Tudomány

A kenyér tehet róla

BL
Forrás: MTI
2012. február 08., szerda 17:26
Tíz amerikaiból kilenc túl sok sót vesz magához, ám ennek vezető oka nem a chips vagy a pattogatott kukorica, hanem a kenyér és a péksütemények – közölték az amerikai járványügyi hatóság, a CDC kutatói.

Az összes elfogyasztott só 44 százaléka tíz ételtípushoz köthető a szakemberek szerint. A listát a kenyér és a péksütemények vezetik, ezt követik a hideg felvágottak és pácolt húsok, a pizza, a szárnyashúsok, a levesek, a szendvicsek, a sajtok, a tésztafélék, a húsételek, és csak eztán jönnek a chipsek és snackek.

Egy szelet kenyérben nincs sok só, ám ha többször eszik valaki naponta kenyeret, akkor az jelentősen megemeli a szervezetébe bevitt só mennyiségét. Egy szelet fehér kenyér akár 230 milligramm sót is tartalmazhat. A CDC szakemberei figyelmeztetnek arra, hogy a sok só fogyasztása hosszabb távon megemelheti a vérnyomást, ez pedig szívbetegségekhez és szélütéshez vezethet.

Egy átlagos amerikai lakos naponta 3266 milligramm sót vesz magához ételekkel, ebben az értékben még nincs benne az asztalnál való utánsózás. A CDC által a sófogyasztásra javasolt napi mennyiség egészséges emberek számára 2300 milligramm, a veszélyeztetett csoportba tartozó 60 százaléknyi embernek – így az 51 évnél idősebbeknek, magas vérnyomással élőknek, cukorbetegeknek – ennél is jóval kevesebb sót kellene magához vennie, mindössze napi 1500 milligrammot.

A CDC azt ajánlja, hogy minél több gyümölcsöt és zöldséget egyen az, aki csökkenteni akarja a sóbevitelét. Még a nyers húsokba – csirkébe és disznóhúsba – is sokszor fecskendeznek sót, ezért azt javasolják a szakemberek, hogy minden élelmiszer címkéjét alaposan tanulmányozzák, mielőtt megveszik és elfogyasztják.

Hozzászólások

  1. hangfoglaló 2012. május 18., péntek 11:24
    Hisztéria a só körül.A legújabb (2012)kutatási eredmények szerint a só kb.3,5%-al növeli a vérnyomást,ugyanakkor kb.2,3%-al csökkenti a koleszterint.Teljesen mindegy,a fölösleges sót a szervezet kiüríti,infarktuson átesett betegeknél pedig a magasabb koleszterin szintnek a túlélést tekintve pozitív volt a hatása-állítja a tanulmány.Az elhízásról föleg a szénhidrátok tehetnek legyen az kenyér,tészta,krumpli vagy rízs.Ezek korlátozásával a kettes típusú cukorbetegségben szenvedöknél nagyon jelentös súly-és cukorszint csökkenés érhetö el.Félév után a kisérleti alanyok többségének már nem volt szüksége gyógyszerekre.Kérdezze meg h.orvosát...

Új hozzászólás írása

Hozzászólás elküldéséhez előbb be kell jelentkeznie!

MNO vezető hírek

14

Az államtitkár szerint téves a Spiegel Online azon állítása, amely szerint a magyar kormányfő náci módszereket tulajdonított volna a német kancellárnak. Tovább

4

Londoni pénzügyi elemzők szerint várhatóan 3,25 százalékig csökkenti alapkamatát az idén a Magyar Nemzeti Bank. Tovább

Hétfőn és kedden az ország több részén is lehet zivatarra számítani, kedden éjszaka hét fokig hűlhet a hőmérséklet. Tovább

2

Újabb háromnapos üléssel folytatja munkáját az Országgyűlés a héten. Pünkösdhétfő miatt ezúttal kedden indul a nagyüzem a Házban. Tovább