Sok zöldséggel megelőzhető az akut hasnyálmirigy-gyulladás

Betegszoba.hu, 2012. július 10., kedd 10:29, frissítve: kedd 10:32
A zöldségben gazdag étrend segíthet megakadályozni az igen súlyos hasnyálmirigy-gyulladás kialakulását, ez derült ki a Gut című folyóirat egyik cikkéből.

A hasnyálmirigy a gyomor mögött elhelyezkedő szervünk, amely többek közt az elfogyasztott élelmiszer lebontásához szükséges enzimeket termeli. Néha ezek az enzimek már a mirigyen belül működésbe lépnek, és magát a szervet kezdik emészteni. Ekkor alakul ki a hasnyálmirigy-gyulladás, amelyből minden ötödik eset súlyos, az életet veszélyeztető állapottá fajul.

Korábbi kutatásokból az derült ki, hogy a sejtaktivitás melléktermékeként keletkező szabadgyökök túlzott termelődése összefügg az akut hasnyálmirigy-gyulladással. A roham során megnövekszik a szabadgyökök bekebelezésére szolgáló antioxidáns enzimek mennyisége is. A szerzők ezért kíváncsiak voltak arra, hogy az antioxidánsok szintjében az étrendi tényezőkkel összefüggésbe hozható egyensúly-felborulás érzékenyebbé teszi-e a hasnyálmirigyet a szabad gyökök káros hatásaira, így növelve az akut betegség kialakulásának kockázatát.

Népesség-alapú mintán követték nyomon a Svédország közepén élő felnőtteket átlagosan 11 éven át. 1997-ben részletes kérdőívet kellett kitölteniük azzal kapcsolatban, hogy az előző év során milyen gyakran fogyasztottak a feltüntetett 96-féle élelmiszerből. Zöldségből kb. 2,5; gyümölcsből pedig valamivel kevesebb, mint 2 adagot ettek meg naponta. A férfiak, a dohányosok és az alacsony iskolázottságúak vették magukhoz a legkevesebbet a zöldségekből. A gyümölcsfogyasztás terén hasonló eredményekre jutottak, ráadásul köztük többen ittak alkoholt rendszeresen és szenvedtek cukorbetegségben.

A megfigyelési időszak során 320 embernél alakult ki akut hasnyálmirigy-gyulladás, amelyet nem tudtak összefüggésbe hozni a betegség gyakori kiváltó okával, az epekővel. Az elfogyasztott gyümölcs mennyisége nem befolyásolta a betegség kockázatát, de ezt nem lehetett elmondani a zöldségekkel kapcsolatban. Az egyéb befolyásoló tényezők rögzítését követően az elemzésből az derült ki, hogy akik a legtöbb zöldséget ették - több mint napi 4 adagot - azoknál 44 százalékkal csökkent az esélye a betegségnek azokhoz képest, akiknek a fogyasztása a napi egy adagot sem érte el. A védő hatás azoknál érvényesült a leginkább, akik naponta 1 adagnál több alkoholt ittak (71 százalékos csökkenés), illetve túlsúllyal küzdöttek (25 feletti BMI - 51 százalékos csökkenés).

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 23:22
  2. 23:00
  3. 22:54
  4. 22:41
  5. 22:20
  6. 22:02
  7. 21:47
  8. 21:31
  9. 21:25
  10. 21:23
  11. 21:06
  12. 20:50
  13. 20:47
  14. 20:33
  15. 20:26
  16. 20:19
  17. 20:17
  18. 20:14
  19. 20:11
  20. 20:04
  21. 19:54
  22. 19:51
  23. 19:50
  24. 19:34
  25. 19:16
  26. 19:00
  27. 18:54
  28. 18:42
  29. 18:26
  30. 18:23
  31. 18:12
  32. 18:06
  33. 18:05
  34. 17:59
  35. 17:48
  36. 17:47
  37. 17:30
  38. 17:21
  39. 17:00
  40. 16:55
  41. 16:48
  42. 16:47
  43. 16:43
  44. 16:35
  45. 16:30
  46. 16:11
  47. 16:10
  48. 15:51
  49. 15:46
  50. 15:41
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása