Betegszoba

6 tipp a jobb memóriáért

Betegszoba.hu

2012. január 09., hétfő 09:58
Az öregedéssel fokozatos romlásnak indul mind a hosszú-, mind a rövid távú memória állapota. Ez ugyan teljesen természetes jelenség, de számos módszer létezik, melyek segítségével lelassítható, vagy akár meg is fordítható ez a folyamat.

Rozmaringaroma

A tudósok már korábban megállapították, hogy bizonyos aromák jótékony hatással lehetnek az emberek kognitív képességeire. Egy 2003-as tanulmány során a pszichológusok 144 önkéntes résztvevővel végeztettek el különböző, hosszú távú memóriát, dolgozómemóriát, figyelmet és reakcióidőt mérő teszteket. A résztvevők egy része illatmentes, egy része rozmaringaromájú, egy részük pedig levendulaaromájú fülkében végezte el a kísérleteket.

Az eredmények alapján a kutatók megállapították, hogy a rozmaring aromája jótékony módon befolyásolta a hosszú távú és a dolgozómemóriát, valamint a figyelmi képességet, míg a levendula illatanyaga kifejezetten rontotta a memóriatesztek átlageredményét.

Megfelelő étrend

A tudósok egyetértenek abban, hogy az antioxidánsokban gazdag ételek, mint például a fekete áfonya, az alma, a banán, a sötétzöld zöldségek, a fokhagyma és a répa mind segíthetnek abban, hogy az öregedő agyszerkezet ellenére frissen tartsuk a memóriánkat. Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek könnyen kapcsolódnak a szabad gyököknek nevezett véráramban keringő elektronokhoz, és semlegesítik azokat. Ezek a szabadgyökök az öregedés során elterjedhetnek a szervezetben, és roncsolhatják az agysejteket.

Rágógumi az agynak

Senki nem tudja igazán az okot, de a kutatások azt mutatják, hogy a rágógumi valóban fejleszti a memóriát. Egy 2002-ben, az Egyesült Királyságban végzett kísérlet során egyértelműen kiderült, hogy a memóriateszteken sokkal jobban teljesítettek azok a résztvevők, akik rágóztak, mint azok, akiknek üres volt a szájuk a felmérés alatt.


Agyjátékok

Annak érdekében, hogy formában tudjuk tartani az agyunkat, időnként meg is kell dolgoztatnunk azt. Az agyat keményen megdolgoztató feladatok, mint például a sudoku, a keresztrejtvények vagy a különféle logikai fejtörők bizonyítottan edzésben tartják a szinapszisokat.

Az alvás jelentősége

Mikor éjjel lekapcsoljuk a lámpát, az agyunk nem kapcsol ki, hanem tovább dolgozik alvás közben is. Ilyenkor az agy újrajátssza a nap eseményeit és a tanultakat elraktározza a hosszú távú memóriában.

Az alváshiány következtében az új emlékek összekuszálódnak vagy teljesen elvesznek, és képtelenség lesz azokat később előhívni, ezért a memória szempontjából rendkívül nagy jelentősége van a pihentető éjszakai alvásnak.

Maradjunk mozgásban!

A fizikai munka nemcsak az izmokra, de az agyunk szürkeállományára is jótékony hatással van. Korábbi kutatások szerint az agy hippokampusznak nevezett memóriaközpontja az öregedéssel zsugorodni kezd, de egy 2011-ben végzett tanulmány megállapította, hogy a rendszeres mozgást végző idősebb emberek esetében növekedésnek indult a hippokampusz térfogata.

Címkék

Hirdetés

MNO vezető hírek

3

A vállalkozások soha nem látott mennyiségű tőkét kapnak, a sztrádák pedig 2018-ra elérik majd az országhatárt. Új Duna-híd is épül. Tovább

Az idő sürget, de tökéletes kapitányjelölt nincs. Az ifjú titánok kockázatosak, az öreg rókák ideje elmúlt. Tovább

1

Elsőként a jelenlegi főpolgármestert vette nyilvántartása a választási bizottság. 13 600 ajánlást adott le. Tovább

2

Jelentkezett egy, a szocialista belügyeket jól ismerő baloldali újságíró, hogy beszéljen a hamisítási ügyről. Tovább