2014. november 27., Virgil napja

Térképen a BKV induló hajójárata

Archír
Őrfi József

2012. május 20., 21:45
A napokban lehetett hallani róla, hogy júliusban indul a BKV hajójárata Budapesten. A blogokban és a hírekben megjelent információk ellentmondásosak, pontos térkép pedig nincs. Megpróbáltam tehát a saját térképemen bejelölni a várható útvonalat.

Nagyon üdvözlendő, hogy végre elkezdjük használni a Dunát. Hogy hirtelen mást ne mondjak, a hajó olyan közlekedési eszköz, amihez ingyen van a pálya, sőt, felújítani sem kell. Minél többen utaznak majd hajóval, annál jobban csökken a közutak terheltsége, amiket ezért ritkábban kell majd felújítani. Még akkor is megérné az intenzív hajóforgalom és a kapcsolódó infrastruktúra kiépítése, ha valami borzasztó feltételekkel megkötött hitelszerződés lenne az ára.

Nagyon tetszik az is, hogy végre megpróbálnak azzal kezdeni valamit, ami van. Öregecskedő hajókkal, lepukkant és hiányos számú kikötőkkel is el lehet indulni. Első lépésként épül három, megújul öt állomás, és munkába állnak a régi járművek. Ez az, ami most reális, az induláshoz nem is kell ennél több. Arra különösen alkalmas lesz az új útvonal, hogy felmérje, valóban van-e igény a vízen történő munkába járásra. Ha a hajók tömöttek lesznek, akkor lehet tudni, hogy érdemes a további fejlesztésekre költeni. Meggyőződésem, hogy ez így lesz. Ma már nem nagyon tudjuk, hogy a Duna korábban mennyire ki volt használva, a belföldi és nemzetközi kereskedelem főleg a vízen zajlott, a partokon lévő piacokra vidékről hordták fel az árut.

Némi problémát jelent, hogy nem állt elő a BKV térképpel, amin be lennének jelölve a tervezett kikötési pontok. A hírekben megjelenő, némileg ellentmondásos információkból kiindulva megpróbáltam pótolni ezt a hiányosságot, és a Duna-menti városfejlesztési lehetőségekkel foglalkozó diplomamunkámhoz készített térképet felhasználva bejelöltem a várható útvonalat.

Újpestre ígérik az egyik végállomást, közelebbről azonban nincs megnevezve a helyszín. Az indexen azt írják, 13 percre van a kikötőtől az Újpest- Városkapu metrómegálló, valahol azonban találtam egy térképet, amin a Csepel sziget mellett van feltüntetve az újpesti kikötő. A rajzomon feltüntettem a lehetséges kezdőpontokat, a meglévő turisztikai kikötőpontokkal együtt. A sárga vonal a most tervezett hajójárat nyomvonalát jelöli. Újpesten indulhat a Népsziget melletti öbölből is a hajó (szerintem ez a valószínűbb), ami azonban akár három percre is lehet a metrótól, vagy indulhat a Népsziget külső oldaláról, ahonnan a vasúti hídon keresztül tényleg 13 perc a séta a metróig. A Meder utcai megálló a Marina part miatt elég indokoltnak tűnik, kikötő is van, sokan is laknak arrafelé. Az új Árpád hídi megálló nagyon jó ötlet, a meglévő Dráva utcai kikötő azonban nem szerepel azon a listán, amit találtam, pedig valószínűleg sokaknak jelenthetne megoldást, remélem, csak véletlenül maradt ki. A többi megálló (Jászai Mari tér, Batthyány tér, Petőfi tér, Boráros tér, és a Milleniumi városközpont) mind forgalmas közlekedési csomópont.

A térképen látható a beépítés sűrűsége is a kapcsolódó helyeken, ez alapján meg lehet becsülni, hányan szállhatnak majd hajóra a dugó helyett. A várható indulási sűrűség 20 perc, a tervezett menetidő a két végpont között 45 perc. Lesz WiFi, lehet bringát vinni, és sima BKV jeggyel vagy bérlettel fel lehet majd szállni.

Úszómellényt azért vigyünk, mert szerintem akkora tömeg lesz, hogy simán beeshetünk a vízbe.

BKV közlekedés a Dunán
BKV közlekedés a Dunán

Égigérő blog

Gondolatok és aktualitások építészeti és urbanisztikai témában. Hírek, kritikák, elmélkedések. A megjelenő írások tartalom szerint is csoportosításra kerülnek. ARCHÍR: véleménnyel keretezett tudósítások, beszámolók a hazai építészeti közéletről, kiállításokról, eseményekről. COLLSTOKK: építészmérce. Világmegváltó és lírikus építészkritikák érzelmi alapon, komolyan. ARKHÉ TEKTONIKA: töprengés a legnagyobb ívű szakmáról, ami még a kozmosznál is nagyobb dolgokkal dobálózik. ÉPÍTÉSZAKI: hétköznapok építész szemmel, benyomások, tervek, tévedések és bizonyosság.