6 tipp a jobb memóriáért

Betegszoba.hu, 2012. január 9., hétfő 09:58, frissítve: hétfő 09:58
Az öregedéssel fokozatos romlásnak indul mind a hosszú-, mind a rövid távú memória állapota. Ez ugyan teljesen természetes jelenség, de számos módszer létezik, melyek segítségével lelassítható, vagy akár meg is fordítható ez a folyamat.

Rozmaringaroma

A tudósok már korábban megállapították, hogy bizonyos aromák jótékony hatással lehetnek az emberek kognitív képességeire. Egy 2003-as tanulmány során a pszichológusok 144 önkéntes résztvevővel végeztettek el különböző, hosszú távú memóriát, dolgozómemóriát, figyelmet és reakcióidőt mérő teszteket. A résztvevők egy része illatmentes, egy része rozmaringaromájú, egy részük pedig levendulaaromájú fülkében végezte el a kísérleteket.

Az eredmények alapján a kutatók megállapították, hogy a rozmaring aromája jótékony módon befolyásolta a hosszú távú és a dolgozómemóriát, valamint a figyelmi képességet, míg a levendula illatanyaga kifejezetten rontotta a memóriatesztek átlageredményét.

Megfelelő étrend

A tudósok egyetértenek abban, hogy az antioxidánsokban gazdag ételek, mint például a fekete áfonya, az alma, a banán, a sötétzöld zöldségek, a fokhagyma és a répa mind segíthetnek abban, hogy az öregedő agyszerkezet ellenére frissen tartsuk a memóriánkat. Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek könnyen kapcsolódnak a szabad gyököknek nevezett véráramban keringő elektronokhoz, és semlegesítik azokat. Ezek a szabadgyökök az öregedés során elterjedhetnek a szervezetben, és roncsolhatják az agysejteket.

Rágógumi az agynak

Senki nem tudja igazán az okot, de a kutatások azt mutatják, hogy a rágógumi valóban fejleszti a memóriát. Egy 2002-ben, az Egyesült Királyságban végzett kísérlet során egyértelműen kiderült, hogy a memóriateszteken sokkal jobban teljesítettek azok a résztvevők, akik rágóztak, mint azok, akiknek üres volt a szájuk a felmérés alatt.


Agyjátékok

Annak érdekében, hogy formában tudjuk tartani az agyunkat, időnként meg is kell dolgoztatnunk azt. Az agyat keményen megdolgoztató feladatok, mint például a sudoku, a keresztrejtvények vagy a különféle logikai fejtörők bizonyítottan edzésben tartják a szinapszisokat.

Az alvás jelentősége

Mikor éjjel lekapcsoljuk a lámpát, az agyunk nem kapcsol ki, hanem tovább dolgozik alvás közben is. Ilyenkor az agy újrajátssza a nap eseményeit és a tanultakat elraktározza a hosszú távú memóriában.

Az alváshiány következtében az új emlékek összekuszálódnak vagy teljesen elvesznek, és képtelenség lesz azokat később előhívni, ezért a memória szempontjából rendkívül nagy jelentősége van a pihentető éjszakai alvásnak.

Maradjunk mozgásban!

A fizikai munka nemcsak az izmokra, de az agyunk szürkeállományára is jótékony hatással van. Korábbi kutatások szerint az agy hippokampusznak nevezett memóriaközpontja az öregedéssel zsugorodni kezd, de egy 2011-ben végzett tanulmány megállapította, hogy a rendszeres mozgást végző idősebb emberek esetében növekedésnek indult a hippokampusz térfogata.

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása