Gabay Balázs
Gabay Balázs

Kellett egy ember, aki akár foggal is kihúzza a homokból a kocsit, fedte fel szakértelmének velejét Sinka Zsolt „Popey”, aki Deák Istvánnal egy terepjáróban vág neki a Budapest–Bamako-ralinak. A vonatokat foggal elhúzó – képességeit ezúttal 4 gépkocsin tesztelő –, személyautókkal fekve nyomó 22-szeres erőbajnok, aki 6 Guinness-rekordot is tart, nagy lelkesedéssel várja a versenyt, egyedül a skorpióktól, kisebb bogaraktól fél. A „bárki, bármivel, bárhogyan” mottó alatt immár hetedik éve megrendezett verseny január 14-én indul Budapestről.

 

Fotó: Gabay Balázs

 

A Dél-Amerikába áttelepülő Dakar-rali egyetlen szellemi örököse továbbra is nagy számú versenyzőt vonz, akik szerelők, kísérők, idegenvezetők, tolmácsok nélkül vágnak neki a félelmetes kalandnak. Az útvonal Magyarországról indulva átszeli Olaszországot, Spanyolországot, Afrikában pedig Marokkón, Mauritánián, Malin megy keresztül mígnem elér végcéljáig. A versenyen induló járművek között terepjárók és quadok mellett mentőautók és egy Lada is megtalálható.

 

 

Fotó: Gabay Balázs

Villany helyett drogot fogyasztanak

A legszembetűnőbb újítás, hogy a futam Bamako helyett Bissau-Guineába megy – jelentette be a Hotel Intercontinentalban tartott sajtótájékoztatón Szabó Gál András, a verseny alapítója. – Ez számunkra is kaland lesz, hiszen első alkalommal lesz cél ez az ország, melyet az utóbbi évek amerikai tudósításai a világ egyik első számú drogkereskedelmi központjaként tartanak számot. Európai fülnek talán furcsán hathat, de az országban villanyáram sincs.

Fotó: Gabay Balázs

35 ország négyszáz indulója vesz majd részt a versenyen, melyen a résztvevőknek immár hatvan százaléka külföldi. Szabó Gál magyar–szlovák versengést vár a végső győzelemért. A kitartás, az ügyesség és a navigációs készség lesz a döntő, hiszen a futam továbbra is amatőr – tette hozzá. Első alkalommal indulhatnak quadok a Budapest–Bamakón, szerelőautók továbbra sem kísérhetik a versenyzőket.

Mentőt visznek, iskolát építenek

A világ negyedik legszegényebb országaként számon tartott Bissau-Guineában néhány évvel ezelőttig nem voltak mentőautók. A Budapest–Bamako-ralinak, illetve a Charity March kezdeményezésnek köszönhetően azonban néhány évvel ezelőtt eljutott néhány, az EU-ban már nem használt jármű. Két évvel ezelőtt Fábry Sándor is egy ilyen mentőautóval teljesítette a versenyt.

 

 

Fotó: Gabay Balázs

Az Afrikai Magyar Egyesület elnöke elmondta, idén jóval kevesebb adomány érkezett, mint korábban. A 10-12 köbméternyi eszköz miatt kamion helyett ezúttal egy konténerrel viszik Afrikába az irodabútorokat, konzerveket. A rali során, majd azt követően a szervezők szeretnének felépíteni és berendezni a guineai Gabu településen egy falusi iskolát. Az intézményt a versenyt követően magyar és brazil misszionáriusok működtetik majd.