Nemzeti konzultáció

Orbánék ezzel nem veszíthetnek

Kovács András
Kovács András

2012. június 09., szombat 19:30
A kormány számára a nemzeti konzultáció mindenképpen siker – olvashattuk a Méltányosság Politikaelemző Központ legfrissebb tanulmányában. A jelenlegi konzultáció már az ötödik a Fidesz–KDNP életében, amellyel a nyilvánosan vitatkozó irányba közelítené a hazai demokrácia fejlődését.

Orbán Viktor elsőként 2005. februári évértékelő beszédében hirdette meg a nemzeti konzultációt azzal a céllal, hogy „a közélet újra az emberekről szóljon”. Az akkori kezdeményezés több hónapig tartott, és elsősorban hétköznapi emberek véleményét kérte ki nyilvános rendezvényeken, illetve kérdőívekben. A nemzeti konzultáció újraindítását 2010. április 27-én az országgyűlési választásokon aratott győzelem után jelentette be Orbán, a kezdeményezés deklarált célja ezúttal is az ország vezetői és a választópolgárok közötti kapcsolat közvetlenebbé, szorosabbá tétele.

Hirdetés

Új nemzeti konzultáció kezdődik, ezúttal elsősorban a munkahelyteremtéssel összefüggő kérdésekben kéri ki az emberek véleményét a kormány – közölte Orbán Viktor miniszterelnök még május 25-én az MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. A kérdések közül a kormányfő példaként említette a méltányos tehermegosztás ügyét, amellyel kapcsolatban felidézte a 2010-ben kivetett bank- és válságadót.

Azóta kiderült, hogy augusztus 20-ig küldhetik vissza a tizenhat, elsősorban munkahelyteremtéssel kapcsolatos kérdést tartalmazó új nemzeti konzultáció kérdőíveit az állampolgárok. A konzultációra csaknem egymilliárd forintot csoportosított át a kabinet, a fel nem használt pénzt vissza kell majd fizetni, a költségvetési forrás jogszerű felhasználását pedig a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal fogja ellenőrizni.

Középpontban az állampolgár

A kormány által meghirdetett nemzeti konzultáció ismét felkavarta az állóvizet. Az MSZP bojkottra szólított fel, a Jobbik demagógnak minősítette a kezdeményezést. A szakszervezetek oldaláról Borsik János, az Autonómok vezetője álságosnak nevezte a kezdeményezést. Indokolt-e a felindulás a nemzeti konzultációval szemben? – tette föl a kérdést Paár Ádám, a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa.

A következő nemzeti konzultáció 2011. február 13-án indult, amikor Szájer József és Szili Katalin bejelentette, hogy tizenkét kérdésből álló kérdőívet küld a választókorú állampolgároknak a nemzeti konzultációs testület. A kérdőíven arról kérdezték az emberek véleményét: az új alkotmány csak az állampolgári jogokat vagy a kötelezettségeket is deklarálja-e; korlátozza-e az állam eladósodását; vegyen-e védelem alá olyan közös értékeket, mint a család, a munka, az otthon, a rend és az egészség.

Orbán 2011. május 1-jén jelentette be, hogy az alkotmányozási után szociális konzultációt indítana. A kérdések között szerepelt, hogy bevezessék-e a védett kor intézményét, amely az 55 éven felülieket védené. Kikérték az emberek véleményét arról is, hogy átszervezzék-e az oktatást a gazdaság igényeihez igazítva, illetve segély helyett inkább munkalehetőséget adjanak-e az állástalanoknak, vagy pedig maradjon a mostani segélyezési rendszer.

Úgy látja, az ellenzék a liberális demokrácia szellemében veti el a kezdeményezést, mondván, hogy a döntések előkészítésének a helye a parlament. A kormány viszont nem annyira az intézményekre, mint inkább az állampolgári közösség tagjainak összetartozás-tudatára kívánja alapozni a demokráciát, és ezzel szemben sem vethető fel érv – tette hozzá. Paár szerint a jelenlegi kormány a nemzeti konzultáció kezdeményezésével közelíti Magyarországot a deliberatív demokráciához (tanácskozó, nyilvánosan vitatkozó)  – vagy pontosabban, csak közelítené. Ha a magyar politikai kultúra nem tartaná fogságban a kormányt éppúgy, ahogyan az ellenzéket – vélekedett az elemző.

Saját szavazók küldhetik vissza

Paár szerint a kormány nyilvánvalóan arra törekszik, hogy az állampolgárokban olyan érzést alakítson ki: számára fontos az egyszerű emberek véleménye, szemben az előző Gyurcsány- és Bajnai-kormányokkal, amelyek a szakértőiségnek biztosítottak előnyt. Emellett a kormánynak egy pragmatikus szándéka is lehetett: az, hogy a konzultáció révén felmérje önnön támogatottságát, és szorosabb egységbe kovácsolja támogatói táborát – tette hozzá.

