A szóvivő elmondta, hogy az Európai Bizottság felszólította Magyarországot a Malévnak nyújtott, „az uniós szabályokkal összeegyeztethetetlen" állami támogatás visszafizettetésére, és azt mondta: az EU döntése a múlt egyik súlyos öröksége, mert 2003 óta a szocialista kormányok kényszerpályára állították a légitársaságot.
A kabinetnek négy hónapja van a kérdés rendezésére, a teendőkről pedig Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter készít majd előterjesztést – tette hozzá.

A Magyar Nemzeti Bankról (MNB) szóló új törvényről Szijjártó Péter azt mondta a Ma reggelben: „Azért lehet nyugodt a magyar kormány ebben a tekintetben is, mert ez a jegybanktörvény, amelyet az Országgyűlés elfogadott, nemhogy leépíti, hanem megerősíti a jegybanki függetlenséget, és ennek az ellenkezőjét még senki nem bizonyította."

 

 

Arra a felvetésre, hogy sajtóhírek szerint szabadulna a kormány a nemzeti légitársaságtól – akár olyan áron is, hogy ő fizetne, hogy vigyék –, a szóvivő azt válaszolta: ezt a szenzációhajhász írások kategóriájába sorolja.

„Vannak még a tavalyi esztendőről áthúzódó kinevezési ügyek, és ezeket a kinevezési ügyeket le fogjuk zárni, mindenkitől nyugalmat és türelmet szeretnék kérni" – fogalmazott a műsorban a Majtényi György (a volt adatvédelmi ombudsman fia) kinevezésével kapcsolatos kérdésre Szijjártó Péter.

„A Malév repül és repülni fog”

Az Európai Bizottság tiltott állami támogatás miatt 70-100 milliárd forint visszafizetésére kötelezi a légitársaságot, amit önerőből a Malév nem tud kifizetni – jelentette ki Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke szintén az m1 Ma reggel című műsorában szerdán. Elmondta, vannak fórumok ahol fellebbezni lehet az elmarasztalás miatt, s még felfüggesztést is lehet kérni. A kormány a legmagasabb szinten foglalkozik az üggyel – mondta. A lehetséges befektetőkkel kezdett tárgyalásokról annyit mondott a Malév elnöke, hogy a döntést a tulajdonos hozza meg, és az új miniszter asszonnyal „interaktív"  kapcsolatban van.

A riporter kérdéseire Berényi János többször megismételte: „azért vagyok itt, hogy megnyugtassam az utasokat, a Malév repül és repülni fog". A Malév vezetése attól tart – fűzte hozzá magyarázatként, hogy az utasok átpártolnak más légitársasághoz. A Malév napi működését nem befolyásolja az uniós döntés.

A múlt örökségét nem lehet egyik napról a másikra leépíteni

Az elnök beszámolt arról, hogy a téli menetrendben – a korábbi évekkel ellentétben – fellendülés tapasztalható. Hozzátette: a bevételeket hétmilliárd forinttal túlteljesítette a légitársaság. A kerozinárak emelkedése ellenére jók az eredmények, és ezt kár lenne letörni. Arra a kérdésre, hogy akkor miért volt szükség ötmilliárd forint friss tulajdonosi kölcsönre, Berényi János azt mondta, hogy a múlt örökségét nem lehet egyik napról a másikra leépíteni. A Malév tartozik a Vnyesekonombanknak s a szállítóknak is.

A Malév elnöke a Népszava szerdai számában nyilatkozott arról, hogy most készül a Malév vezetése négy évvel meghosszabbítani az amerikai ILFC-vel a repülőgépeik lejáró lízingszerződését, s az erről folytatott tárgyalások már „a célegyenesben vannak". Berényi János szavai szerint – olvasható a Népszavában – az amerikaiak hajlandónak mutatkoznak a szerződés módosítására. Az elnök a piacon ma elérhető árakhoz képest kedvezőnek nevezte a lehetséges új szerződés feltételeit.

Közben öt feljelentést tett a Malév eladásának és visszavásárlásának ügyével összefüggésben az elszámoltatási kormánybiztos a Központi Nyomozó Főügyészségen. Budai Gyula erről szerdán tájékoztatta az MTI-t, miután hivatala befejezte a légitársaság ügyeinek vizsgálatát.

Budai Gyula már december elején jelezte: több feljelentésre is készül a Malév ügyeiben, mert szerinte „a feltárt tények több esetben is alapos okot szolgáltathatnak” erre, és korábbi pénzügyminiszterek felelőssége is felvethető.

Szerdai tájékoztatása szerint öt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a nyomozó főügyészségen. Ezek között van a légitársaság privatizációja, viszontgarancia-szerződése, a Malév Vagyonkezelő Kft. ügye, a Malév visszaállamosítása és a Malév Ground Holding Zrt. catering szerződése. A kormánybiztos az MTI-nek azt mondta: az általa tett megállapításokat erősíti az Európai Bizottság hétfői határozata is, amelyben felszólította Magyarországot a Malévnak 2007 és 2010 között nyújtott, az EU-s szabályokkal „összeegyeztethetetlen” – 70-100 milliárd forint közötti – állami támogatás visszafizettetésére. Bővebben>>>