Drága dolog

Elektromosan: egyelőre csak rövid utakra

Károly Gábor, 2012. január 3., kedd 19:00, frissítve: kedd 19:00
Autógyártók és iparági elemzők szerint nem zsákutca az elektromos autókba fejlesztési milliókat ölni, de egyelőre nem igazán akar beindulni a piac. Egy-egy autótípus elektromos változatának ára akár duplája is lehet a benzines modellének. Akinek van rá pénze, annak rövidebb utakra ideális választás lehet a környezettudatosság.

Nem igazán akar beindulni az elektromos autók piaca a magas árak és az egyelőre még mindig szűkös kínálat miatt. A Nissan és a General Motors is jóval kevesebb autót értékesített tavaly, mint amennyire a japán és az amerikai autógyárnál számítottak. A Nissan a Leaf, míg a GM a Chevrolet Volt típussal próbálkozott az elektromos autók piacán: a két autógyár mintegy 30 ezer darabot tudott értékesíteni. Pedig ezen járgányok már az új generációs, újratölthető akkumulátorokkal vannak felszerelve.

A GM-nél korábban elismerték, hogy valószínűleg nem teljesítik a kitűzött célokat, s nem érik el a tízezres lélektani határt, ami az eladásokat illeti. A japánoknál sem sokkal jobb a helyzet, igaz, novemberig a Nissan húszezer elektromos autót már el tudott adni, de helyzetüket több dolog is nehezítette az év során, melyeket a márciusi földrengés csak tovább tetézett. A cég stratégiai tervezéséért felelős ügyvezető igazgató, Andy Palmer szerint nem vészes a helyzet: az eladások „kis mértékben vannak az elvárások alatt”.

Egyelőre órákig kell tölteni az elektromos autókat
Egyelőre órákig kell tölteni az elektromos autókat
Fotó: Reuters


A Nissannál az idén mintegy 40 ezer Leafet gyártanának és a távol-keleti márkához hasonlóan a GM-nél is jelentősen növelnék a legyártott elektromos autók számát 2012-ben.

Autógyártók és iparági elemzők szerint még túl korai lenne pálcát törni egy olyan technológia felett, amelynek hatásai nem években, hanem sokkal inkább évtizedekben mérhetők. A szerény értékesítési adatok egyik oka a piacon lévő modellek alacsony száma, de az idén ez változhat, ugyanis 2012-ben a BMW, a Toyota és a Renault mellett több autógyár is piacra dobja elektromos autóit.

Állami támogatások az elektromos autózásért

Új elektromos autók regisztrációja
(2011. január–október)
Regisztrációk száma Az összes regisztrációhoz mérten (%)
Japán
USA
Nagy-Britannia
Franciaország
Németország
Spanyolország
Hollandia
Portugália
10 000
8 153
1 021
1 634
1 911
269
552
128
0,35
0,16
0,06
0,09
0,07
0,04
0,11
0,01
Forrás: UK Society of Motor Manufacturers and Traders

Sokak szerint a mai hagyományosnak nevezett autók egyik életképes és hosszú távú alternatívája lehet az elektromos autó. Ugyanakkor néhány kisebb, elektromos autógyártó igen sikertelen évet tudhat maga mögött: a norvég Think Global bezárta kapuit, ahogy a kaliforniai Aptera Motors is, mely háromkerekű járgányokkal próbálkozott.

A lítiumion-akkumulátorok továbbfejlesztése azonban életet lehelhet az iparágba. A Leaf például akár 150 kilométert is megtehet újratöltés nélkül. Nyugaton ráadásul több kormány is különböző módon próbálja az elektromos autók világába terelni az autóvásárlókat. Nagy-Britanniában ötezer fontos, míg Franciaországban ötezer eurós támogatásokat is meg lehet csípni. Egyes államokban „elektromosan” olcsóbb a parkolás, de akár a buszsávot is használhatják a környezettudatos sofőrök. Az autógyáraknak is kijut a „jóból”: az Egyesült Államokban és Franciaországban például állami kölcsönökkel segítik a technológiai fejlesztéseket.

