• 6 °C, esős

A PC-piac utolsó esélye?

Dávid Imre, 2012. május 16., szerda 13:00, frissítve: szerda 13:04
Az Intel masszív marketingkampányt indított azért, hogy népszerűsítse az ultrabookokat a vásárlók körében. A cél, hogy ismét divatossá tegyék a PC-ket, és piacot raboljanak a táblagépektől.
will.i.am, Black Eyed Peas énekese és az Intel kreatív igazgatója

Mindegy, hogy ultrabooknak vagy sleekbooknak hívjuk őket, az új generációs vékony és könnyű laptopok – Michael Lev-Ram, a CNN Money publicistája csak „wannabe MacBook Air-ként” aposztrofálja őket – jelentik az utolsó esélyt az olyan technológiai óriások számára, amelyek, mint az Intel vagy a HP, mindent megtesznek annak érdekében, hogy újra népszerűvé tegyék a PC-ket a vásárlók körében.

Ez alapvető érdekük. Az Intel ma a személyi számítógépekbe épített chipek legnagyobb szállítója: nem engedheti meg magának, hogy elveszítsen egy ilyen hatalmas – és nyereséges – piacot. Nem véletlen, hogy a Santa Clara-i székhelyű vállalat hatalmas erőforrásokat öl az ultrabookok népszerűsítésébe.

De mi a csoda az az „ultrabook”? Az Intel szerint nem más, mint egy vékony, könnyű, alacsony energiafogyasztású és kedvező árfekvésű laptop – „a szegény ember MacBook Airje". A chipgyártó múltheti, kaliforniai főhadiszállásán megrendezett éves közgyűlésén többet is bemutatott a jelenleg gyártásban lévő húsz modell közül; a mérnökök további száztíz 110 (!) konfiguráción dolgoznak. Az részvényesek ankétján felvonultatott újdonságok között számos „hibrid design” is szerepelt. Köztük tabletté hajtogatható és levehető billentyűzettel szerelt laptopok; de a cég egy átlátszó touchpaddel szerelt Nikiski fantázianevű eszközt is bemutatott.

Az Intel illetékesei szerint a jövő ultrabookjai az érintőképernyő, a gesztusvezérlés és a hangvezérlés előnyit egyesítik majd, az akkumulátoruk pedig az egész napos strapát is bírni fogja. Az áruk is kedvező lesz: az év végén már akár 699 dollárért hozzájuthatunk egy vadonatúj ultrabookhoz. Vagyis jóval olcsóbban, mint az Apple hasonló termékéhez; a „fapados” MacBook Air 999 dollárt kóstál.

Ahogy azt néhány sorral feljebb is kifejtettük, az Intel bízik abban, hogy az ultrabookok révén újra szexivé teheti a PC-ket. Ahogy a versenytársai is: annak ellenére, hogy a táblagépek és okostelefonok megjelenése érezhetően visszavetette a PC-eladásokat, a rivális chipgyártók – köztük azok is, amelyek eddig elsősorban a mobil eszközökre specializálódtak – sem akarják elszalasztani azt a piaci lehetőséget, amit a pehelysúlyú notebookok megjelenése jelenthet.

Pezseg a piac. A HP ezen a héten mutatta be saját ultravékony laptopjait (ők az „ultrabook” helyett a „sleekbook” elnevezést használják), amelyekben AMD-processzorok ketyegnek. A Qualcomm és a Texas Instruments chipek architektúráit szállító ARM is beszállna a PC-üzletbe: új chipjei várhatóan az idén megjelenő Windows 8-as tableteket és ultrabookokat hajtják majd.

Persze, hiába az izgága versenytársak, a PC-piac vezető ereje továbbra is az Intel. Annál is inkább, mivel egyetlen cég sincs a placcon, amelyik olyan kifinomult gyártási technológiával rendelkezik, mint ők – a marketingpotenciáljukról már nem is beszélve. A chipgyártó sok millió dollárt ölt a márkaépítésbe: az „Intel Inside” logó világszerte egyet jelent a „minőségi szilíciummal”.

Nem csoda, hogy a menedzserek magabiztosnak tűnnek. Paul Otellini vezérigazgató szerint a karácsonyi szezonra az ultrabookok negyven százalékos részesedést szerezhetnek a felhasználói notebookok szegmensében. A cég szeretné a tablet- és okostelefon piacot is rohammal bevenni, de ezen a területen egyelőre még nem tudtak valódi eredményeket felmutatni. Igaz ugyan, hogy a közelmúltban a Motorolával és a Lenovóval is stratégiai partnerségre léptek, 1200 mérnökük pedig serényen dolgozik, hogy az Intel-architektúrára optimalizálja az Android operációs rendszert, de sokat kell még erősödniük, ha szeretnének valódi „tényezővé” válni a mobilpiacon.

Addig meg maradnak az ultrabookok. És valószínű, hogy egyre többet látjuk majd will.i.amet is.

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés