Az urizálás határa: nem kell a merülő szuperjacht

Győr Ágnes

Győr Ágnes

2016. december 4., vasárnap 15:44, frissítve: vasárnap 15:50

Tengeralattjáró jachtokat és műszigeteket kínál egy különös osztrák cég, egyelőre azonban még egy sem készült el a modelljeik közül. Állításuk szerint potenciális ügyfelek már jelentkeztek. Nem voltak köztük magyarok.

Rengeteg az érdeklődő, bár nem a magyarok közt, a tengeralattjáró jachtok és a lebegő szigetek iránt – állította lapunknak a különös profilú osztrák cég. Az igencsak misztikus, grazi központú Migaloo Private Submersible Yachts bár elismerte, eddig egyetlenegyet sem készített el a merülni is képes hajói közül, hozzátette, megfelelő befektető esetén kész a honlapján meghirdetett öt modell közül bármelyiket elkészíteni, sőt éppen most dolgozik egy hatodikon. A legkisebb hajójuk 72 méteres, míg a nagyobb merülő jachtjuk 283 méter hosszú, s elvileg ugyanazt a kényelmet kínálja a víz felett, mint a habok alatt. Igény esetén a cég medencéket, éttermeket vagy színházakat is ki tud alakítani a fedélzeten.

A mesterséges, Kokomo Ailand fantázianévre keresztelt szigetet – amely szerintük a merülő jachtok kitűnő kiegészítője – bármilyen méretben el tudják készíteni. „Az ügyfelek az extrák közt ezenkívül kérhetik, hogy a kiválasztott modellek kifejezetten halk módon üzemeljenek” – ezt már a technológiai fejlesztésért felelős cég, a Starkad Technologies OÜ elnöke válaszolta.

Mivel az észt vállalat címén a Google Maps szerint csupán egy lombos erdő található, megkérdeztük Marcus Kaevatsot arról is, hol készülnének el a szuperjachtok, illetve a lebegő szigetek. Az elnök szerint több lehetőség közül is választhatnak.

Az egyik opció egy, az észt fővároshoz, Tallinnhoz közeli műhely, amely alkalmas lenne a tengeralattjáró jachtok végső összeszerelésére. A járművek egységeit előzőleg több EU-s tagországban készíttetnék el, arra azonban, hogy mit hol, nem derült fény.

Kaevats nyomatékosította, a Starkad a tervezésért, a technológiai háttérért és a minőségi ellenőrzésért felelős, de van egy külön osztály, amely garantálná, hogy a járművek a katonai tengeralattjáróknál alkalmazott legmagasabb biztonsági előírásoknak feleljenek meg.

 
A Kokomo Ailand fantázianévre keresztelt mesterséges sziget
 Migaloo Private Submersible Yachts
 

Kezdetleges marketing

Noha a Migaloo termékeiről rengeteg újságcikk született az előző években, több kérdés is felmerült, amikor megpróbáltunk utánanézni a világ legtehetősebb ügyfeleire vadászó cégnek. Többek közt, hogy bár látványos a honlapjuk, nem igazán informatív, s termékeikről mindössze mutatós számítógépes grafikák léteznek.

Nem derül ki például, hogy mennyiért is kínálják a modelleket (bár egyes sajtótermékek szerint az ár több tíz milliárd forint lenne), az osztrák cég a honlapján megadott egyetlen telefonszámon nem volt elérhető, s igaz, hogy a feltüntetett e-mail-címre küldött levélre négy napon belül válaszolt, a cég ügyvezető igazgatója, Christian Gumpold egy több mint egy évvel ezelőtt összeállított tájékoztatót küldött át.

Gumpold egyébként egy másik cégnek, a szintén osztrák Motion Code: Blue-nak is az ügyvezető igazgatója. A vállalat jachtok megtervezését végzi, honlapja azonban igen kezdetleges, és egy kevés információt tartalmazó Facebook-oldalra irányít át. A 2012-ben, 750 ezer körüli kezdő tőkével bejegyzett Starkad OÜ-nél meglepő módon egy hotmailes címen keresztül lehetett felvenni a kapcsolatot a cég vezetőjével.

Még nem hallottak róla

Megkerestünk az ügyben egy tengeralattjáró-gyártással foglalkozó, elismert céget, hogy megkérdezzük, a technológia jelenlegi fejlettsége mellett valóban kivitelezhetők-e a Migaloo kínálatában szereplő tengeri járművek. A társaság munkatársa azt válaszolta, nem kizárt, hogy valóban meg tudja építeni az osztrák cég a merülő hajókat, viszont tapasztalataik szerint egyszerűen nincsen befektető, aki ekkora összeget képes lenne vagy akarna fizetni egy ilyen járműért. Hozzátette: a merülésre alkalmas tengeri járművek elkészítése nagyon speciális és komoly szakértelmet követel. Az ezzel foglalkozó szakemberek köre nemzetközi szinten is meglehetősen szűk, az ő munkatársaik pedig még nem találkoztak olyannal, aki a Migaloonak dolgozna. Persze az is lehet, hogy csak valami nagyon titkos dologról van szó – feltételezte.