Balett

A legtisztább szerelem a színpadon

Kuslits Szonja, 2012. április 27., péntek 08:15, frissítve: péntek 13:30
Sztravinszkij és Bartók zenéje, impulzív fénytechnika, minimalista díszlet és illúziókeltés az Orfeusz és A fából faragott királyfi legfőbb jellemzői. A Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója pénteken a MüPa színpadán.

Orfeusz (Horváth M. Gergő) a görög mitológia egyik legendás dalnoka, aki lantjával képes volt lecsillapítani a vadállatokat, és beavatkozni a természet rendjébe. Az Alvilág őrzőit is megbabonázta, hogy alászállva megkeresse halott kedvesét, Eurüdikét (Hortobágyi Brigitta) és visszavigye az élők világába.

Fotó: Szegedikortársbalett.hu


Még Hádész (Tarnavölgyi Zoltán) is meghajlott akarata előtt, egyetlen feltételt szabott: az úton egyszer sem nézhet hátra szerelmére. Orfeusz saját vágya és hitetlensége miatt azonban elbukik a próbán, így örökre elveszíti kedvesét. A balett legerősebb jelenete épp a két szerelmes kifelé vezető útja, Juronics Tamás koreográfus és Bianca Imelda Jeremias díszlettervező munkáját dicséri a táncosok által mozgatott széles, emelkedő kör, mely a minimalista díszlet egyik legötletesebb eleme. Orfeusz és Eurüdiké egymással átellenben sétál, míg a Halálangyal végleg el nem ragadja a lányt, és a dalnok lecsupaszított, tökéletlen önmagában lép ki a ragyogó fénybe.

Fotó: Szegedikortársbalett.hu


A fából faragott királyfi igazi beavatás az őszinte szerelem beteljesülésének nehézségeibe. Balázs Béla történetének alapkonfliktusa,hogy a királyfi (Czár Gergely) szerelemre lobban az ablakon át megpillantott királylány (Szarvas Krisztina) iránt, ám a tündér (Hajszán Kitti) életre kelti a természet erőit, hogy megakadályozza a fiatalok találkozását. Miután a királyfi teljesíti a tündér próbáit, fabábot (Finta Gábor) készít, hogy kicsalogassa szerelmét a várból.

Fotó: Szegedikortársbalett.hu


Ám a lányt nem érdekli a királyfi, csak a megelevenedett fabábja után epedezik. A tündér célja, hogy a fiatalok kizárólag azután lehessenek egymáséi, miután keresztülmentek egyfajta fájdalmas átalakuláson, és megszabadultak mindenféle külsőségtől. Így megtisztulva, igazi értékeikkel állhatnak egymás előtt.

Bartók zenéje filozofikus hátteret ad a balettnek, amelynek központi eleme a legtisztább szerelem eszményképe. A zene és a koreográfia mellett itt is lenyűgöző látványt nyújt Stadler Ferenc munkája. A talpig fehérbe öltözött táncosokra az erdő vagy a medréből kilépő patak képét vetítik, így életre keltve a természet elementáris erőit.

A Szegedi Kortárs Balett és a Nemzeti Táncszínház közös produkciója április 27-én pénteken este 19 órától látható a budapesti Művészetek Palotája színpadán.

Fotó: Szegedikortársbalett.hu
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása