Rostdús étrenddel a női szív egészségéért

Betegszoba.hu, 2012. április 23., hétfő 08:39, frissítve: hétfő 08:44
A svéd Lund Egyetem kutatói kimutatták, hogy a rostdús élelmiszerek védőhatást gyakorolnak a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szemben, és ez a hatás a nőkben a legerőteljesebb.

A PLOS One szakfolyóiratban közzétett tanulmányban 20 ezer malmöi lakos étkezési szokásait elemezték, külön figyelmet fordítva a szív-érrendszeri betegségek kockázatára. Tizenhárom különböző tápanyag változó (rostanyagok, zsírok, fehérjék és szénhidrátok) jelentőségét vizsgálták.

A tanulmány vezető szerzője, Peter Wallström, a Lund Egyetem kutatója arról számolt be, hogy azok a nők, akik a legtöbb rostot fogyasztották, a szív-érrendszeri betegségek közel 25 százalékkal alacsonyabb kockázatának voltak kitéve, mint azok a nők, akik rostszegény étrenden éltek. Férfiakban ez a hatás nem jelent meg ennyire kifejezetten, de az eredmények megerősítették, hogy a rostdús étrend valóban nyújt védelmet a férfiaknak az agyérgörcs ellen.

A nemek közötti eltérés oka egyelőre nem világos, de az egyik lehetséges magyarázat az, hogy a nők egészségesebb élelmiszerekből viszik be a szervezetükbe a rostanyagot, mint a férfiak. A vizsgált nők több rostot fogyasztottak zöldségekből és gyümölcsökből, míg a férfiak fő rostforrása a kenyér volt. Wallström úgy véli, hogy e különbséget figyelembe véve a jövőben nagyobb figyelmet kell fordítani a nemre az étrenddel kapcsolatos kutatások során.

A kutatók ugyanakkor nem azonosítottak meghatározható összefüggést a vizsgált többi tápanyag, például a telített zsír vagy a cukor étrendi mennyisége és a szív-érrendszeri betegségek között. Wallström ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy az eredményeket óvatosan kell értelmezni, mert szinte mindenki több telített zsírt fogyaszt az ajánlott mennyiségnél, a vizsgálat résztvevőit is beleértve. Éppen ezért nehéz összehasonlítani a javasolt és a túl magas zsírbevitelt. Más típusú kutatások azt mutatták, hogy azok, akik korlátozzák a zsír és cukorbevitelüket, a szívbetegség csökkent kockázatának vannak kitéve.

Wallström szkeptikus az ”extrém” diétákkal kapcsolatban. A szakértő úgy véli, hogy az Országos Élelmiszer Hivatal étrendi ajánlásai a kritikák ellenére megfelelők.

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  1. 00:01
  2. 23:07
  3. 22:52
  4. 22:47
  5. 22:26
  6. 22:10
  7. 21:56
  8. 21:54
  9. 21:51
  10. 21:40
  11. 21:34
  12. 21:25
  13. 21:19
  14. 21:11
  15. 20:56
  16. 20:48
  17. 20:41
  18. 20:32
  19. 20:27
  20. 20:19
  21. 20:15
  22. 20:03
  23. 20:01
  24. 19:54
  25. 19:52
  26. 19:48
  27. 19:47
  28. 19:39
  29. 19:34
  30. 19:30
  31. 19:30
  32. 19:25
  33. 19:20
  34. 19:19
  35. 19:15
  36. 19:11
  37. 19:10
  38. 19:05
  39. 18:59
  40. 18:51
  41. 18:37
  42. 18:37
  43. 18:23
  44. 18:07
  45. 18:06
  46. 17:53
  47. 17:51
  48. 17:41
  49. 17:39
  50. 17:25
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása