25
  2. 14:17
  3. 14:09
  4. 13:57
  5. 13:56
  6. 13:50
  7. 13:48
  8. 13:43
  9. 13:40
  10. 13:35
  11. 13:33
  12. 13:29
  13. 13:25
  14. 13:17
  15. 13:16
  16. 13:16
  17. 13:09
  18. 13:03
  19. 13:02
  20. 12:51
  21. 12:48
  22. 12:46
  23. 12:34
  24. 12:30
  25. 12:22
  26. 12:19
  27. 12:18
  28. 12:05
  29. 11:58
  30. 11:53
  31. 11:48
  32. 11:45
  33. 11:38
  34. 11:37
  35. 11:24
  36. 11:21
  37. 11:14
  38. 11:13
  39. 11:11
  40. 11:11
  41. 11:09
  42. 10:59
  43. 10:57
  44. 10:52
  45. 10:49
  46. 10:45
  47. 10:37
  48. 10:30
  49. 10:30
  50. 10:29
hirdetés

Hozzászólások - 3 db

A hozzászólások mutatása