A vitamin is gyógyszer

Egy néhány évvel ezelőtti amerikai felmérésből az derült ki, hogy éppen azok a gyerekek szednek vitamint, akiknek nem lenne rá szükségük, mivel helyesen táplálkoznak és eleget mozognak (igen, úgy látszik, vannak még ilyenek Amerikában...), akik viszont rászorulnának a vitaminpótlásra, azok nem kapnak megfelelő mértékben ilyen készítményeket.

“A kiindulási alap mindig az, hogy ha lehet, akkor étrendkiegészítők adása helyett változtassunk a gyerek étrendjén és természetes módon, étel formájában igyekezzünk a szervezetébe juttatni a vitaminokat. Ha azonban erre nincs mód, és mindenképpen szeretnénk, hogy a gyerekben ilyen módon érjük el a kiegyensúlyozott vitaminszintet, gondoljunk arra, hogy a vitamin is a gyógyszeripar terméke,” mondja Baranyai Judit dietetikus.

Túladagolható?

Nem elég tehát a jól megfogalmazott reklámszövegre, vagy a játszótéren a szomszéd padon ülő anyukára hallgatnunk, mindig kérdezzük meg a gyerekorvost, hogy mi a véleménye az adott készítményről. A dobozon pontosan fel van tüntetve az ajánlott adagolás, illetve az az alsó korhatár, amikortól már adható a vitamin, valamint az is, hogy milyen hosszú ideig szabad szedni az adott készítményt. Ezeket azért fontos elolvasni, mert sajnos a vitamint is túl lehet adagolni, ami komoly következményekkel járhat.

A teljesség igénye nélkül nézzünk néhány vitamint, és azt, hogy mire kell figyelni szedésük esetén.  Az A-vitamin a látásért, a bőr és a nyálkahártya épségéért, a növekedésért felelős, túlzott bevitele viszont fejfájást, gyulladt, kicsit sárgás színű bőrt okozhat. Túladagolás akkor léphet fel, ha a csecsemők folyamatosan napi 6-20 mg-ot, nagyobbak napi 30-35 mg-ot kapnak.

Bár a C-vitaminra sokan úgy tekintenek, mint egy állandóan és bármilyen mennyiségben szedhető készítményre, a túlzott mennyiség hasfájást, esetleg hasmenést okozhat. Túladagolás egyébként csak akkor fordul elő, ha a napi adag tartósan meghaladja az 1000 mg-ot. Influenzás időszakban sokan hatalmas dózisokat tömnek magukba és gyermekeikbe, hogy megelőzzék a fertőzést, az emberi szervezet azonban nem bírja el ezt a mennyiséget és a bevitt C-vitamin legnagyobb része azonnal távozik is.

A D-vitamint szinte minden kisbaba szedi élete első fél-egy évében, ezért fontos, hogy figyeljünk az adagolásra. Szerencsére a tünetek (veseműködési zavar, mészlerakódás) csak akkor jelenhetnek meg, ha a napi adag hónapokig eléri a 0,5-1 mg-ot.
Az E-vitaminból egyéves korig napi 3-4 mg elegendő, 2-3 évesen 5 mg, 4-6 évesen 6 mg, 7-10 éves korban 7 mg, 11-14 éves korban 8 mg, efelett 10-12 mg ajánlott. Ha ennél sokkal többet adunk a gyerekeknek, az fejfájást, valamint emésztőszervi és szívrendellenességeket okozhat.

Marslakót reggelire?

A dietetikus szerint a gyerekek nagy része a táplálkozás során elegendő vitamint juttat a szervezetébe, ezért elsősorban akkor érdemes vitaminvásárláson gondolkodni, ha a gyermek nagyon válogatós, rendkívül rossz étvágya van, komolyabb betegségen esett át, vagy érzékeny valamilyen ételre, esetleg különleges étrendre szorul.

Baranyai Judit egy elgondolkodtató jelenségre is felhívta a figyelmet: “Nem egyszer találkoztam már olyan szülővel, aki ahelyett, hogy változtatott volna gyermeke étkezési szokásain, és megpróbált volna egészségesebb, táplálóbb ételeket csemetéje elé tenni, a látszólag könnyebb utat választotta, és a kifejezetten rossz minőségű és szegényes étrendet vitaminok tömegével akarta kompenzálni. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy a vitaminszedés önmagában kevés a gyerek egészségének biztosításához!”

És mi a helyzet a multivitaminokkal? Nos, ezek szedésével kapcsolatban jó hír, hogy mindenből annyira kevés van benne, hogy nincs igazán esély a túladagolásra, viszont jó kiegészítői egy kevésbé tápláló étrendnek.

Műegészség

Bár a vitaminokra az egészséges táplálkozás részeként gondolunk, Baranyai felhívta a figyelmet azokra az összetevőkre, amik a készítményekben találhatóak: “Sajnos sok gyártó mesterséges színező- és édesítőanyagokkal, szintetikus adalékokkal dobja piacra termékeit. A csábító, legkülönfélébb színekben pompázó, émelyítően édes gyerekvitaminok tele vannak olyan adalékokkal, amelyek akár viselkedésbeli problémákat, például hiperaktivitást okozhatnak. Ennél is nagyobb baj, hogy sok gyerekeknek készült vitamin szintetikus alapú, és sokkal nehezebben szívódik fel a szervezetben, mint a természetes anyagokból álló termékek, ráadásul nagyobb a túladagolás veszélye is, ami idegrendszeri problémákat, illetve az antioxidáns-szint komoly csökkenését eredményezheti.”