Az Új Széchenyi-terv közlekedésfejlesztési programjának átfogó stratégiai céljai között szerepel a közlekedésbiztonság javítása. Ennek érdekében az NFÜ kezdeményezésére a közútkezelők és vasút-üzemeltetők javaslatokat tettek a kezelésükben lévő hálózatokon előforduló balesetek megelőzésére, a célzott és hatékony beavatkozásokra.

A közlemény szerint szabad utat kapott az összes tervezett beruházás. Jelenleg a munkák egy része tervezési, illetve előkészítési szakaszban van.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a MÁV Zrt., a GYSEV Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. elképzelései alapján egy összesen 7 projektből álló közlekedésbiztonsági programot állítottak össze. Ebben a legveszélyesebb helyszíneken tervezett, célzott baleset-megelőző, infrastrukturális beavatkozások szerepelnek.

Vasúti korszerűsítés

A vasúthálózaton összesen 180 vasúti átjáróban valósítanak meg biztonságot javító beavatkozásokat. Ennek révén például korszerűsítik a vonatérzékelést, továbbá diagnosztikai és monitoring berendezéseket telepítenek a vasúti pálya folyamatos ellenőrzésére, és kiépítik a videós pályafelügyeleti rendszert is.

Átépítés, bővítés

A tervezett fejlesztések szerint a gyorsforgalmi úthálózat 11 helyszínén átépítik a csomópontokat, bővítik a pihenőhelyeket, hiányzó kapaszkodósávot, illetve forgalmi sávot létesítenek. Emellett az autópályákon, autóutakon biztonságosabb terelőeszközöket alkalmaznak, intelligens közlekedési eszközöket telepítenek, és korszerűsítik a forgalomirányítást is.

Az országos főúthálózat 69 baleseti góchelyén szintén történnek közlekedésbiztonságot javító beavatkozások. Átépítik például a veszélyes íveket, balra kanyarodó sávokat hoznak létre, jelzőlámpás forgalomirányítást telepítenek, így 11 gyalogátkelőhely válik biztonságosabbá. Elkezdődik 23 veszélyes közúti csomópont átépítésének előkészítési munkája is.

A kormány által támogatott fejlesztések közös jellemzője a hatékonyság, illetve a relatíve kis költségráfordítás, amellyel komoly eredmények érhetők el a balesetek számának csökkenésében – áll a közleményben.

Mi vagyunk az elsők

Az NFÜ tájékoztatása szerint az Európai Bizottság kiemelte, hogy a kezdeményezéssel fontos uniós elvárást céloz meg a magyar kormány, és a tagállamok közül elsőként fogalmazta meg programszerűen az uniós támogatás igénybevételével a baleset-megelőző fejlesztéseket.