Hogy előreláthatóan saját szavazói fogják visszaküldeni a kérdőívet nagyobb számban, és így nem az emberek összességének, hanem a kormánypártok választóinak a véleménye fog tükröződni? – tette föl a kérdést a szakértő. Szerinte ez sem baj, hiszen a kérdőívnél jobb módszer nincsen arra, hogy a kormány felmérje a lakosságon belül a lojalitás mértékét, a potenciális támogatói kör nagyságát. A kormány számára tehát az akció mindenképpen siker – szerepel az elemzésben.

Hozzászólások

  1. Herwegh 2012. június 13., szerda 14:32
    Gandhi:"Mindenesetre az "Orbánék ezzel nem veszíthetnek" cím már magában azt mondja ki nyíltan, hogy a Nemzeti Konzultációval a FIDESZ csak jól jár. Ennyi... "
    Azt vártad, hogy tudatosan ártani szeretnének maguknak?
    Mutass egyetlen olyan megválasztott kormányt amelyik saját maga ellen hívja fel a polgárokat!
    Gandhi! Te félreketyegsz!
  2. Herwegh 2012. június 13., szerda 14:26
    Kiváncsi vagyok, mikor fogják a kommunisták lekopizni az akciót, persze kis névváltozással. Gyurcsány szakdolgozata színvonalon.
  3. Herwegh 2012. június 13., szerda 14:22
    Bár a felhívás teljesen egyértelműen kifejti, hogy a kormány az ÁLLAMPOLGÁROK VÉLEMÉNYÉRE kiváncsi, már is elkezdik a jelek szerint igen gyenge felfogású szervezetek (akiknek a demokrácia mint érdekvédő szervezeteknek amúgy is lehetőséget ad a beleszólásba) alámosni az akciót.
    Dehát ők nyilván a tagságuk nevében nyilvánítják ki véleményüket.
    Miért nem hagyják tagjaik saját véleményét érvényesülni?
    Vagy az nem kívánatos?
    Micsoda rosszindulatú zürzavar lehet a fejükben.
    Nyilván feltételezik, hogy a POLGÁROK ezt a hamisítást nem fogják észrevenni. Ebből látható, hogy túlságosan lebecsülik a polgárok képességeit. Vagy ez a szakszervezet csak egyszerűen buta!
  4. Gandhi_ 2012. június 13., szerda 01:07
    hmm... válaszoltam, amiben még alaposabban kifejtettem, hogy pszichológiailag miért és hogyan hat ez a "konzultáció" az emberekre, és miért gondolom én sokkal inkább propagandának... de érdekes módon eltűnt a válaszom. :)

    Mindenesetre az "Orbánék ezzel nem veszíthetnek" cím már magában azt mondja ki nyíltan, hogy a Nemzeti Konzultációval a FIDESZ csak jól jár. Ennyi...
  5. Kanyamadar 2012. június 11., hétfő 17:56
    @Gandhi_ 2012. június 11., hétfő 11:03
    Ez esetben két dolgot tudok javasolni:
    1, Mivel "amikor kérdeztek nem szóltál", akkor máskor se
    2, Azért gondold meg, milyen más hatása is van a minimálbér emelésének - pld. ha magasabb bért kell fizetni a frissen felvett munkavállalónak, a régebben ott dolgozó, betanult, megbízható emberkének is. Tehát mindenkinek.
  6. Gandhi_ 2012. június 11., hétfő 11:03
    Én nem küldöm vissza, mert szerintem hülyeség, és nem az a célja, mint aminek beállítják.
    Egyébként természetesen arra szavaznék, hogy legyen magasabb a minimálbér, így a "kötelező minimális pénzmozgás az alkalmazottaknál" nagyobb lenne, ami jót tenne a gazdaságnak, és a minimálbérrel trükköző cégek után is nagyobb lenne az adóbevétel.

    Vállalkozó vagyok, de nincs alkalmazottam, így nem érint a minimálbér, bár valószínűleg amúgy sem minimálbért fizetnék.
    Az adóval sem akarok szórakozni, nem szeretek stresszelni a lebukáson.

    Egyébként az idei adóbevallásnál volt pár külföldi megrendelés, aminek a státusza nem volt egészen tiszta számunkra az adóbevallásnál, és már le kellett adni a bevallást mire kiderítettük, hogy nem kellett volna az adózandó bevételekbe számolni.

    Így idén nagyjából százezer Forinttal több adót fogok befizetni, mint kellett volna. De sebaj, szerencsére jó évet zártam tavaly, így van miből. :)
  7. Kanyamadar 2012. június 11., hétfő 08:43
    @Gandhi_ 2012. június 10., 22:54
    "Berekfürdő, Cirbolya: a lényeg az, hogy a kérdésekre egy "jó" válasz van, hiszen persze, hogy mindenki a minimálbér-emelésre szavaz,"

    És te, mint vállalkozó arra szavaznál?
  8. Gandhi_ 2012. június 10., 22:54
    Berekfürdő, Cirbolya: a lényeg az, hogy a kérdésekre egy "jó" válasz van, hiszen persze, hogy mindenki a minimálbér-emelésre szavaz, meg arra, hogy támogassunk mindenkit, de közben meg mindenki dolgozzon is.

    A lényeg az, hogy ez egy népámítás, hiszen a visszaküldött válaszok nemigen fogják befolyásolni a döntéshozást.

    Cirbolya: Az előző konzultációval is az a baj, hogy SOHA nem hozták nyilvánosságra a pontos adatokat, százalékokat. Néha utaltak rá, és egy-egy nagyobb százalékot megemlítettek, de hivatalosan nem volt "végeredmény-hirdetés". És mint ilyen, nem számonkérhető rajtuk.

    Szerintem ennek sem lesz soha hivatalos végeredménye. Viszont elköltöttek rá egy Milliárd Forintot, és aki nem foglalkozik a politikával, az azt látja majd, hogy "jé, a FIDESZ ilyen jó dolgokat tervez, béremelést, támogatásokat, amiket végülis le is lehet szavazni, de én persze, hogy támogatni fogom...?!!"... és ebből levonja azt a következtetést, hogy a FIDESZ emeli majd a béreket, emeli a támogatásokat, több munkahelyet létesít, tehát jobbá teszik az országot, tehát egy jó párt, persze csak akkor lesz ez ha én a megfelelő kérdéseket ixelem be, és persze majd legközelebb rájuk szavazok...

    tehát ez egy PROPAGANDA. Egy brutálisan profi módon kivitelezett propaganda. Le a kalappal előttük, elképesztően okos húzás...

    Ez a véleményem.
  9. Berekfürdő 2012. június 10., 18:35
    Gandhi_ 2012. június 10., 03:25
    Ez a konzultáció egy vicc. Mindegyik kérdésre "egy jó válasz" van:..." ahogy kányamadár írta - Ön nem olvasta el a levelet. Három válasz lehetséges ill. lehet megjegyzést is hozzáfűzni. Van mindegyiknél olyan lehwtőség is, hogy nem tudom megítélni.... Ez nem szégyen, a kismamák munkába visszatérésénél én is ezt jelöltem. Hozzáfűzésként nem trágárkodásra gondoltam. Róna Péter a rengeteg tapasztalatával miért nem ballag be O. V. titkárságára ? Egyszerűbb a médiában kavarni és sejtetéseket terjeszteni.
  10. Kanyamadar 2012. június 10., 17:51
    @miezitt 2012. június 10., 12:46
    "Kutyakomédia drága pénzen. Az utolsó filléreket költik el"

    A demokrácia a fajtátoknak csak kutyakomédia, meg addig van demokrácia, amíg a maszopnak-szadesznek beleszólása van, mi?

    Meg aztán utolsó fillérek?

    http://mno.hu/gazdasag/joval-kedvezobb-az-idei-mertek-1081863

    Ellenben:
    http://mno.hu/belfold/tulkoltekezte-magat-a-szocialistak-alapitvanya-1082361

