Egy új légitársaságot kizárólag piacképes, a regionális és nemzeti igényeket is kielégítő, pénzügyi szempontból fenntartható üzleti modell mentén érdemes létrehozni – mondta Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter. Az új légitársaság felállításához elsősorban egy az Európai Unió számára is elfogadható üzleti tervre, flottatervre, útvonalhálózat kidolgozására van szükség.

Az uniós szabályok szerint nem lehet jogfolytonosság a Malév Zrt. és az új társaság között, és a gazdasági tevékenység sem lehet folytatólagos. Ezenfelül az új vállalatnak a magyar állam legfeljebb kisebbségi tulajdonosa lehet, így egy tőkeerős szakmai befektető bevonása elengedhetetlen.

 

Nyitottak a tárgyalásra

Egy másik kérdésre, amely a Malév iránt korábban érdeklődő kínai vevőjelölt visszalépését firtatta, Matolcsy György azt válaszolta, mivel az üzlet létrejötte érdekében támasztott feltételek elfogadása Magyarország számára nem lett volna előnyös, így a tervezett együttműködés meghiúsult. Hozzátette: a Nemzetgazdasági Minisztérium és Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyitott a tárgyalásokra.

A Bérgarancia Alap segít

A Malév-dolgozók bérének kifizetését érintő kérdésre Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter ismertette: a volt dolgozók teljes követelésének összege a járulékokkal együtt meghaladja a hatmilliárd forintot. Ezek kielégítésére a felszámolási eljárás szabályai szerint van lehetőség.

Az áprilisi és az időközben esedékessé vált felmondási időre járó átlagkeresetre, végkielégítésre, szabadságmegváltásra a felszámoló a Bérgarancia Alapból 484,5 millió forintot igényelt, a munkaviszony megszüntetésével kapcsolatos járandóságok fedezetére 100–150 millió forint áll rendelkezésre.

A leányok túlélhetik

Az MNV csütörtöki közlése szerint tovább működhetnek a Malév leányvállalatai, miután a felszámolás alatt álló Malév Zrt., a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt., valamint az állami tulajdonban lévő Tiszavíz Vízerőmű Kft. szerződést kötött csütörtökön a Malév leányvállalatai részesedéseinek tulajdonszerzéséről és a velük kapcsolatos követelések, tartozások átvállalásáról, a tervezett tőkerendezéssel összefüggésben.

A Malév az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleménye szerint a nem nyilvános, közvetlen tárgyalásos eljárásban való értékesítés mellett a leányvállalatok likviditási helyzete és a pályázati eljárás valószínűsíthető sikertelensége miatt döntött a felszámoló.

A Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt. (GH) és Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. (ACE) ezáltal kikerült a felszámolás alatti Malév leányvállalati köréből, tevékenységüket normál üzletmenetben, a tőkehelyzet folyamatban lévő megerősítése mellett végzik – húzza alá az MNV.

Az államnak fontos

A vagyonkezelő közleményében hangsúlyozza: az állam kiemelten kezeli a Malév leányvállalatainak sorsát, és eltökélt szándéka, hogy a Malév felszámolása miatt nehéz helyzetbe került GH és ACE működését stabilizálja.

A Népszabadság csütörtöki számában azt írta, hogy továbbra is adósa mintegy 450 dolgozójának a Malév GH, de mivel ez működő cég, a pénzükre váró alkalmazottakon az Országos Bérgarancia Alap nem segíthet, ugyanis ennek az a feltétele, hogy a cég felszámolás alá kerüljön.

A cégek munkavállalóinak járandóságait az állami tulajdonszerzést követően teljesítik, a munkahelyek megtartását az államnak sikerül biztosítania – közölte az MNV Zrt.