Kétharmad

Erről szólhat a 2014-es választás

Kovács András, 2012. május 16., szerda 14:40, frissítve: szerda 15:18
A határozott érdekérvényesítés mellett megegyezésre törekszik a kormány a nemzetközi politikában, amit jól mutat kompromisszumkészsége, valamint a költségvetési egyensúly megőrzésének szándéka – hangsúlyozta lapunknak Fodor Csaba, a Nézőpont Intézet elemzője a Mire jó a kétharmad? című budapesti rendezvényen.

Úgy tűnik, a sarkalatos törvények legtöbb külföldi bírálója talán el sem olvasta a kritikával illetett törvényeket – mondta el lapunknak Fodor Csaba, a Nézőpont Intézet elemzője. Véleménye szerint a bírálatok egy része természetesen szakmai alapú, így az Európai Bizottság vagy a Velencei Bizottság által megfogalmazott aggályok is, viszont a külföldi sajtóban számos csúsztatás is megjelent. A kritikák egyébként kevésbé az intézményi átalakítások, sokkal inkább a személyi változások miatt fogalmazódhattak meg – tette hozzá.

Tipikus félreértés volt például, hogy a bírák kinevezése egyetlen személy, az Országos Bírósági Hivatal elnökének döntésén múlik, azonban a törvény világos szakmai kritériumokat fogalmaz meg a bírójelöltek számára, akiknek személyére ráadásul bírákból álló tanácsok tesznek javaslatot – vélekedett az elemző.

Fodor a sokat támadott új választási rendszerről is szót ejtett. Szerinte ez annak a pártnak kedvez, amely 2014-ben a legtöbb szavazatot szerzi majd meg. Az egyéni választókerületek jelentősége nő, ami erősíti a többségi karaktert – tette hozzá.

Megegyezésre törekszenek

Nincs szigorúan két részre választva a négyéves kormányzás, a mostani személyi változások is inkább technikai jellegűek, és azt segítik elő, hogy a minisztériumok pontosan végrehajtsák a miniszterelnök által meghatározott stratégiai célokat – hangsúlyozta az elemző.

A határozott érdekérvényesítés mellett megegyezésre törekszik a kormány a nemzetközi politikában, amit jól mutat kompromisszumkészsége, valamint a költségvetési egyensúly megőrzésének szándéka – szögezte le Fodor a kormány külpolitikáját elemezve.

Legitimálhatják

Fodor elmondta, hogy a 2010-es választásokon világos felhatalmazást kapott a választóktól a Fidesz. Rámutatott arra, hogy a kormánypárt aktívan használja a kétharmadát, amit bizonyít az új alaptörvény megalkotása, az új választási rendszer létrehozása, a helyhatósági reform és a szimbolikus kérdések felvállalása. A kétharmados többség kritikusai arra szokták felhívni a figyelmet, hogy a Fidesz kiiktatja a fékek és ellensúlyok rendszerét, valamint a választási rendszer révén bebetonozza a hatalmát, de az elemző szerint a kormánypárt nem forgatta fel alapjaiban az állami intézmények közötti alkotmányos egyensúlyt.

Az átalakítások megítélése ugyanakkor végső soron a választókon múlik, a 2014-es szavazás pedig jórészt éppen arról szólhat majd, hogy a társadalom legitimálja-e az állami intézményrendszeren belüli átalakításokat – hangsúlyozta az elemző. Fodor szerint amennyiben az állampolgárok a hétköznapokban egy eddiginél jobban szervezett, hatékonyabb állami működéssel találkoznak, a választók bizalmának megtartása mellett háttérbe szorulhat az átalakítások hatalompolitikai célzatát hangsúlyozó érvelés. „Amennyiben viszont az átalakítás fő céljai nem valósulnak meg a gyakorlatban, a választók könnyen protestszavazatot adhatnak le a hatalommal való visszaélés vélelme miatt.”

---- Tiszteletben tartja ----

A jövőben, ha egyik erő sem szerez kétharmados többséget a politikai rendszer ismételten a konszenzusos rendszer felé indulhat – hangsúlyozta Fodor. Az önkormányzati reformról elmondta: a helyhatóságok – az elmúlt huszonkét év gyakorlatával szemben – nem lehetnek ellenérdekelt szereplői az állami működésnek, miközben az állam természetesen továbbra is tiszteletben tartja a helyhatóságok ésszerű autonómiáját. A területi kormányhivatalok törvényességi felügyeleti hatásköre ugyanakkor kontroll alatt tartja majd a jövőben a törvényi kötelezettségeinek eleget nem tevő helyhatóságokat – tette hozzá.

Fodor a választási rendszer átalakításáról úgy vélekedett, hogy a korábbi szisztéma komoly aránytalanságokkal rendelkezett, ezért is volt szükség a változtatásokra. Az új rendszer biztosítja a stabil kormányok létrehozását, de a politikai változatosság megmarad, helyet kapnak a kisebbségek és a határon túli magyarok is a parlamentben – vélekedett az elemző. Függetlenül továbbá attól, hogy milyen elv szerint jelöli ki egy politikai döntéshozó a választókerületi határokat, a jövőre nézve a döntésnek előre nem ismert mértékű kockázata van – mondta Fodor. A szavazótáborok ugyanis nem biztos, hogy egy későbbi választáson is egyben maradnak, vagy a soron következő voksoláson a korábbi választással megegyező pártra szavaznak – tette hozzá.