    Szóval lehet, hogy már nem lesz miből fizetni a bérhörgést. :P
  11. miezitt 2012. június 10., 12:46
    Kutyakomédia drága pénzen. Az utolsó filléreket költik el - pártoktól függetlenül - semmi köze nincs ennek a megoldásokhoz. Ötletekre lenne szükség, nem parttalan vitákra.
  12. Cirbolya 2012. június 10., 10:54
    orbán, te azt honnét tudod, hogy nem veszik figyelembe a visszaküldött kérdőívek válaszait? :-))) Ne légy ennyire gyöpös... :-))) Azért kérdezik meg a 8 és fél millió választópolgárt, hogy olyan döntéseket tudjanak hozni, ami a többségnek tetszik. EZÉRT tud (a demokratikus választások óta először és példátlan módon) a Fidesz a kormányzása félidejében még mindig toronymagasan vezetni a közvélemény kutatásokban. Mert ODAFIGYEL a népakaratra és az (MSZP-SZDSZ rablókormányzásnak és hazaárulásnak köszönhetően) rendkivül beszűkült anyagi és politikai mozgástér ellenére is megpróbálnak a népnek leginkább kedvező döntéseket hozni.
  13. tothlacika 2012. június 10., 10:33
    Akinek nincs munkahelye az a miniszterelnökre haragszik, akinek van szintén. Azt kéne tudatosítani a kommunista populációban, hogy a heti 168 órából mindössze 40-et dolgozgat, ami 1 és fél nap hetente. Havonta CSAK 6-7 nap. Ebben nincs benn évi 20-30 nap szabadság + 12 nap fizetett ünnep + egy kis táppénz. A szakszervezetek meg még hülyítik az embereket. Ezért kell a nemzeti konzultáció, hogy a kommunisták is megértsék azt, amit a jobboldali polgári érzelmű, dolgozni SZERETŐ polgárok már tudnak és mindig is tisztában voltak vele, hogy csak a munka emelhet ki bennünket a sz@rból.
  14. orbán 2012. június 10., 10:18
    Így van,nagy a pofátok!Olvasd el mit írtam Cirbolyának!
  15. Kanyamadar 2012. június 10., 10:13
    @orbán 2012. június 10., 09:43
    "Azért a hozzászólásokból látszik,hogy mennyire tartják komoly dolognak!Aki meg annak tartja,küldje vissza és élvezze,hogy beleszólhatott a nagy semmibe."

    No igen, nem küldjük vissza, nem megyünk el szavazni, de a pofánk az nagy, ugye?
    Dunaújvárosban még 200 aktivistát kellett volna az urnákhoz vinni és lehetne
    valamiről villogni a népszabóságnál, meg a sanda ipszosznál..
  16. orbán 2012. június 10., 10:12
    Cirbolya!Maga az intézmény demokratikus,csak az a baj,hogy amit visszaküldenek az vagy már el van döntve,vagy nem veszik figyelembe.Nem a módszerrel van a baj,hanem ahogy kezelik!Ha úgy érezném,hogy figyelembe veszik a véleményemet-még ha nem is egyezik az övékkel-én is vissza küldeném.
  17. Cirbolya 2012. június 10., 10:09
    gandhi, látszik, hogy el sem olvastad a kérdéseket. :-))) És nagyon is lényegbevágó, hogy - abból a kevés pénzből ami az MSZP-SZDSZ által összehozott hihetetlen mértékű államadósság törlesztése után még az országra-nemzetre költhető - abból MIRE költsünk, mit támogassunk inkább. Ez bizony sarkalatos kérdés. Mert nem mindegy, hogy pl. arra költjük az adófizetők pénzét, hogy otthon támasszák életerős egészséges emberek az ajtófélfát és várják a segélyt, vagy arra, hogy munkával keresse meg minden munkaképes ember a betevőjét.
  18. Cirbolya 2012. június 10., 10:05
    Az biztos, hogy ennél demokratikusabb eljárás - mint az, hogy a 8 és fél millió szavazópolgárt megkérdezik parlamenti választások között is a nagyobb döntések előtt - ennél demokratikusabb már nem is lehetne. Ez jobb, olcsóbb és kényelmesebb, mint egy-egy népszavazás kiírása.( Házhoz jönnek a kérdések és ingyen lehet visszaküldeni.) Köszönet a kormánynak ezért a lehetőségért.
  19. orbán 2012. június 10., 09:43
    Azért a hozzászólásokból látszik,hogy mennyire tartják komoly dolognak!Aki meg annak tartja,küldje vissza és élvezze,hogy beleszólhatott a nagy semmibe.
  20. Kanyamadar 2012. június 10., 08:34
    Jó látni kiknek fáj és azt is ,hogy nagyon...
  21. Gandhi_ 2012. június 10., 03:25
    Ez a konzultáció egy vicc. Mindegyik kérdésre "egy jó válasz" van:

    Akarja a nép, hogy magasabb legyen a minimálbér? Persze, hogy akarja.
    Akarja a nép, hogy támogassuk ezt meg azt meg amazt? Persze, hogy akarja.
    Akarja a nép, hogy itt folyjon a Kánaán? Persze, hogy akarja.

    Ez igaziból nem konzultáció, hanem egy nagyon finom propaganda. Az egyszeri állampolgárban azt az érzetet kelti, hogy a FIDESZ mindenkinek jót fog tenni, mindenkit támogatni fog mindenben... már ha ő, az egyszeri polgár ezt ikszeli be.
    Ezzel megadja azt az érzést az állampolgárokban, hogy az életük jobbá tételéről ők maguk döntöttek, és a "kivitelező" pedig a FIDESZ lesz.

