Közeledő álláspontok

Eldőlhet, lesz-e sztrájk a MÁV-nál

Markotay Csaba, 2016. február 22., hétfő 06:36
Eldőlhet a hetek óta lebegtetett sztrájkkérdés ügye a vasúttársaságnál. A mai bértárgyalások utánra ígérik ugyanis a szakszervezetek annak bejelentését, hogy elfogadják-e a cégvezetés béremelési ajánlatát. Igaz, a „végső” döntést az utóbbi hetekben többször is ígérték már. A közlekedési ágazatban egyelőre a Volánnál fenyeget munkabeszüntetés.

Bár többször ígérték már a vasutas-érdekképviseletek, a mai bértárgyalásokon várhatóan tényleg eldöntik, hogy sztrájkba lépnek-e, vagy elfogadják a vasúttársaság vezetésének béremelési ajánlatát. A bérekkel elégedetlen szakszervezetek először február

Ötszörös különbség

8-ra, majd 12-re ígérték, hogy bejelentik a munkabeszüntetést, ha a MÁV vezetése nem teljesíti követeléseiket, de végül mégsem hirdettek sztrájkot. A következő „határidő” múlt szombat volt, de már előtte tudni lehetett, hogy akkor sem lesz végső döntés, hanem megvárják a mai egyeztetéseket. Így nem tudni, meddig tarthat a bizonytalanság.

A szakszervezetek eredetileg 5 plusz 2,7 százalékos béremelést követeltek, míg a vasúttársaság induló ajánlata mindössze 0,5 százalékos differenciált béremelés és az alapbér további fél százalékának megfelelő nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítés volt. Később a munkaadó új ajánlatot tett, ami 2,2 százalékos alapbéremelésről, a már korábban ígért nyugdíjpénztári kiegészítésről, továbbá két alkalommal 25-25 ezer forint egyszeri kifizetésről szólt a nem vezetői munkakörökben.

Lenyugszanak a kedélyek?

Ezután viszont érdekes helyzet állt elő, mert ez a szakszervezeteknek a megegyezéshez kevés, a sztrájk bejelentésének elkerüléséhez viszont elegendő volt. Tovább bonyolódott a tárgyalás, amikor a MÁV vezetése később „rontott” ajánlatán, hiszen bár felmentek

3 százalékig, ez az ajánlat nem tartalmazta a nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést és az említett kétszeri kifizetést sem. Viszont az érdekvédők így sem döntöttek a sztrájk meghirdetéséről. Egy, a tárgyalásokra rálátó forrásunk a napokban azt mondta, hogy csökkent a sztrájk esélye a vasúttársaságnál.

A múlt héten egyébként alig több mint két és fél nap után lefújták a miskolci közlekedési dolgozók eredetileg határozatlan időre hirdetett munkabeszüntetését. A munkaadó és a szakszervezetek egyezségének részleteit furcsa módon egyik fél sem ismertette, így nem tudni, hogy miben sikerült megegyezni. A munkaadó, a Miskolci Városi Közlekedési Zrt. csak annyit közölt, hogy „a szakszervezetek olyan új javaslatokat fogalmaztak meg a vállalat felé, amelyek nem béremelésre irányultak, és ezeket a munkáltató elfogadta”.

LMP-s javaslat

A sztrájktörvény módosítását kezdeményezi az LMP, hogy a unkavállalók könnyebben gyakorolhassák sztrájkjogukat. Schiffer András, a párt társelnöke azt mondta: a kormány még a „médiatörvény elfogadásának árnyékában” szavaztatta meg azt a jogszabályt, amely gyakorlatilag ellehetetleníti a munkabeszüntetést. Kiemelte, a bérek csak akkor emelkedhetnek, ha a munkaerő képzettségének növelése mellett feléled a szakmák között a szolidaritás. Utóbbihoz erős szakszervetekre és széles körű sztrájkjogra van szükség. (MTI)


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 02. 22.

hirdetés
hirdetés
G-Közép
Mindenről ők tehetnek!
Gazda Albert
A terror nem vörös és nem is fehér a 21. században.
Legolvasottabb
Legfrissebb
Riport, háttér, interjú
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása