Ki jár jól?

Mi lesz az agglomerációs járatokkal?

MNO, 2016. január 5., kedd 13:16, frissítve: kedd 13:27
Jogalkotói bakira hivatkozva adná át az államnak az agglomerá­ciós járatok üzemeltetését Budapest – írja a Nol.hu. A portál hozzáteszi: hogyha a hibát javítaná is a parlament, egy másik törvényi előírás szerint akkor sem fogadhat el működési hiányt tartalmazó költségvetést. Márpedig az elővárosi vonalakra nincs fedezet.

Hiba csúszott a helyi iparűzési adókról (hipa) szóló törvény decemberi módosításába. A „gazdaságélénkítő” salátatörvény részeként módosították a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztást (a főváros az idén és jövőre 1,5-1,5 százalékkal kap többet az adóbevételből), de a felhasználást szigorító kitételt nem sikerült megfelelően megfogalmazni – olvasható a cikkben.

Mint írják, a második paragrafus értelmében az iparűzési adóból származó bevételt a „helyi közösségi közlekedési feladatok ellátására” kell költeni. Csakhogy az agglomerációs járatok nem tartoznak a „helyi közlekedés” körébe, a helyközi avagy elővárosi vonalakról pedig nem szól a fenti szabályozás.

A HÉV állami kézbe kerül?

Tarlós István főpolgármester rögtön jelezte: ezek mellett a feltételek mellett a főváros lemond az agglomerációs vonalak üzemeltetéséről, majd miután egyeztetett a miniszterelnökkel, úgy pontosított, hogy megállapodtak a HÉV-ek állami kezelésbe vételéről. A lap online felülete megjegyzi, hogy ez azért fontos az önkormányzatnak, mert a HÉV-szerelvények állapota vetekszik a 3-as metró vagonjainak a lepusztultságával.

Tarlós ezzel együtt bízott abban, hogy január elején folytatják az egyeztetést. A Miniszterelnöki Sajtóiroda nem tud erről, míg a városháza a Népszabadság értesülése szerint továbbra is számít rá.

Kötelezettséget vállalt a főváros 2022-ig

Karácsony után a Magyar Idők írt arról, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium szerint az agglomerációs közlekedés biztosítása ugyan valóban nem kötelező feladata a Fővárosi Önkormányzatnak, de egy hatályos megállapodásban 2022-ig kötelezettséget vállalt rá. Mint írják, az agglomerációs vonalak működtetése évi 15,9 milliárd forintjába kerül a fővárosnak, miközben az ebből származó bevétele alig 4,2 milliárd, vagyis évi 11 milliárdos vesztesége képződik.

A portál szerint a kormány az iparűzési adó „pántlikázásával" oldaná meg a BKV finanszírozását, a hipának azonban már eddig is több mint a felét a közösségi közlekedésre költötte Budapest. Ha ebből kell pótolni a BKV kieső milliárdjait, akkor ezt máshonnan kell elvonni, de erre nincs keret.

A Népszabadság információi szerint a Fővárosi Közgyűlés február 17-én tárgyalja az idei költségvetést, amelyben nem szerepel a 400 ezer embert érintő agglomerációs közlekedés fenntartása.

Tarlós István korábban azt mondta: a tavalyi 24 milliárdos normatívából novemberre megérkező 22 milliárd 2016 első két hónapjára lesz elég. Az agglomerációs járatokat érintő korlátozások ezt követően várhatók, hacsak addig nem születik megállapodás – olvasható a cikkben.

hirdetés
hirdetés
Vélemény
Az Úr napját szenteld meg!
Pion István
Lehetett volna ezt másként is csinálni, európai keresztényekhez méltón.
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 12:30
  2. 12:12
  3. 12:02
  4. 12:00
  5. 11:54
  6. 11:52
  7. 11:45
  8. 11:43
  9. 11:41
  10. 11:39
  11. 11:37
  12. 11:35
  13. 11:32
  14. 11:30
  15. 11:16
  16. 11:14
  17. 11:03
  18. 11:02
  19. 11:00
  20. 10:53
  21. 10:50
  22. 10:32
  23. 10:15
  24. 10:00
  25. 10:00
  26. 09:47
  27. 09:42
  28. 09:34
  29. 09:30
  30. 09:21
  31. 09:16
  32. 09:10
  33. 09:08
  34. 09:00
  35. 08:57
  36. 08:46
  37. 08:44
  38. 08:32
  39. 08:15
  40. 08:00
  41. 07:00
  42. 06:30
  43. 06:00
  44. 04:49
  45. 00:01
  46. 23:28
  47. 23:20
  48. 22:57
  49. 22:35
  50. 22:34
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása