Állami támogatás a bojkott mögött?

Horváth Csaba László

Horváth Csaba László

2016. december 10., szombat 07:01, frissítve: szombat 13:21

Több mint 3,3 milliárd forintos vissza nem térítendő állami támogatásban részesült az a kábelszolgáltató társaság, amely januártól körülbelül hetvenezer háztartásból száműzi a közismerten kormányzati bojkott alatt álló Hír Televíziót – értesült a Magyar Nemzet. A PR-Telecom szeptemberben közölte a lapunkkal közös cégcsoporthoz tartozó hírcsatornával, hogy idő előtt felbontja az eredetileg 2017. december 31-ig szóló szerződését. Mindez azért érdekes, mert az ezt megelőző hónapokban – főként augusztusban – tizenkét részletben kapta meg a kábelcég a 3,3 milliárd forintot meghaladó támogatást.

A vissza nem térítendő összeget hálózatfejlesztésre használhatják fel, hogy Kőszegen, Mezőcsáton, Jászapátiban, Balatonfüreden és Balatonalmádiban, valamint Kiskunfélegyházán, Ózdon, Sárospatakon, Sárváron, Sátoraljaújhelyen, továbbá Tokajban és Veszprémben fejlesszenek. A Hír Televízióval tizennégy éve szerződésben álló kábelszolgáltató az európai uniós fejlesztési forrásaiból – a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programból – kapta a támogatást. A sávszélesség bővítését célzó fejlesztésekre 68 milliárd forintos keret állt rendelkezésre.

A PR-Telecom már az előfizetőit is értesítette arról, hogy a Hír Televízió mellett másik hat – többségében külföldi tematikus – csatornát töröl a kínálatából. Azt is közölték az ügyfelekkel, hogy ezzel egy időben nem szűkül a kínálatuk, hanem bővül, ugyanis tizennégy új kerül be a fogható csatornák közé. Ezek közül hat – Fem3, Kiwi TV, Zenebutik, Chili TV, Humor+, Mozi+ – a kaszinóüzletet is uraló Andy Vajna filmügyi kormánybiztos érdekeltségébe tartozik.

De másik hat tematikus és két pornócsatornával – Eroxxx és Brazzers TV – is erősít a PR-Telecom.

A társaság felmondásában vis maiorra hivatkozott. Mint írta, az RTL Klub és a TV2 részére fizetendő műsordíj olyan hatalmas anyagi terhet ró a cégre, hogy a Hír TV-t így már nem tudja sugározni. Ellenben a tizennégy új csatornára láthatóan mégiscsak jut pénz. A Hír TV nem fogadja el a kábelszolgáltató szerződésbontását. A csatorna jogászainak álláspontja szerint ugyanis a szerződést idő előtti rendes felmondással nem lehet megszüntetni. Éppen ezért jelezték is a PR-Telecomnak, hogy ha január elsejétől a televízió elosztását a társaság bármilyen módon korlátozza vagy megszünteti, a keletkező kárt a csatorna egy összegben a kábelszolgáltatóra terheli majd. Mindezek alapján nem kizárt, hogy a vita a bíróságon folytatódhat.

A cégadatbázis szerint egyébként a PR-Telecom többségi tulajdonosa egy máltai offshore cég, a Central Eastern Cable & Media Group Limited. A máltai cégbíróságtól beszerzett iratok alapján ennek a társaságnak tavaly még ugyanaz a máltai vagyonkezelő cég volt a tulajdonosa, mint annak a luxusjachtnak, amelyen a milliárdossá lett gázszerelő, Mészáros Lőrinc nyaralt. A Magyar Narancs még augusztusban számolt be arról, hogy Orbán Viktor miniszterelnök barátja, a felcsúti polgármester egy 35,4 méter hosszú, 4,5 millió euró (1,4 milliárd forint) értékű hajó fedélzetén nyaralt feleségével. A Mészáros által használt jachtot a Magyar Narancs szerint kizárólag a tulajdonosok és vendégeik használhatják, bérbe nem adhatók.

Egyébként Széles Gábor milliárdos üzletember épp a minap jelentette be, hogy hosszas tárgyalások után eladta az Echo Televíziót. A vevő pedig nem más, mint Mészáros Lőrinc. Az ő tulajdonába kerülő csatornának minden jel szerint biztos helye van a PR-Telecom kínálatában.

A Hír TV ügyfélszolgálatára egyébként folyamatosan érkeznek a nézői észrevételek a szerződésbontás hírére. Az előfizetők közül sokan nehezményezik, hogy a PR-Telecom kiveszi csomagjából a csatornát. A hatályos szerződés szerint az előfizetők számára 2017 végéig biztosítani kellene a hozzáférést az összes korábban előfizetett csatornához. Az érintett területeken található alternatív műsorszolgáltatói lehetőségek listája elérhető a Hír Televízió honlapján.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016.12.10.