Május 30-án jön a kompetenciamérés

LM, 2012. május 23., szerda 06:35, frissítve: szerda 08:24
Idén május 30-án tartják az országos kompetenciamérést az iskolák 4., 6., 8 és 10. évfolyamán.

Az Oktatási Hivatal (OH) MTI-hez eljuttatott tájékoztatója szerint a 6., a 8., és a 10. osztályos kompetenciamérés célja annak felmérése, hogy a tanulók milyen mértékben képesek matematikai eszköztudásukat és szövegértési képességeiket a tanulmányaik során és hétköznapjaikban alkalmazni. A matematikateszt során egy feladathoz 1–4 kérdés tartozik, amelyek rendszerint egyre nehezebbek, és a feladatban bemutatott szituáció többnyire életszerű. A kérdések között vannak viszonylag egyszerű, könnyen átlátható, egy lépésben megoldható feladatok és hosszabb számításokat igénylők, továbbá olyanok is, amelyek önálló matematikai módszer leírását kérik.

Diagnosztika

A 4. évfolyamon az életkori sajátosságoknak megfelelően a klasszikus értelemben vett kompetenciamérés nem indokolt. Itt diagnosztikus mérőeszköz segítségével az mérhető, hogy bizonyos alapvető képességek, készségek tekintetében az adott tanuló a korosztályára jellemző szinthez képest fejlődésében milyen szinten áll. Mivel ebben az életkorban a különbségek még természetesnek mondhatók, a mérési eredmény itt nem igazán alkalmas arra, hogy az iskola munkáját jellemezze.

Korszerű

Felidézték: a magyar közoktatás országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon. A 2001-es évben 5. és 9. évfolyamon indult a felmérés, és ősszel zajlott, a 2002–03-as tanévben a mérés átkerült a 6. és 10. évfolyam végére.

A 6. és 10. évfolyamhoz csatlakozott 2004-ben a 8. évfolyam, így alakult ki a mai mérési rend. Az évfolyamváltáshoz a tartalom is igazodott, de a felmérés mérési területei nem változtak. A kompetenciaméréshez 2006-tól az országos készség- és képességmérés is csatlakozott, amely a kompetenciaméréssel egy időben a 4. évfolyamos tanulók alapkészségeinek fejlettségét vizsgálja.

Eredmény

A kompetenciamérés eredményeiről nyilvános jelentés készül fenntartói, iskolai és telephelyi összesítésben a mérést követő év február 28-áig. A jelentések a 2007-es kompetenciaméréssel kezdődően nyilvánosak, mindenki által megtekinthetők a kir.hu/okmfit weboldalon.

Az iskolajelentésben közölt adatok lehetővé teszik, hogy az iskola elemezze saját munkáját, elhelyezze teljesítményét a hozzá hasonló vagy éppen tőle lényegesen különböző iskolákkal való összehasonlításban.
Az iskolajelentésben közölt sok-sok adat együttesen lehetővé teszi, hogy a kívülálló is egy minden eddiginél árnyaltabb képet kapjon az iskolákról.

A mérés a teljesítményeket nemcsak abszolút skálán mutatja be, hanem a tanulók szociokulturális hátterét megjelenítő családi háttérindex segítségével azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai teljesítményét is láthatóvá teszi, amelyek nem a legjobb körülmények között élő, legtehetségesebb tanulókkal foglalkoznak.

Forrás: MTI
hirdetés
hirdetés
Vélemény
A baloldal esete Paks II-vel és az uniós üzletpolitikával
Böcskei Balázs
Nemcsak Oroszország, de a Nyugat érdekei is megelőzik a magyar emberek érdekeit.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 19:06
  2. 19:01
  3. 18:57
  4. 18:55
  5. 18:54
  6. 18:52
  7. 18:47
  8. 18:41
  9. 18:40
  10. 18:27
  11. 18:18
  12. 18:12
  13. 17:56
  14. 17:55
  15. 17:48
  16. 17:30
  17. 17:30
  18. 17:15
  19. 17:01
  20. 16:52
  21. 16:51
  22. 16:50
  23. 16:36
  24. 16:36
  25. 16:25
  26. 16:22
  27. 16:20
  28. 16:13
  29. 16:08
  30. 16:02
  31. 15:58
  32. 15:55
  33. 15:55
  34. 15:52
  35. 15:48
  36. 15:43
  37. 15:31
  38. 15:29
  39. 15:19
  40. 15:14
  41. 15:10
  42. 15:05
  43. 15:00
  44. 14:55
  45. 14:52
  46. 14:48
  47. 14:42
  48. 14:35
  49. 14:22
  50. 14:20
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása