• 7 °C, zápor

A fizikai teljesítőképesség előrébb való, mint a testsúlyváltozás

WA, 2011. december 16., péntek 08:54, frissítve: péntek 08:54
Sok ezer amerikai egy évtizednél hosszabb vizsgálata azt bizonyította, hogy életkilátásuk szempontjából a fizikai teljesítőképesség fontosabb, mint az esetleges testsúlyváltozás. Az öregedés során felszedett kilók azonban csak megfelelő határokon belül veszélytelenek.

Ma már a világ minden táján a halál leggyakoribb oka a szív- és érbetegségek csoportja. Az Egyesült Államokban ennek okait hatalmas vizsgálatokkal kutatják. Ilyen tanulmány az Aerobic Center Longitudinal Study, melynek 14 346 résztvevője tizenegy esztendeje rendszeresen jár ellenőrző vizsgálatra.

A vizsgálat elkezdésekor átlagosan 44 éves, egészséges férfi adatait olyan szempontból dolgozták fel, hogy egészségi állapotuk hogyan alakult, és ha valaki meghalt, annak mi volt az oka. Duck-chul Lee, a kutatás vezetője és munkatársai jól tudták, hogy ebben a munkában megbízható adatokat csak akkor kaphatnak, ha a résztvevők lényeges körülményeiket illetően hasonlóak, a vizsgálati alanyok ezért fehér bőrű, középosztálybeli, magasan iskolázott férfiak voltak.

Induláskor futószalagon végzett terheléses vizsgálat útján meghatározták valamennyi vizsgált személy maximális fizikai teherbíró képességét. A testmagasság és a testsúly mérésével kiszámolták a testtömegindexet, amely kifejezi a súlyviszonyokat. Az utolsó hat évben ezek alakulását ismételten ellenőrizték.

Az adatok értékelésekor minden szív- és érbetegség szempontjából fontos kockázati tényezőt, a dohányzást, a családi előzményekben esetleg előforduló szívbetegségeket, a cukorbetegséget, a vérnyomást is figyelembe vették. A tanulmány részletes eredményeit a Circulation szakfolyóirat közölte.

A halálozás esélye abban a csoportban volt a legkisebb, amelyiknek tagjai fizikai terhelhetőségüket legjobban megtartották, sőt növelték, függetlenül testsúlyuk esetleges változásától. A mért terhelhetőség egységnyi növekedése a szív- és érrendszeri halálozás kockázatát 19 százalékkal csökkentette, és a bármilyen okból bekövetkező halál esélyét 15 százalékkal vitte lejjebb.

Az összefüggés ellenkező irányban is igaznak bizonyult: a fittség megtartása megnyújtja az életesélyt, bármilyen módon változik a testsúly. A kutatók azonban arra figyelmeztetnek, hogy némi súlytöbblettel rendelkezők voltak, de kövérnek minősülő résztvevők nem fordultak elő a csoportban.

Forrás: MTI
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 06:30
  2. 06:27
  3. 06:25
  4. 06:23
  5. 06:09
  6. 06:00
  7. 03:47
  8. 00:01
  9. 23:45
  10. 23:28
  11. 23:15
  12. 23:00
  13. 22:50
  14. 22:33
  15. 22:22
  16. 22:17
  17. 22:10
  18. 22:05
  19. 22:00
  20. 21:48
  21. 21:32
  22. 21:30
  23. 21:19
  24. 21:18
  25. 21:10
  26. 21:05
  27. 21:00
  28. 21:00
  29. 20:50
  30. 20:50
  31. 20:37
  32. 20:34
  33. 20:20
  34. 20:20
  35. 20:16
  36. 20:09
  37. 20:08
  38. 20:07
  39. 19:57
  40. 19:44
  41. 19:40
  42. 19:36
  43. 19:34
  44. 19:34
  45. 19:30
  46. 19:25
  47. 19:19
  48. 19:13
  49. 19:11
  50. 19:06
  51. 19:01
  52. 19:00
  53. 18:50
  54. 18:40
  55. 18:33
  56. 18:33
  57. 18:31
  58. 18:24
  59. 18:22
  60. 18:17
  61. 18:16
  62. 18:05
  63. 18:03
  64. 18:03
  65. 18:01
  66. 17:52
  67. 17:45
  68. 17:40
  69. 17:34
  70. 17:27
  71. 17:20
  72. 17:15
  73. 17:11
  74. 17:04
  75. 17:01
  76. 16:59
  77. 16:51
  78. 16:42
  79. 16:40
  80. 16:32
  81. 16:28
  82. 16:25
  83. 16:13
  84. 16:12
  85. 16:03
  86. 16:00
  87. 15:59
  88. 15:57
  89. 15:47
  90. 15:45
  91. 15:30
  92. 15:27
  93. 15:25
  94. 15:18
  95. 15:10
  96. 15:07
  97. 15:03
  98. 15:00
  99. 14:53
  100. 14:42