Évi 319 halottat enged nekünk az unió

Bucsy Levente, 2012. május 18., péntek 10:14
Föl lehet-e ülni egy fröccs után kerékpárra? Volán mögé ülhet-e a miséző pap? Hány életet kell megmentenie az új KRESZ-nek? Ezeket a kérdéseket is rendezik a hónap végével induló mintegy kétéves folyamat végén a jogalkotók. Garamvölgyi László péntek reggel azt is tisztázta: a helyszíni bírságolás alkalmával a rendőr nem dolgozhat pénzzel.

Harminchét esztendős miniszteri rendelet szabályozza hazánkban a közlekedés rendjét, nem csoda, ha azóta negyven alkalommal módosítani kellett. A rendelkezésre azóta ráeresztettek egy szabálysértési törvényt is, és darabra 396 helyen került elő a radír és a ceruza.

A rendőr nem dolgozhat pénzzel

A helyszíni bírsággal kapcsolatos „népszerű” félreértés, hogy a szabálysértőnek a helyszínen kell a rendőrnek megfizetnie a büntetést, ugyanis a rendőr pénzzel továbbra sem dolgozhat. A kiszabott bírságot kizárólag postán, a rendőr által kitöltött csekken lehet befizetni. A rendőr – a szolgálati törvény és szabályzat alapján a fokozatosság elvét követve – előbb figyelmeztet, így sokszor még a helyszíni bírságot sem szükséges kiszabnia. A rendelkezés azonban nem ad mérlegelési lehetőséget például a sebességtúllépés vagy az ittas vezetés esetén, ilyenkor fix tarifát kell a rendőrségnek alkalmaznia.

– Ez a rendelkezés teljesen alkalmatlan arra, hogy tovább lehessen toldozgatni-foltozgatni; teljesen új szerkezetbe kell foglalni – vélekedik az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője. A szabálysértési törvény, amely hatályba lépett április 15-én, voltaképp a KRESZ szankciórendszerét tartalmazza, a KRESZ-ben ugyanis ilyen nincs, ott csak szabályok és magatartások vannak felsorolva. – Három szempontnak kell megfelelni az új KRESZ-nél. Ma már nem sokat mond az, hogy „mindenki közlekedik”, konkrétan kell megnézni, hogy az egyes szereplőkre mi vonatkozzon. A második a közlekedés biztonsága, a harmadik pedig a belső és a külső jogharmonizáció; 2020-ra uniós előírásra el kell érnünk azt, hogy a halálos balesetek száma felére csökkenjen – bontja ki a részleteket Garamvölgyi László.

319 élet

A bázisadat egyébként a 2011-es, akkor közúti közlekedési balesetben 638-an vesztették életüket, 319 emberi élet megmentéséről van szó tehát 2020-ig, évente. A szankciórendszer alapját a 2012. évi 2-es törvény, a 63/2012-es kormányrendelet, a közigazgatási törvény és az „objektív felelősség” szerves egésze adja. Késlekedésnek helye nincs, egy munkabizottság már május végén elkezdi a paksaméta konkrét összeállítását, három szekcióban; a szakpolitikusok, a belügyminisztériumi felelősök és a civil szekció (KRESZ-oktatók, érdek-képviseleti vezetők, szakújságírók) külön légtérben gereblyézi össze javaslatait – már meg is nyitottak ehhez egy elérhetőséget a világhálón. És hogy mi lesz a markáns változás?

Átlagosan 6500 forint

Az elmúlt egy hónapban átlagosan 6500 forint helyszíni bírságot szabtak ki a rend őrei, vagyis egyéni mérlegelés alapján az ötezer forintos alsó határ felé közelítve állapították meg a bírságot, amelyet a szabálysértőnek 30 napon belül, csekken kell befizetnie.

– Nem mennék előre. Azt nyugodtan kijelenthetem, hogy azokat a tényállásokat, amelyeket az idő meghaladott, ki kell venni a törvényből. Miről van szó? A vegyes rendelkezéseknek semmi értelmük; hogy szövetkezeteket, kisiparosokat arra kényszerítsenek, hogy ha javítanak egy autót, akkor azt jelentsék be a rendőrségnek, mert gyanús, hogy balesetet, személyi sérülést okozott. Lesznek tehát releváns változtatások. Azt azért nem előlegezném meg, hogy ezeket mind elfogadja a rendőrség, mert 2008-ban egy szövegszerű tervezetet készítettünk a Közlekedéstudományi Intézettel, az ORFK országos baleset-megelőzési bizottságával, társadalmi szervezetekkel, tehát mi majdnem készen vagyunk. Azt mondom, év végére egy szakmai anyag elkészülhet, amit majd a jogalkotási folyamatban nyilván társadalmi vitára bocsátunk, attól nagyon sokat várunk. Törvény ebből 2014-re lehet – mondta el Garamvölgyi a köztévé péntek reggeli műsorában.

Bringa fröccs után? Misebor?

Mérlegelési jog

A rendőrség szóvivője – utalva arra, hogy a korábbi helyszíni szabálysértési bírság 3 ezertől 30 ezer forintig terjedő összege 5 ezer és 50 ezer forint közötti összegre emelkedett – az MTI-vel a minap azt közölte: a korábbi 180 szabálysértéssel szemben az új törvény összesen 86 szabálysértési tényállást tartalmaz, ezek mindegyikében a rendőrség kizárólag helyszíni bírságot szabhat ki. Az új szabályozás egyfelől fix tarifákat is tartalmaz a KRESZ szabályainak megsértése esetén, de a rendőrnek mérlegelési jogot is ad. (MTI)

Sok európai országban egy sör vagy egy fröccs után még föl lehet ülni a kerékpárra, de semmiképpen nem a közúton. A belügyminiszter nemrégiben azt jelezte, hogy ez nem volna annyira elvetendő dolog nálunk sem. Ezzel kapcsolatban magára a konfliktusra világított rá Garamvölgyi.

– Ugye az egyik kívánalom az, hogy nagyon szigorú közlekedési rendszert kell kialakítani, a szankciók már erre utalnak, és az unió sem nagyon enged. Azt is látni kell, hogy a KRESZ-nél életekről van szó, a szabályokat nagyon egzakt módon és precízen kell kidolgozni, nincs vagylagos lehetőség. Pontosan arról van szó, hogy a társadalom teljes egészét kell megszólítania a törvénynek, nem tudom, hogy lehetséges-e ebből kivenni valakit vagy valamit. Amikor az objektív felelősség elvét és a totális tiltást bevezettük, fölmerült az, hogy például a miséző pap elfogyasztja a ceremónia alatt a misebort és autóba ülhet; nem ülhet autóba, itt nem lehet privilegizálni csoportokat – zárta gondolatait a dandártábornok.

hirdetés
hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 15:24
  2. 15:10
  3. 15:08
  4. 14:59
  5. 14:46
  6. 14:45
  7. 14:43
  8. 14:40
  9. 14:40
  10. 14:36
  11. 14:32
  12. 14:26
  13. 14:25
  14. 14:19
  15. 13:59
  16. 13:59
  17. 13:51
  18. 13:40
  19. 13:30
  20. 13:24
  21. 13:20
  22. 13:20
  23. 13:13
  24. 12:59
  25. 12:59
  26. 12:56
  27. 12:55
  28. 12:49
  29. 12:47
  30. 12:39
  31. 12:37
  32. 12:33
  33. 12:30
  34. 12:23
  35. 12:19
  36. 12:18
  37. 12:17
  38. 12:12
  39. 12:10
  40. 12:04
  41. 12:00
  42. 11:58
  43. 11:55
  44. 11:52
  45. 11:50
  46. 11:47
  47. 11:46
  48. 11:45
  49. 11:45
  50. 11:44
  51. 11:34
  52. 11:31
  53. 11:27
  54. 11:17
  55. 11:16
  56. 11:14
  57. 11:02
  58. 10:59
  59. 10:48
  60. 10:34
  61. 10:23
  62. 10:22
  63. 10:13
  64. 10:10
  65. 10:00
  66. 09:58
  67. 09:45
  68. 09:42
  69. 09:37
  70. 09:35
  71. 09:30
  72. 09:27
  73. 09:20
  74. 09:15
  75. 09:13
  76. 09:10
  77. 08:59
  78. 08:41
  79. 08:34
  80. 08:27
  81. 08:26
  82. 08:23
  83. 08:14
  84. 08:11
  85. 08:04
  86. 08:03
  87. 08:02
  88. 08:01
  89. 07:59
  90. 07:44
  91. 07:35
  92. 07:29
  93. 07:28
  94. 07:18
  95. 07:15
  96. 07:04
  97. 07:03
  98. 06:51
  99. 06:49
  100. 06:36
hirdetés