Zöldfolyosó lesz Budapesten a Duna-mentén BBpd4.

Építészaki

Őrfi József, 2012. április 17., kedd 12:00, frissítve: kedd 12:38
Írtam már többször róla, hogy éppen a szakdolgozatomat készítem Bécsbe, az ottani Műszaki Egyetemre. Választott témám a budapesti városfejlesztés, ezen belül pedig arra fókuszálok, hogy mit lehetne kezdeni a Duna-partokkal.

A belvárosi szakaszokon a rakparti forgalom miatt nem tudunk eljutni a Dunához, erről is írtam már, ahogy arról is, hogy körültekintő munkával ez a probléma orvosolható. De mi a helyzet a kijjebb eső szakaszokon? A Római-parton a gát helyével szenvednek, a lakóparkosok a Duna-parton, mindenki más beljebb szeretné, hogy ne vesszen el a kapcsolat a Dunával. Az Óbudai sziget sem biztos, hogy kaszinóvárosnak lenne a legalkalmasabb, hiába is erőltetné az ötletet a hasznát kereső befektető. A Gázgyár területe évek óta napirenden van, de a felmerült ötletek színvonala nem túl meggyőző: legyenek irodaházak és múzeumok. (Ezeket szinte bárhova lehet.) Északnál maradva, üres a teljes újpesti Duna-part, szép árterület, a városrésznek azonban szinte alig van vele kapcsolata. A Népszigeten megszűnt a hajógyártás (ahogy az Óbudain is), az épületek üresen állnak, csak egy kutyaiskola jelent némi életet az elég bánatos hangulatú helyszínen. A Marina-part nagy része felépült, de elfelejtettek iskolát, óvodát építeni a több ezer ott élő embernek, és a házak egymás elől takarják a dunai panorámát. A Margit sziget szomszédságában a budai és a pesti oldalon is zöldsáv van a Duna-parton, de szinte megközelíthetetlenek. Az Újlaki rakparton előbb a HÉV, majd az autóforgalom távolodik el a víztől, a másfél kilométeres maradék területre egy zebra és egy gyalogoshíd vezet csak át. A Vizafogónál, ha van türelmünk, öt perc várakozás után átkelhetünk a Párkány utcán, hogy elérjük a partot, de megéri, kifejezetten nyugodt, szemlélődésre alkalmas a partszakasz. A rakpartoktól délre az Egyetemváros a budai oldalon, és a Millenium-város a pesti oldalon nem szervesültek a város életébe, akinek ott van dolga, odamegy, utána pedig mielőbb haza. A Lágymányosi öböl üres a Kopaszi gát mellett, pedig ott a Rákóczi híd, nagyon jók a közlekedési feltételek. Ugyanígy üres a pesti oldalon is a híd melletti terület, amire szintén igaz a remek megközelíthetőség. Észak-Csepel óriási üres területe régóta megmozgatja a tervezők fantáziáját, mégsem történik semmi.

Összefoglalva: rengeteg kihasználatlan terület, egymástól elszigetelten, feladat nélkül. Budapest nagy lehetőségek előtt áll, anélkül, hogy a már kialakult struktúrát meg kellene változtatni. A felsorolt területek egymással és a szomszédos városrészekkel való összekapcsolásával olyan egybefüggő zöldterület jöhet létre, ami a város jelentős részéről közvetlenül elérhető lesz, és lehetőséget adhat akár a Duna-kanyarig tartó túrák megtételére a Szentendrei szigettől a Csepel szigetig. Ehhez nem kell más, mint egy-két gyaloghíd, a Hungária rendbetétele, hogy a rakpartokat ki lehessen váltani, cserébe elkezdhetne élni a város. Az új egybefüggő zöldterület idővel alkalmas lehet további fejlesztéssel sportlétesítmények építésére és kulturális programok számára, egyúttal jelentősen felértékeli majd a kapcsolódó városrészeket. A kétkedőknek pedig álljon itt Jamie Lerner brazíliai építész-polgármester üzenete, aki pénz nélkül is beindította Curitiba városát, ezért többször újra is választották: „Minden városban 3 év alatt fejlődést lehet elérni. Függetlenül az adottságaitól vagy a költségvetési kerettől. A kreativitás ott kezdődik, amikor egy 0-át levágnak a költségvetésedből. Ha 2-t vágnak le, a kihívás még szebb.” És egy másik idézet: „A város nem probléma, a város  a megoldás!”

Az ötlet megvalósíthatósága elsősorban akarat kérdése, de rengeteg részletet érint. Lépésről-lépésre, az érintett területek fejlesztése mellett lehetne megvalósítani.

Zöldfolyosó Budapesten a Duna-mentén. A narancs a lehetséges gyaloghidakat, a fehér a tervezett BKV vízi útvonalat jelöli.
Zöldfolyosó Budapesten a Duna-mentén. A narancs a lehetséges gyaloghidakat, a fehér a tervezett BKV vízi útvonalat jelöli.
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 18:40
  2. 18:32
  3. 18:28
  4. 18:21
  5. 18:20
  6. 18:15
  7. 18:14
  8. 18:14
  9. 18:01
  10. 17:58
  11. 17:49
  12. 17:45
  13. 17:40
  14. 17:39
  15. 17:32
  16. 17:30
  17. 17:27
  18. 17:23
  19. 17:10
  20. 17:00
  21. 16:58
  22. 16:51
  23. 16:45
  24. 16:45
  25. 16:44
  26. 16:38
  27. 16:33
  28. 16:31
  29. 16:25
  30. 16:18
  31. 16:17
  32. 16:15
  33. 16:13
  34. 16:10
  35. 16:05
  36. 16:00
  37. 15:55
  38. 15:46
  39. 15:41
  40. 15:35
  41. 15:29
  42. 15:28
  43. 15:19
  44. 15:16
  45. 15:15
  46. 15:08
  47. 15:01
  48. 15:00
  49. 14:59
  50. 14:49
  51. 14:41
  52. 14:40
  53. 14:35
  54. 14:23
  55. 14:17
  56. 14:11
  57. 14:03
  58. 14:00
  59. 13:57
  60. 13:48
  61. 13:45
  62. 13:29
  63. 13:25
  64. 13:25
  65. 13:20
  66. 13:16
  67. 13:13
  68. 13:08
  69. 13:05
  70. 12:55
  71. 12:53
  72. 12:52
  73. 12:37
  74. 12:34
  75. 12:30
  76. 12:26
  77. 12:12
  78. 11:59
  79. 11:53
  80. 11:52
  81. 11:42
  82. 11:34
  83. 11:32
  84. 11:30
  85. 11:24
  86. 11:21
  87. 11:16
  88. 11:11
  89. 11:07
  90. 10:54
  91. 10:41
  92. 10:37
  93. 10:27
  94. 10:25
  95. 10:22
  96. 10:16
  97. 10:15
  98. 10:11
  99. 09:58
  100. 09:54
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása