Kedves Budapest, nem ez lesz a jó irány

Collstokk

Őrfi József, 2012. február 12., 19:20, frissítve: 19:20
Beépíteni, ami még üresen áll, fokozni a beépítést ott, ahol ritka. Új hidakat, le-és felhajtókat, még több sávot csinálni. Magasabb házakat, új központokat kialakítani. Őszintén: minek? Biztos, hogy ezt szeretnék az itt élők?

Érdekes élményben volt részem a lakossági fórumon, ahol a tervezett új angyalföldi városközpontot mutatták meg az érdeklődőknek. Nem az volt a különös, ahogy a Róbert Károly körút – Váci úti kereszteződés környékének lokálpatriótái zsigerből tiltakoztak az egész ellen, ez valahogy kódolva van a lakosságban. Gyanakodunk mindenre, ami új. Ami meglepett, az a lakók részéről feltett kérdések összeszedettsége volt. A háromhektáros terület, amit a volt bútoráruház és a mai Volán buszpályaudvar együttesen jelent, a tervek szerint teljesen új beépítést kap: többszintes mélygarázs és kereskedelmi funkciók lesznek a föld alatt, szolgáltatások és közösségi tér a felszínen, lakó- és irodafunkciók, esetleg szálloda az emeleteken.

Hangulatkép, berlini Sony Center.
Forrás: Urban-Lis Kft.


A terv hosszas, több éves elemzést követően készült el, végiggondolták a város többi pontjával való vizuális kapcsolatot, a kereszteződés meglévő épületeivel való viszonyt, a közlekedési kérdéseket. Megállapították, szerintem is helyesen, hogy a terület beépítésénél a hangsúlyt közvetlenül a csomópont sarkára érdemes tenni, más szóval, ha már építünk, legyen ott a magasabb, a környező lakóépületek felé eső hátsó részeken pedig alacsonyabb. Az elemzés színvonalas volta azonban köszönőviszonyban sem volt a javasolt beépítés közhelyességével. Hogy az alacsony rész miért hét emelet magas, miért kell a lakóépületek előtt húzódó utcákba terelni a leendő központ több ezres autóforgalmát, miért a főutak mentén alakítanak ki zöld sávot és miért nem a lakóházak előtt, és hogy miért van egyáltalán az egészre szükség, ezeket kérdezték a lakók. Azzal érveltek, hogy a közelben van piac, van bevásárlóközpont és van hipermarket is, a sok autó, ami idejön nem az ő érdekeiket szolgálja. Kérdezték még, hogy a városi buszok miért csak négy megállót kapnak, mikor most több van. Hogy szép-szép a harminc méter átmérőjű közösségi tér az egész közepén, de emlékeznek-e a tisztelt építészek, hogy régen itt csak zöldfelület volt? Ahhoz képest mi az a kertnyi felület, amit javasolnak?

A kérdések értelmes voltán kívül meglepett a válaszok felületessége. A kerületi főépítész és a terveket jegyző városépítész hölgy a kérdésekre csak látszólag mondott valamit, leginkább megismételték az addig is elhangzottakat, de érdemi választ nem hallottam. Sőt, azt érzékeltették a jelenlévőkkel, hogy tulajdonképpen nem is értik, amit kérdeznek.

Szerintem nincs akkora távolság a szakmabeliek és az utca embere között, mint azt az előbbiek gondolják. Nem elefántcsonttoronyból kell kinyilatkoztatni elhúzott szájjal, ha a tartalmat alapjaiban érintő kérdéseket tesznek fel nekik. A tervezőnek komoly referenciái vannak, és tagja annak a tanácsadó testületnek, ami a főpolgármesternek segít kialakítani a városfejlesztési koncepciókat. Az angyalföldi központ ötlete is része az iránynak, amerre a város a jövőben haladni akar. Lesz hasonló többek között a Bosnyák téren, a Flóriánon, az Örsön, a Mázsa téren, és Észak-Csepelen. A szolgáltatások házhoz jönnek, lesznek új sétálóterek, gazdaságot élénkítő ingatlanfejlesztés. Felértékelődnek a környéki ingatlanok, javul a város élhetősége – ezekkel nincs is baj. De attól még megmaradnak a kérdések, amiket a lakók feltettek.

Forrás: Urban-Lis Kft.


Éppen Angyalföldön hirdették meg tavaly a közösségépítészeti koncepciót, aminek célja, hogy a terület lakótelepeinek közterületeit a lakók bevonásával készítsék el. Én tudom, hogy ez nehezebb út, de valóban élhető várost eredményezhet.

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 16:00
  2. 15:57
  3. 15:50
  4. 15:46
  5. 15:32
  6. 15:30
  7. 15:25
  8. 15:18
  9. 15:17
  10. 15:09
  11. 15:06
  12. 15:06
  13. 14:54
  14. 14:48
  15. 14:40
  16. 14:35
  17. 14:30
  18. 14:27
  19. 14:25
  20. 14:19
  21. 14:14
  22. 14:00
  23. 13:56
  24. 13:49
  25. 13:39
  26. 13:34
  27. 13:23
  28. 13:20
  29. 13:18
  30. 13:18
  31. 13:10
  32. 12:57
  33. 12:55
  34. 12:49
  35. 12:47
  36. 12:41
  37. 12:33
  38. 12:28
  39. 12:20
  40. 12:20
  41. 12:16
  42. 12:03
  43. 11:57
  44. 11:48
  45. 11:48
  46. 11:45
  47. 11:38
  48. 11:37
  49. 11:35
  50. 11:33
  51. 11:32
  52. 11:27
  53. 11:21
  54. 11:14
  55. 11:04
  56. 11:02
  57. 11:01
  58. 10:52
  59. 10:42
  60. 10:36
  61. 10:34
  62. 10:28
  63. 10:22
  64. 10:12
  65. 10:12
  66. 10:05
  67. 09:58
  68. 09:56
  69. 09:55
  70. 09:45
  71. 09:41
  72. 09:37
  73. 09:35
  74. 09:33
  75. 09:30
  76. 09:29
  77. 09:29
  78. 09:28
  79. 09:28
  80. 09:25
  81. 09:19
  82. 09:15
  83. 09:14
  84. 09:10
  85. 09:00
  86. 08:58
  87. 08:45
  88. 08:44
  89. 08:38
  90. 08:30
  91. 08:21
  92. 08:15
  93. 08:06
  94. 07:55
  95. 07:43
  96. 07:36
  97. 07:30
  98. 07:27
  99. 07:15
  100. 07:13
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása