• 13 °C, időnként felhős

Arcfelismerés a Facebookon: áldás vagy átok?

Szilágyi Szabolcs, 2012. június 1., péntek 09:44, frissítve: péntek 09:47
A Facebook cégfelvásárlási terve megbolygatta a biometria állóvizét.

Nem újkeletű a Face.com és a Facebook közötti viszony; igaz, eddig viszonylag egyoldalúan működött. Előbbi Photo Finder alkalmazása lehetővé teszi a közösségi hálót használók számára, hogy saját magukat ábrázoló képeket keressenek az ismerőseik által feltett fotók között. A Photo Tagger pedig adott képen látható személyeket próbál meg név szerint azonosítani - az alkalmazás még 2009 novemberében indult el. Három évvel később a FB licencelte a Face.com technológiáját, hogy címke alapján javasoljon ismerősöket a regisztrált felhasználóknak.

Pletykák szerint a Mark Zuckerberg vezette cég még szorosabbra fűzné a viszonyt a két vállalat között; nem kizárt, hogy hamarosan felvásárolja a Face.com-ot. Ez a lépés alapvető változásokat hozhatna a biometriában, konkrétabban az arcfelismerésben. Brian Blau, a Gartner elemzője szerint a technológiát amúgy is egyre nagyobb érdeklődés övezi; hiszen a legfontosabb kellék, a (web)kamera gyakorlatilag minden laptopban, tabletben és okostelefonban megtalálható már (így akár munka közben is használható az arc biometriai jegyeire alapuló azonosítás). A szakértő szerint hamarosan összejöhet a technika használóinak kritikus tömege, ami gyorsan általánossá teheti alkalmazását.

arcfelismerés a Facebookon

Az úgynevezett „komputer látás” technológia, melynek révén a számítógépek képesek arcok felismerésére, csak nemrég vált elég jó minőségűvé ahhoz, hogy az olyan konzumer cégek, mint a Facebook, az Apple és a Google, ráharapjanak, állítja Apu Kapadia, az amerikai Indianai Egyetem informatika professzora. Kapadia csapatával a digitális magántér problémáját kutatja.

A Google birtokában levő Picasa még 2008-ban integrálta az arcfelismerési funkciót, a Google+ pedig szintén rendelkezik e képességgel. Az Apple birtokában 2009-ben, az akkori iPhoto révén jelent meg az emberi arc egyedi azonosításának tudása. Ha a Facebook is belép a sorba, akkor ez végleg eldöntheti a dominót, és gyorsan mindennapi életünk részévé teszi a technológiát. „A modell egyre jobbá és jobbá válik, ahogy egyre több adatra eresztik rá” - mondta Kapadia. Márpedig a közösségi hálózat saját, IPO-t megelőző állítása szerint a felhasználók eddig több mint 300 milliárd fényképet töltöttek fel, ami nem kevés mintának számít. És habár arról dönthetnek a közösségi térben regisztráltak, hogy nevük ne kerüljön feltüntetésre címkeként, de magát az arcfelismerési technológiát nem kapcsolhatják ki.

Nagy kérdés persze, hogy ez valóban jó-e az átlagember számára... cikkünk nem ért véget, a folytatáért kattintson!

Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 00:01
  2. 23:20
  3. 22:55
  4. 22:37
  5. 22:24
  6. 22:11
  7. 21:57
  8. 21:45
  9. 21:44
  10. 21:33
  11. 21:30
  12. 21:21
  13. 21:14
  14. 21:10
  15. 21:07
  16. 20:59
  17. 20:58
  18. 20:48
  19. 20:46
  20. 20:41
  21. 20:33
  22. 20:30
  23. 20:20
  24. 20:16
  25. 20:13
  26. 20:11
  27. 20:08
  28. 19:57
  29. 19:57
  30. 19:56
  31. 19:55
  32. 19:41
  33. 19:39
  34. 19:39
  35. 19:29
  36. 19:28
  37. 19:27
  38. 19:15
  39. 19:05
  40. 19:02
  41. 18:50
  42. 18:34
  43. 18:31
  44. 18:28
  45. 18:22
  46. 18:09
  47. 17:55
  48. 17:41
  49. 17:40
  50. 17:27