Ellenezték a cseh tagságot

Ulrich Kleppmann, a Hanns Seidel Alapítvány magyarországi képviselője úgy vélekedett a bajorországi kétharmados többségről, hogy azt nem lehet összehasonlítani hazánkkal, mivel a tartomány többek között nem rendelkezik önálló kül- és hadügyi politikával. Rámutatott arra, hogy a CSU 1974-ben négy mandátum híján majdnem kétharmados többséget szerzett, bár a szavazatok 62,1 százalékát besöpörte, de a választási rendszer miatt ekkora szavazattöbbséggel sem szerzett kétharmadot. A 2003-as választásokon a 180 helyből 124-et szerzett a CSU, amely a szavazatok 60,7 százalékát kapta. Szólt arról is, az akkori siker egyik eleme volt, hogy Edmund Stoiber roppant kicsi különbséggel vesztette el a 2002-es országos választást, és a bajorok többek között szolidaritásból voksoltak rá.

Kleppmann emlékeztetett arra, hogy a kétharmados többség megváltoztatta a tartomány alkotmányát, de az ellenzék is támogatta az átalakítást. Stoiber szigorú gazdaságpolitikát folytatott, amelynek eredményeként 2006-ra egyensúlyba került a költségvetés – tette hozzá. Átalakította a helyi adminisztrációt, feloszlatta a bajorországi legfelsőbb bíróságot, amely 1625 óta működött – ismertette a döntéseket az alapítvány képviselője. Kleppmann rámutatott, hogy Stoiber a K+F szektort felkarolta, valamint az oktatási rendszert is megreformálta, a 13. évfolyamot eltörölte. Kiemelte, hogy a kétharmados többség ellenezte Csehország EU-integrációját a Benes-dekrétumok kapcsán.

Megőrizték az arcukat

Szólt arról is, hogy a helyi pártszervezettel való megromlott viszony miatt 2007-ben Stoiber lemondott a miniszterelnökségről. Az őt követő Günther Beckstein sok hibát vétett, nem volt megnyerő személyiség, ami hozzájárult ahhoz, hogy a CSU a 2008-as választásokon 43 évet követően elveszítette a többségét, jelenleg a liberálisokkal kormányoznak. Kleppmann kiemelte, hogy a konszenzusok megkötése során mindkét politikai oldal megőrizhette az arculatát, de például a rendőrségi törvény esetében az ellenzék az átalakítás ellen volt. A kétharmados többség nem volt politikai kampánytéma a négy évvel ezelőtti tartományi választáson – tette hozzá.

hirdetés
hirdetés
hirdetés
Vélemény
Jövedelem- és tűréshatárok
Farkas Melinda
Az öregségi nyugdíjminimum alakulásán a legelesettebbek sorsa múlik.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 08:36
  2. 08:35
  3. 08:23
  4. 08:22
  5. 08:08
  6. 08:07
  7. 07:54
  8. 07:52
  9. 07:40
  10. 07:37
  11. 07:32
  12. 07:30
  13. 07:27
  14. 07:19
  15. 07:07
  16. 07:05
  17. 06:49
  18. 06:36
  19. 06:26
  20. 06:12
  21. 06:06
  22. 05:53
  23. 05:50
  24. 05:34
  25. 04:54
  26. 00:01
  27. 23:23
  28. 22:55
  29. 22:41
  30. 22:35
  31. 22:25
  32. 22:11
  33. 22:11
  34. 21:56
  35. 21:56
  36. 21:42
  37. 21:29
  38. 21:28
  39. 21:15
  40. 21:12
  41. 20:59
  42. 20:59
  43. 20:47
  44. 20:44
  45. 20:36
  46. 20:33
  47. 20:25
  48. 20:24
  49. 20:12
  50. 20:11
  51. 20:00
  52. 19:53
  53. 19:50
  54. 19:36
  55. 19:30
  56. 19:25
  57. 19:23
  58. 19:20
  59. 19:15
  60. 19:10
  61. 19:09
  62. 19:04
  63. 18:50
  64. 18:43
  65. 18:35
  66. 18:26
  67. 18:18
  68. 18:16
  69. 18:01
  70. 18:01
  71. 17:46
  72. 17:42
  73. 17:37
  74. 17:30
  75. 17:17
  76. 17:13
  77. 17:02
  78. 17:00
  79. 16:58
  80. 16:47
  81. 16:45
  82. 16:32
  83. 16:32
  84. 16:18
  85. 16:13
  86. 16:10
  87. 16:00
  88. 16:00
  89. 15:59
  90. 15:49
  91. 15:38
  92. 15:33
  93. 15:33
  94. 15:15
  95. 15:08
  96. 15:04
  97. 14:55
  98. 14:40
  99. 14:38
  100. 14:33
Riport, háttér, interjú
hirdetés

Hozzászólások - 13 db

A hozzászólások mutatása