• 14 °C, időnként felhős

Az államtitkár is emelte a vasat + Képek

Bucsy Levente, 2012. május 17., csütörtök 15:13, frissítve: csütörtök 15:20
Még az államtitkárnak is meg kellett emelnie az 50 kilós síndarabot, hogy elkezdődhessen az Esztergom–Budapest vasútvonal szétszedése. Az MNO „utolsó útjára” kísérte a Dunától Dunáig közlekedő szerelvényt, Völner Páltól pedig azt is megtudta, mikorra és mely szakaszon lesz két vágány az ötven éve egyre csak pusztuló vonalon.

Nosztalgiavonatozással búcsúzott el utasaitól a folyamatos esztergom–budapesti vonal, a nyár elejétől ugyanis hosszú-hosszú időn át felújítások sora veszi kezdetét. Völner Pál, a fejlesztési tárca infrastruktúráért felelős államtitkára vezetésével jelképesen fel is szedték az első, 1 tonnás síndarabot Piliscsaba állomásnál. No el is kellett addig jutni: a jelenlegi problémákat szimbolizálva a Nyugatiból indított nosztalgiaszerelvény a festői tájakon mintegy 20 perc késést szorgoskodott össze, közben pedig az MNO tudósítójának is alá kellett írnia azt a munkavédelmi papírt, amely nélkül nem lehetett leszállni a csabai végen. A felszolgált kávé a zötykölődés során mennyiségéből, az ásványvíz értékéből veszített, az első változást e téren is – a Pilisvörösvár–Piliscsaba, illetve a Piliscsaba–Esztergom szakasz felújítása után – 2013. végétől érezhetjük majd. Az Óbuda és Pilisvörösvár közti szakasz felújítási pályázatát megtámadta a vesztes, a fontos agglomerációs szakaszon így – mint Völner Pál az MNO-nak a vonaton szintén kifejtette – csak 2014-ben utazhatunk felújított pályán és európai körülmények között.

A Budapest–Esztergom vonal rövid története

A 2. számú vasútvonal 1895-ben eredetileg HÉV-vonalként épült és üzemelt; egy legenda szerint az építők kilométerdíjat kaptak a vasútért, ezért van benne például a pilisvörösvári kacifántos kanyar is. A vonal folyamatosan kapott fővonali paramétereket, melynek egyik indoka az volt, hogy az Almásfüzitő–Esztergom vasútvonallal együtt az 1. számú, Budapest–Hegyeshalom fővonal kerülő útiránya lett, másrészt biztosítani kellett a dorogi bányavidék teherszállítását. Az elmúlt évtizedben ezek a funkciók háttérbe kerültek, és ma a vonal forgalmát a személyszállítás, ezen belül a bővülő elővárosi forgalom határozza meg.

James Karácsony János, hogy gyorsabban fogyjon az út, gitárján a Síneken című nótába csapott, majd végre tartalmi kérdések is sorra kerülhettek. A fejlesztésben részt vevő Hídépítő az északi vasúti híd 2009-es felújításával „nevezett be” a projektbe, konszolidált eredményük tavaly már 28 milliárd forint volt, 1 milliárdos eredménnyel. A másik konstruktőr a Vasútépítők Kft., amely egy kicsiny családi vállalkozásból kupálódott ki egy 60 fős céggé. Csohány András, a kivitelező képviseletében hangsúlyozta, a 100 ezer, vasutat használó agglomerációs utas közül az e vonalra kényszerülő 14 ezer ember egy átfogó újítással találkozhat majd, amely komoly alternatívája lesz a 10-es út autós használatának.

1.40 helyett 1.15

Mint ismert, a Dunától Dunáig a Pilisen át haladó szerelvények 1 óra 40 percen keresztül, átlagosan 30 kilométeres óránkénti sebességgel bötyékelnek, köszönhetően annak, hogy mióta hazánk „a vas és acél országa” lett (illetve bő ötven éve), rá sem hederítettek a döntéshozók. Ha minden készen lesz, 1 óra 15 percre csappan a szintidő, ebből a most készülő szakaszra eső spórolás 10 perc. A vágányzár – a Piliscsabáról ingázókat ez érinti a leginkább – június közepén kezdődik, de kirándulók akkor sem vehetik birtokba az Aranyvölgyi- és Kenyérmezei-patak völgyét.

Tervezett vágányzárak

Pilisvörösvár–Piliscsaba: június 16. és jövő év március 31. között

Piliscsaba–Esztergom:  június 16. és október 30. között

Szót ejtettünk az európai színvonalról, mit is jelent ez? Totálisan felújítanak és befednek minden állomást, az átkelőhelyeken alul-, illetve felüljárók létesülnek, a nagyobb csomópontok mentén buszfordulót és összesen 848 P+R parkolóhelyet alakítanak ki. A pálya is korszerűsödik, így a jelenlegi 60 kilométeres óránkénti maximális sebesség 100-ra nő, az MNO azonban azt is megtudta, hogy a 48 kilós síndarabok helyét 54 kilósak veszik át, így műszakilag 160-nal is hasíthatna majd a szépséges tájon 2002-ben otthonra talált Desiro. Mindez – még mindig a Pilisvörösvár és Esztergom közti szakaszról beszélünk – bő 19,1 milliárd forintba kerül, ami mögött az Új Széchenyi-terv Közlekedési Operatív Programja áll, kohéziós pénzekkel karöltve.


Aláírásunkkal közben jogot szereztünk a leszállásra Piliscsabán, ahol a beruházás potentátjai közül húszan szimbolikusan megragadtak egy-egy kampót, és vezényszóra kiemeltek egy 1 tonnás sínelemet az 1-es vágány használaton kívüli részéből. Az első sorban guggoló kormánytag egy mikrofon mögé pattanva gyorsan elmondta a kabinet további vasút-felújítási terveit, számba véve az elővárosi projektek közül a fehérvári, a váci és a százhalombattai vonal munkálatait. Itt tudtuk meg, hogy az esztergomi vonal pályarekonstrukcióját villamosítás is követi majd.

Az öröm nem felhőtlen azért

A munka lényege

– Pilisvörösvár és Piliscsaba között középen 2 kilométeres kétvágányú szakasz épül, hogy megállás nélkül haladhassanak a vonatok egymással szemben

– Piliscsaba és Esztergom között 60-100 kilométeres óránkénti sebesség válik lehetővé

– Budapest és Piliscsaba között korszerű vasúti elektronikus biztosítóberendezés létesül

– Pilisvörösvár és Esztergom között megkezdődik a villamosítás előkészítése

– 16 állomáson új P+R parkolók és kerékpártárolók épülnek, illetve minden állomás fedett peront kap

– Pilisvörösváron és Dorogon buszforduló épül

Visszaúton a szerelvényt „utolsó útjára” indító Völner Pál államtitkárnak szegeztük azt a kérdést, miszerint a teljes Esztergom–Budapest vonal felújításának végén mely szakaszokon létesül két vágány, ahol most egy van, ugyanis a menetidőt eddig talán ez a tény befolyásolta leginkább, emiatt volt sokszor idegtépő az óbudai, a solymári, illetve a vörösvári állomáson történő hosszas várakozás.

– Pilisvörösvár és a Szentendrei út között lesz végig dupla vágány, illetve Pilisörösvár és Piliscsaba között lesz egy 2 kilométeres szakasz, ahol kétvágányú kiépítés történik. Az úgynevezett „kitérés” után megfelelő járatsűrűséget is el fogunk érni, nem kell az állomásokon várniuk egymást a vonatoknak.

A teljes vonalon, mint az államtitkár lapunkon keresztül ígéri, 2014 nyarától utazhatunk pótlóbusz nélkül. Nem ünneprontásként, de megkérdeztük, hogy a 10-es út vonatfelújítás alatti forgalomnövekedését hogyan próbálják orvosolni, mire rámutatott: – A 10-es úti elkerülőszakaszt már sokszor megtervezték, de mindig elbukott valamely zöldszervezet támadása miatt vagy támogatásának hiányában. Ebben nem tudtunk áttörést elérni, és nem is vagyok optimista.


A kormány az elmúlt években 100 milliárd forintból mintegy 120 kilométernyi vasúti szakasz helyzetét rendezte, a 2013 végéig tartó EU-s pénzügyi ciklus végéig pedig körülbelül 500 milliárd forintnyi pénz mozgatható meg erre Magyarországon. A 2014-től induló korszakban további 400 milliárd csatornázható be.

hirdetés
G-Közép
Ó, jaj, Mari nénire rádőlt a budiajtó!
Gazda Albert
Mire megy a TV2 Szalai Vivien bulvárhír-igazgatóval?
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  1. 21:30
  2. 21:29
  3. 21:18
  4. 21:10
  5. 21:07
  6. 20:57
  7. 20:50
  8. 20:50
  9. 20:43
  10. 20:41
  11. 20:35
  12. 20:33
  13. 20:30
  14. 20:24
  15. 20:22
  16. 20:20
  17. 20:13
  18. 20:10
  19. 20:01
  20. 20:01
  21. 19:50
  22. 19:49
  23. 19:36
  24. 19:20
  25. 19:19
  26. 19:14
  27. 19:04
  28. 18:58
  29. 18:52
  30. 18:36
  31. 18:32
  32. 18:30
  33. 18:28
  34. 18:18
  35. 18:16
  36. 18:15
  37. 18:09
  38. 17:59
  39. 17:59
  40. 17:43
  41. 17:39
  42. 17:31
  43. 17:28
  44. 17:14
  45. 17:02
  46. 17:01
  47. 16:48
  48. 16:34
  49. 16:22
  50. 16:20
  51. 16:19
  52. 16:14
  53. 16:08
  54. 16:01
  55. 16:01
  56. 15:57
  57. 15:56
  58. 15:51
  59. 15:44
  60. 15:43
  61. 15:34
  62. 15:29
  63. 15:20
  64. 15:03
  65. 15:00
  66. 14:50
  67. 14:43
  68. 14:35
  69. 14:27
  70. 14:17
  71. 14:10
  72. 14:05
  73. 14:02
  74. 13:55
  75. 13:55
  76. 13:52
  77. 13:50
  78. 13:40
  79. 13:35
  80. 13:26
  81. 13:14
  82. 13:01
  83. 13:01
  84. 12:57
  85. 12:50
  86. 12:36
  87. 12:23
  88. 12:19
  89. 12:15
  90. 12:11
  91. 12:00
  92. 11:57
  93. 11:55
  94. 11:50
  95. 11:44
  96. 11:43
  97. 11:35
  98. 11:30
  99. 11:23
  100. 11:18
hirdetés

Hozzászólások - 1 db

A hozzászólások mutatása