    Ez egy picit hasonlít a választási ígéretekhez, csak sokkal árnyaltabb és okosabb megoldás.
  22. Kriszti_ 2012. június 10., 02:35
    Konzultálni nem döntés után kell!
    Ha pl. azt kérdezné meg, hogy egyetért-e ön azzal, hogy hitelt veszünk fel az IMF-től, az tökös lenne.
    De egy " vannak akik a tökfőzeléket szeretik, mások inkább a székelykáposztára esküsznek" süket duma tényleg csak a drukkereket hatja meg.
  23. Kanyamadar 2012. június 10., 01:02
    Ha ugye konzultálnak, az a baj, egyébként meg ugye nem konszenzusos a kormányzás és az a baj.
  24. basatu 2012. június 10., 00:48
    Rew nanehogymá Meleg sör és hideg virsli,mint az átkosban? Nem kell megszavaznod,akkor is 99,9%-lék voksol,ugyanis orbán kijelölte az utat,,és már a megvalósítás szakaszában vannak,lásd a tündérmeséket,a 4 millió koldust stb.!
  25. basatu 2012. június 10., 00:41
    Mintha a kádári rezsim tért volna,azaz "A pártal a néppel egy az utunk,jelszavunk.........."Viktor ezt nagyon megtanultátok a ML esti egyetemen,de a gazdasághoz,az élet dolgaihoz,a munkához nem értetek,azaz kontárok vagytok!
  26. Blackpeter 2012. június 10., 00:36
    tintamin 2012. június 09., szombat 22:57
    Te viszont csak vinnyogni tudsz,mint a hasonszőrök!A sz@r is ízetlen mi?Ha kérdez az a baj,ha nem akkor meg az.Rokkantagyuak.
  27. tintamin 2012. június 09., szombat 22:58
    Ja, és a kedvencem: ha Orbánék ellenzékben volnának, hány lélegeztetőgépet emlegetnének egy ilyen felesleges pénzégetős levelezés kapcsán??
  28. tintamin 2012. június 09., szombat 22:57
    Beveszi még valaki ezt a nemzetikonzultációs dumát???
    Ennyire szar a helyzet fideszéknél, vagy ennyire nem érzik a politikai-gazdasági folyamatokat?
  29. Agnieszka 2012. június 09., szombat 22:37
    Ezek a kérdések nem nagyon jók. Pl. ilyen, h. nyugdíjasok, nincs. Van, mondjuk, nyugdíj összege szerint 50.000.- Ft-os lépcsőkre osztható több nyugdíjas csoport. 150.000.- Ft sem olyan sok, mint az 50.000.- Ft-tal rendelkezőnek tűnik, de innen lehet egy kis, majd lépcsőnként növekvő mértékű szolidaritást elvárni. Sok az egyéni mérlegelést szükségessé tevő, nem mellékes körülmény, különbséget kéne tenni a felnevelt, szakmával rendelkező gyermekek száma, az esetlegesen tartósan beteg, v. rokkant családtaggal közös háztartásban élő nyugdíjas között. Ez bonyolultnak tűnik, de azért van közigazgatás, hogy ezt megoldja. Más: mi jó a gyermeknek, ha a mamája, esetleg extrém helyzetben a papája gondozza, vagy ha közösségben nevelik. Egyáltalában, elfogadjuk-e a hagyományos nemi szerepeket? Óriási különbség van az emberek tanultsága, tehetsége között és nem lehet minden helyzetre érvényes, általános elvekben gondolkodni. 10 éven aluli gyermeknél, mint több gyermeket felnevelő, taníttató nyugdíjas, a családi nevelésre szavaznék, ami a mi esetünkben -és ma sem- szóba sem jött, jön, mert különösen a nagycsaládnál egy keresetből egészen egyszerűen nem igazán lehet megélni. Ma már talán több a lehetőség a családi munkálkodás előnyben részesítésére, de nem hiszem, hogy a gyermekeiket felelősen ellátó, taníttató családosok anyagi segítését túlzásba lehet vinni a mai népesedési helyzet mellett.
  30. apuciklus 2012. június 09., szombat 21:16
    Az ingyen sör igazán jó ötlet.
    Azonkívül javaslom a Fidesznek, hogy legyen a jelképük a két farkú kutya

Új hozzászólás írása

Hozzászólás elküldéséhez előbb be kell jelentkeznie!

Hirdetés
Hirdetés

Szavazás

Ki lesz az ellenzék jelöltje?

Ön szerint ki lesz az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje 2014-ben?








Időpont
2013
05
19
Megye
Város
Mozi
KERESÉS