2014. november 1., Marianna napja

Nem tudják, milyen településről van szó + Kép

TK
Forrás: MTI
2012. május 11., péntek 08:02
Dávid király idejéből származó szentélyeket tártak fel Izraelben, Jeruzsálemtől 30 kilométerre délnyugatra, az Elah-völgyben.

A háromezer éves Elah-erőd (mai nevén Hirbet Kejjafa) feltárásait 2007-ben kezdték el a jeruzsálemi Héber Egyetem régészei Joszef Garfinkel professzor irányításával, akik nyaranta hat héten át végeztek ásatásokat. Az eddigi eredményeket az ásatásvezető régész könyvben összegezte, amely Dávid király nyomában az Elah-völgyben címmel látott napvilágot – olvasható a ScienceDaily és a LiveScience tudományos hírportálokon.

Az ősi település a Júdeai Királyság határán épült, szemben egy filiszteus településsel, Gáttal, amelyet Góliát szülővárosának tartanak. A júdeai határvárost többtonnás sziklákból épített fal védte az ellenségtől. Az Oxfordi Egyetemen elvégzett radiokarbonos kormeghatározás szerint a település Kr. e. 1020 és 980 között létezett, majd lerombolták.

Az ásatások során a régészek rengeteg kerámiaedényt, kő- és fémszerszámot tártak fel, ahogy bőséggel kerültek elő művészeti alkotások és kultikus tárgyak is. Feltártak három nagyméretű helyiséget is, amelyek szentélyként szolgáltak és egy nagyobb épületkomplexum részei voltak. Itt egyebek közt két, bazaltból faragott oltár és két, italáldozatra szolgáló kerámiaedény került elő.

Fotó: LiveScience


A szentélyek Dávid király korának építészeti stílusjegyeit viselik magukon, viszont hiányoznak az ember- és állatábrázolások, amelyeket tilt a judaizmus. A településen állati csontok ezrei kerültek elő, ezek birka-, szarvasmarha-, valamint kecskecsontok, ugyanakkor egyetlen sertéscsontot sem találtak. A kánaánita, vagy filiszteus településeken előkerülő csontok 20 százaléka viszont sertéstől származik.

„A leletek tanúsága szerint a város lakói két ószövetségi tilalmat tartottak be: tartózkodtak a képi ábrázolástól és a sertéshús fogyasztásától, ez a vallásgyakorlat különbözik a kánaánitákétól és a filiszteusokétól” – hangsúlyozta közleményben Garfinkel professzor.

Mivel a szentélyeket 30-40 évvel korábban emelték, mint hogy megkezdődött volna Salamon király templomának építése Jeruzsálemben, a Dávid király idejében való vallásgyakorlat első tárgyi bizonyítékának számítanak.

Aren Maeir, a Bar-Ilan Egyetem professzora, aki Gát városának feltárásait irányítja, némi szkepticizmussal fogadta a bejelentést, mivel szerinte nem elég meggyőzőek a bizonyítékok arra, hogy valóban izraeliek lakták a települést.

„Minden kétséget kizáróan nagyon fontos helyszín, ám egyelőre nem tudjuk, hogy milyen településről van szó” – emelte ki Aren Maeir.

Égigérő blog

Gondolatok és aktualitások építészeti és urbanisztikai témában. Hírek, kritikák, elmélkedések. A megjelenő írások tartalom szerint is csoportosításra kerülnek. ARCHÍR: véleménnyel keretezett tudósítások, beszámolók a hazai építészeti közéletről, kiállításokról, eseményekről. COLLSTOKK: építészmérce. Világmegváltó és lírikus építészkritikák érzelmi alapon, komolyan. ARKHÉ TEKTONIKA: töprengés a legnagyobb ívű szakmáról, ami még a kozmosznál is nagyobb dolgokkal dobálózik. ÉPÍTÉSZAKI: hétköznapok építész szemmel, benyomások, tervek, tévedések és bizonyosság.