Az olasz kormány csütörtökön rendeletet fogadott el, amely megtiltja a tengerjáró hajóknak, hogy túl közel menjenek a partokhoz, ami a Costa Concordia luxushajó január 13-i, Giglio szigete mellett bekövetkezett, 32 halálos áldozatot követelő balesetének fő oka volt.

A három napon át az Indiai-óceánon hánykolódó és csütörtökön partot ért Costa Allegra több mint hatszáz utasának a Costa Crociere felajánlotta, hogy visszafizeti az út árát, és ugyanekkora összegű kártérítést is ad. Az utasok 70 százaléka a vakáció folytatását választotta a Seychelles-szigeteken a Costa Crociere költségére. Az Allegrán hétfőn tűz ütött ki, s ezt követően három napon át vontatni kellett, míg végül befutott a Seychelles-szigetek fővárosába.

Január 13-án Olaszország partjainál zátonyra futott a cég egy másik hajója, a Costa Concordia, itt 32-en meghaltak. Mindezek nyomán a céget nem anyagi csőd, hanem a márkanév értékvesztése fenyegeti. Ezért a genovai hajótársaság tulajdonosa, az amerikai Carnival egyes lapok szerint a Costa megszüntetését tervezi. Ezt erősítette meg Genova polgármestere is, aki aggodalmát fejezte ki a csak Liguriában húszezer olasz munkahelyet biztosító Costa Crociere sorsa miatt.

Szombaton kezdődik a Costa Concordia balesetének bizonyítási eljárása. A területileg illetékes Grossetót jelölték ki helyszínként. A toszkán város bírósága azonban szűknek bizonyult, így a feleket a Teatro Moderno színházba várják. Több százan jelezték részvételüket a Costa Concordia több mint háromezer utasa közül. Az utasokat, a 32 áldozat családjait, a Costa Crociere hajótársaságot, a Concordia kapitányát, Francesco Schettinót és a legénység tagjait ötszáz ügyvéd képviseli. Tömegesen akkreditáltatta magát a sajtó, Grossetóban minden szállodaszoba foglalt. A kilenc vádlott – Schettino, a hajó másik öt tisztje és a Costa Crociere három vezetője – viszont egyelőre nem vesz részt az eljáráson. Ennek során nyilvánosságra hozzák az óceánjáró fekete dobozának tartalmát és kijelölik a vizsgálatokkal megbízandó szakértőket.

A grossetói ügyészség által összeállított több mint tízezer oldalas aktacsomag tartalmát a Corriere Fiorentino napilap közölte. Ebben az szerepel, hogy a tragédia után meghallgatott Pierluigi Foschi, a Costa Crociere elnöke elmondta, a Costa-hajók 2008-tól hétszáz alkalommal „haladtak közel” Giglio szigetéhez. Az ügyészség rekonstrukciója szerint Schettino a zátonyra futást követően a Costa Crocierével azt a verziót „egyeztette”, hogy a sziklának való ütközést áramszünet okozta.