A kormány kiemelt célja az előző, balliberális kormányok idején a köz- és a magánszféra összefogásával készült úgynevezett PPP-beruházások felülvizsgálata. Ezekről összességében elmondható, hogy az államnak hatalmas összegekbe kerül kifizetni azokat a beruházókat, akik vállalták, hogy megépítik a létesítményeket, majd egy, két, esetenként három évtizeden keresztül üzemeltetik azokat. „A PPP-szerződések évente összesen százmilliárdos summát vonnak el a kincstártól és egyes önkormányzatoktól” – mondta nemrégiben a Magyar Nemzetnek Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti fejlesztési Minisztérium államtitkára.

A BRFK Gazdaságvédelmi Főosztálya különösen jelentős értékre elkövetett hűtlen kezelés gyanújával, a tévészékház eladásával összefüggésben gyanúsítottként hallgatta ki Rudi Zoltánt – tudta meg az MNO ügyvédi forrásokból. Rudi nem tett vallomást, és panasszal élt a gyanúsítás ellen.

Dr. Békés Ádám, Rudi Zoltán ügyvédje elmondta: ügyfele ártatlannak vallotta magát a hűtlen kezelés bűntettében. Hozzátette: Rudi írásbeli vallomással is szolgált, hogy egyértelművé tegye, az MTV vezetőjeként az elnöksége idején a hatályos jogszabályok, köztük a médiatörvény és a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak betartásával járt el, a tulajdonosi jogok gyakorlójának, az MTV Közalapítvány Kuratóriuma döntéseit, valamint a korábbi parlamentek és kormányok kötelező erejű határozatait hajtotta végre. Az ügyvéd közleményében jelezte, hogy az egykori elnök meggyőződése, hogy szakszerűen jártak el azok a vezető munkatársai is, akik a bérleti szerződés létrehozásáért és a beruházás felügyeletéért voltak felelősek az MTV részéről.

A BRFK az MTI megkeresésére azt közölte: a gyanú szerint „R. Zoltán” megszegte vagyonkezelői kötelezettségét, amikor 2007-ben indokolatlanul magas összegű bérleti díjat tartalmazó szerződést kötött egy kft.-vel az MTV Zrt. új székházának bérbeadásáról, és azzal összefüggésben az MTV Zrt.-nek okozott vagyoni hátrány összege meghaladja a 600 millió forintot. Az eljárást a volt tévéelnök szabadlábon hagyása mellett folytatja le a rendőrség.

Szövevényes múlt

Az előző ciklus egyik tipikus PPP-üzlete volt a Magyar Televízió (MTV) székházbérlete. A köztévé először eladta Szabadság téri épületét, majd visszabérelte azt. A Kunigunda úti új székház 40 éves bérlete alatt pedig 130 milliárdot kellett volna kifizetni, a tulajdonjog megszerzése nélkül.
Az MTV régi székházának eladása, illetve új székházának visszabérlése kapcsán a Budapesti Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztálya 2009 februárjában indított nyomozást. A gyanú különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés.

Visszabérlés, Wallis, örökbérlet

A Szabadság téri székházat eladása után évekig visszabérelte az MTV, így az gyakorlatilag ingyen került új tulajdonosához. Az Állami Számvevőszék 2010-es jelentése szerint az 1999-ben 5 milliárd 200 millió forintra értékelt volt Tőzsdepalotát az állami tulajdonú ÁPV Rt. hatmilliárd forintért vásárolta meg, és azt 2005-ben veszteséggel, 4 és fél milliárdért értékesítette.

Gyanúsítottként hallgatták ki Rudi Zoltánt
Gyanúsítottként hallgatták ki Rudi Zoltánt
Az új székház felépítésére saját projektcéget hozott létre a köztévé, a Millenniumi Média Kft.-t aztán a birtokában lévő Kunigunda utcai telekkel együtt a Wallis Ingatlan Zrt. (a későbbi Wing Zrt.) vásárolta meg 7,4 milliárd forintért.

A Rudi Zoltán akkori tévéelnök által kötött szerződés szerint az MTV-nek 40 éven át kellett volna évente több mint 3 milliárd forintot fizetni a Millenniumnak, anélkül, hogy az épület később a birtokába kerülhetett volna. Ezt a rendkívül előnytelen megállapodást egyébként Veres János akkori pénzügyminiszter és az MSZP–SZDSZ–MDF-es többségű kuratórium hagyta jóvá.

A korábbi MTV-székház
A korábbi MTV-székház
Fotó: Székelyhidi Balázs


25 millióért dolgozott a szocialista exminiszter

Nem érvényesítették a piaci átlagot meghaladó területi igényből és a biztonságot jelentő állami tulajdonosi háttérből adódó bérlet díjcsökkentő hatását – állapította meg az ÁSZ az új székházzal kapcsolatban. A jelentés továbbá megállapította, hogy a kérdésben nemcsak a társaságok, hanem a tulajdonosi jogkörben eljárók döntései sem feleltek meg a célszerűség szempontjának, mivel a hosszú távon megmutatkozó stabil területigény miatt az ingatlanbérlés helyett előnyösebb lett volna az ingatlanvásárlás.

Csillog-villog az új óbudai székház
Csillog-villog az új óbudai székház
Fotó: Székelyhidi Balázs


A székház felépítésével, valamint a bérleti jogviszonnyal összefüggő valamennyi jogi tanácsadói és képviseleti tevékenységet a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda végezte. Kiss Elemér egykori szocialista kancelláriaminiszter ügyvédi irodáját Rudi Zoltán bízta meg 2006 decemberében ügyvédi tanácsadói, illetve jogi képviseleti tevékenységgel, amiért 2009-ig bruttó huszonötmillió forintnyi közpénzt tehetett zsebre.

Új szerződést kötöttek

Rudi Zoltán 2004-től volt tévéelnök, a székházostrom után ő volt az, aki kitiltotta az eseményeket egyedüliként közvetítő Hír TV munkatársait az épületből. Miután nem maradhatott elnök, 2008-ban gyakorlatilag létrehozott magának egy új posztot, ő lett a stratégiatervezési és kommunikációs igazgató. 2011 szeptemberében kapta meg felmondólevelét.

Kellemes munkakörnyezet
Kellemes munkakörnyezet
Fotó: Székelyhidi Balázs


Az ÁSZ szerint is rendkívül előnytelen szerződést azonban még ezt megelőzően sikerült módosítani. A Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriumának elnöke augusztusban jelentette be, hogy sikerült a 40 év alatt mintegy 130 milliárdos bérlet helyett egy 22-23 milliárd forintos vételárban megállapodni a Millenniummal. Balogh László azt hangoztatta: a korábbi – titkosított – szerződés sem az MTV-nek, sem az adófizető polgároknak nem volt jó, és esély sem volt arra, hogy rövid, közép- vagy akár hosszú távon megoldja a köztévé elhelyezésének problémáját. A hitelből finanszírozandó vásárlásra 2013 végéig van lehetőség. Az új szerződés egyébként a bővítést is lehetővé teszi.