Az ügy hátterében egy, az Index.hu hírportálon megjelent levél áll, melyben a 3-as metró egyik karbantartója írt a Budapesti Metróért Egyesületnek. Az irományból az derül ki, hogy „a Népligetihez hasonló baleset bármelyik állomáson bármikor előfordulhat. Sok helyen az oldalfalakon található márványlapok is bármikor leeshetnek, mivel az elmúlt 20 évben szinte sehol nem végeztek komolyabb karbantartást és szerkezeti- statikai vizsgálatokat”.

A városháza közleménye szerint a vonalon közlekedő szerelvények felújításáról a főpolgármester már 2011-ben rendelkezett, és az jórészt meg is történt. A városvezető a pályaszakasz felülvizsgálata mellett elrendelte a felelősség kérdésének vizsgálatát is a hármas metró „évtizedes általános elhanyagolt állapotáért”. A hivatal azt is leszögezte: az alagutakban csak műszakilag engedélyezett szerelvények közlekedhetnek.

Biztonságos

A BKK és a BKV arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a hármas metróvonal biztonságos működtetéséért felelős BKV műszaki vezetése „üzemeltetői felelőssége teljes tudatában kijelenti, hogy a vonal nem életveszélyes, az üzemeltetés biztonságos”. Megjegyezték ugyanakkor, hogy felújítás időszerűsége és szükségessége kétségtelen tény, annak további késedelme pedig hordozhat magában növekvő kockázatokat. Mint írták, az elmúlt másfél évben a fővárosi önkormányzat, a BKK és a BKV vezetése mindent elkövetett annak érdekében, hogy a hármas vonal felújítására a szükséges forrásokat biztosítsa, az uniós forrásokat megszerezze. Felidézték, hogy Tarlós István főpolgármester és Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató is számos alkalommal fordult a támogató szervezetekhez, mert a főváros és a BKV nem rendelkezik elegendő saját forrással a sok tíz, akár 100 milliárd forintos beruházáshoz, e célra pedig uniós források elérhetőek.

Kiderül, hogy ki felel a metró állapotáért?
Kiderül, hogy ki felel a metró állapotáért?

Megfogadták az ajánlást

A közlemény szerint a BKK vezetője legutóbb éppen a héten fordult a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez a 3-as metró felújításának támogatása érdekében, s bíznak a mihamarabbi pozitív elbírálásban. Kitértek arra is, hogy az elmúlt másfél évben – a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán – a Budapesti Műszaki Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem felmérte a hármas metró járműveit, ennek ajánlásait pedig a BKV megfogadta. Hozzátették, hogy Tarlós István utasítására az elektromos berendezések, továbbá az infrastruktúra állapotának átfogó műszaki felülvizsgálata is haladéktalanul megtörténik.

Felelősség

A BKK és a BKV azt is megjegyezte, hogy „a 3-as metró állapota nem az elmúlt hónapokban, és nem is 1-2 év alatt romlott le, 2010-ig bezárólag pedig lényegében semmilyen előkészületet nem tett a főváros vezetése a 3-as metró szükséges felújítására, amely kapcsán a felelősség vizsgálata is elengedhetetlen. Egy metrószerelvény cseréje a forrásbiztosítással, közbeszerzéssel, típusengedélyeztetéssel, gyártással együtt minimum 4-5 év, tehát ahhoz, hogy mostanra legyenek új szerelvények, a döntéseket 2006–2007-ben kellett volna meghozni. „Mondanunk sem kell, hogy még csak előkészítő jellegű döntés sem született akkoriban” – áll a közleményben.

Sorozat

Az észak–déli vonal népligeti állomásánál múlt szombaton két darab, egyenként két négyzetméteres rész szakadt le a díszmennyezetből. Kedden ideiglenesen óránkénti 20 kilométeres sebességre kellett korlátozni a metrók sebességét a hármas vonalon, mivel a Nagyvárad tér és a Népliget között, a belvárosba vezető pálya egyik kitérőjében úgynevezett sínfejkitörést találtak. Pénteken az egyik szerelvény vezetőfülkéjében izzottak elektromos kábelek, tűz nem keletkezett, ugyanakkor a műszaki hiba miatt egy ideig pótlóbuszok szállították az utasokat a Nagyvárad tér és a Deák Ferenc tér között.