Ami eltántoríthatja a vevőket

A legnagyobb kritika az elektromos járgányokkal kapcsolatban általában az, hogy rendkívül drágák, valamint még mindig igen kevés kilométert képesek megtenni újratöltés nélkül – tehát kicsi a „hatótávolságuk”. Állami támogatások mellett a Citroën C-Zerója mintegy 30 ezer eurót kóstál, mely a jelenlegi igen barátságtalan forint-euró árfolyamok mellett majdnem 9,5 millió forintot tesz ki. A Nissan Leafért Angliában az ötezer fontos állami támogatás mellett is 25 ezer fontot (9,375 millió forint) kérnek az autókereskedésekben.

Ezért a kis csodáért majdnem 10 millió forintnak megfelelő fontot is elkérnek a szigetországban
Ezért a kis csodáért majdnem 10 millió forintnak megfelelő fontot is elkérnek a szigetországban
Fotó: Reuters


Egy amerikai felmérés is megerősíti: a fogyasztói elfogadás legnagyobb akadálya az igen magas ár. A Ford Focus elektromos verziója például 32 500 dollárt (7,8 millió forint) kóstál. A kocsihoz egy „otthoni töltő” további plusz 1500 dollár. Összehasonlításképpen ugyanennek a modellnek egy benzines változatához már féláron hozzá lehet jutni.

A brit Autocar magazin szerint ezek rendkívül magas árak olyan kocsikért, „amelyek nem képesek 160 kilométernél többet megtenni, hogy aztán a töltőállomáson álljanak órákig”. Mert ugye a „gyors töltéssel” még hadilábon állnak az autógyárak. Ugyanakkor a Nissannál nem aggódnak emiatt: a Leafek ugyanis csatlakoztatva vannak az internetre, így a cég rendelkezik adatokkal azok futásteljesítményeiről. Ezek szerint a vásárlók kevesebb mint 30 kilométert pakolnak kocsijaikba naponta. „Amikor az emberek megveszik ezeket a kocsikat, azokat inkább rövidebb utazásokra használják” – mondta a cég ügyvezetője.

Budapesten is komoly fejlesztések mentek végbe a környezettudatosság jegyében. Mint azt korábban megírtuk, hat, elektromos autókat töltő, új közterületi kútoszlopot adott át Budapesten az Elmű-Émász az E-Mobility Network tagjaival közösen, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ támogatásával. >>>>>
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 00:01
  2. 22:58
  3. 22:48
  4. 22:33
  5. 22:30
  6. 22:09
  7. 21:29
  8. 21:11
  9. 21:06
  10. 21:04
  11. 20:43
  12. 20:30
  13. 20:22
  14. 19:59
  15. 19:52
  16. 19:43
  17. 19:42
  18. 19:19
  19. 19:00
  20. 19:00
  21. 18:45
  22. 18:43
  23. 18:32
  24. 18:27
  25. 18:13
  26. 18:06
  27. 17:54
  28. 17:52
  29. 17:30
  30. 17:17
  31. 17:15
  32. 17:15
  33. 17:10
  34. 17:05
  35. 17:00
  36. 16:51
  37. 16:32
  38. 16:31
  39. 16:18
  40. 16:12
  41. 15:50
  42. 15:44
  43. 15:35
  44. 15:33
  45. 15:09
  46. 15:04
  47. 15:03
  48. 15:00
  49. 14:49
  50. 14:36
  51. 14:33
  52. 14:20
  53. 14:13
  54. 14:00
  55. 13:52
  56. 13:39
  57. 13:36
  58. 13:13
  59. 13:04
  60. 12:56
  61. 12:51
  62. 12:31
  63. 12:05
  64. 12:00
  65. 11:57
  66. 11:45
  67. 11:44
  68. 11:40
  69. 11:38
  70. 11:32
  71. 11:20
  72. 11:15
  73. 11:15
  74. 11:09
  75. 11:04
  76. 11:02
  77. 11:01
  78. 11:00
  79. 10:56
  80. 10:51
  81. 10:34
  82. 10:29
  83. 10:08
  84. 10:04
  85. 09:47
  86. 09:38
  87. 09:29
  88. 09:23
  89. 09:21
  90. 09:15
  91. 09:05
  92. 09:02
  93. 09:00
  94. 09:00
  95. 08:51
  96. 08:39
  97. 08:39
  98. 08:26
  99. 08:24
  100. 08:00
hirdetés

Hozzászólások - 2 db

A hozzászólások mutatása