Francesco Verusio úgy fogalmazott, hogy a Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino „nagyon helytelenül” a sziget közelébe irányította a hajóját. „A hajó sziklának ütközött, amely a hajótest bal oldalába fúródott. Emiatt a hajó megdőlt, és két-három perc alatt nagy mennyiségű víz tódult belé” – mondta az ügyész. Verusio szerint ekkor Francesco Schettino kapitány irányította a hajót, ő adta meg az útirányt, legalábbis így gondolja az ügyészség. „Ez szándékos volt” – tette hozzá.

A Costa Concordia óceánjáró péntek éjfél előtt két órával feneklett meg a toscanai partok közelében fekvő Gigliónál. Három ember – két francia turista és a legénység egyik tagja – életét vesztette. Giuseppe Orsina, a helyi katasztrófavédelem szóvivője közölte, hogy 43-51 embert eltűntként tartanak nyilván, de vizsgálják az utaslistát, hogy pontosítsák a számukat.

A mentésről készült korábbi képeket itt tekintheti meg.

A 11 magyar állampolgár közül már csak egyet keresnek a hatóságok. Kovács Petra római konzul vasárnap reggel a HírTV-nek elmondta: az olasz hatóságok folyamatosan tájékoztatják a konzulátust a mentési munkálatok eredményeiről. „A konzuli szolgálat 11 magyarról értesült, akik a hajón tartózkodtak a szerencsétlenség pillanatában, és a tegnapi nap folyamán 10-ről már sikerült megállapítani, hogy biztonságban megmenekültek és megfelelő szállodai elhelyezést kaptak. Az ő hazautazásuk jelenleg megszervezés alatt áll, folyamatban van annak a felmérése, hogy ki az, akinek szüksége van a hazautazáshoz okmányokra, részükre minden segítséget meg fog adni a konzuli szolgálat. Az olasz hatóságokkal ma reggel 6-kor beszéltünk utoljára, akkor még nem tudtak információt adni arról az egy magyar állampolgárról, akiről a szerencsétlenség óta nincsen hír” – mondta Kovács Petra.

Kimentették a nászutasokat

Az olasz tűzoltók vasárnapra virradóra két túlélőt – egy férfit és egy nőt – találtak az óceánjáró egyik utaskabinjában. Egy dél-koreai házaspárt mentettek ki, amely nászútját töltötte az olasz luxushajón. Vincenzo Bennardo tűzoltóparancsnok szerint a tűzoltók fáradságot nem kímélve, kabinról kabinra járták a hajót túlélők után kutatva, s meghallották a koreai utasok kiáltozását. A házaspár egy napot töltött a kajütben, s nem esett bajuk. Délelőtt egy harmadik túlélőre is rábukkantak az oldalára fordult hajóban. A mentőszolgálat emberei beszéltek vele, egy olaszról van szó, aki a személyzet tagja. Feltehetően eltörött a lába, őt helikopterrel menekítették ki és szállították partra.

Az óceánjáró kapitányát szombaton őrizetbe vették, és több órán át kihallgatták. Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés és károkozás gyanújával indított ellene nyomozást. Azt is a kapitány terhére róják, hogy elhagyta a hajó fedélzetét, még mielőtt minden utast kimenekítettek volna. A CNN hírtelevízió szerint a hatóságok azt is vizsgálják, hogy a baleset idején a hajó miért nem adott le vészjelzéseket.

A kihallgatás előtt Schettino azt állította, hogy a hajó egy olyan, a tengerfenékből kiálló sziklás kiszögellésbe ütközött, amely nincs feltüntetve a navigációs térképeken. A térkép szerint „elegendő víznek kellett volna lennie alattunk” – mondta Schettino. Gianni Oronato, a luxushajót üzemeltető társaság vezérigazgatója újságírók kérdéseire válaszolva tagadta, hogy a Costa Concordia letért volna szokásos útjáról.

A baleset idején a hajó fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott. A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.

A gigantikus luxushajó jelenleg erősen megdőlve, félig víz alá merülve fekszik a homokzátonyon. A kiemelkedő oldalán, a vízvonal alatt 70 méteres rés tátong. Szakértők szerint a hajónak meglehetősen nagy sebességgel kellett mennie ahhoz, hogy a szikla ekkora léket hasítson benne. A hatóságok attól tartanak, hogy üzemanyag szivároghat belőle a tengerbe. A Costa Condordia nem sokkal indulás után szenvedett balesetet, így üzemanyagtartályai gyakorlatilag teljesen fel vannak töltve.

Meg volt írva?

Az Il Giornale című olasz lap vasárnapi írásában felemlegeti, hogy amikor a Costa Concordiát 2005. szeptember 5-én vízre bocsátották, ahogyan ilyenkor szokás, hozzávágták oldalához a pezsgőspalackot, de az nem tört el. Ez baljóslatú jelnek számít a tengerészetben. Három évre rá, 2008 novemberében meg is történt vele az első baleset: Palermo kikötőjébe érkezvén, viharos időjárásban összeütközött a dokkal, s károk keletkeztek a hajótestben. A babonákban hívők számára a mostani baleset maga a balszerencse beteljesedése: a hajó pénteken, tizenharmadikán kapott léket, s közismerten az ilyen naptári egybeesés sem számít jó jelnek. „Szerencsétlenül jött a világra, és még szomorúbban ért útja végére” – írta minderről cikkének címében az Il Giornale.