Így alakítanák át a közösségi közlekedést

BL, 2012. április 13., péntek 19:20
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) dolgoznak a közösségi közlekedés átalakításán, de már nem egy önálló nemzeti közlekedési holdingban, hanem az MNV Zrt. keretein belül, egységes vagyonkezelési koncepció mellett működő MÁV társaságokban és a Volán társaságok átalakításában gondolkodnak – mondta Hegmanné Nemes Sára vagyonpolitikáért felelős államtitkár pénteken egy budapesti háttérbeszélgetésen.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár elmondta, hogy az április 15-én életbe lépő közösségi közlekedési menetrendek összehangolásával elindult a folyamat, ezt követően a tarifa- és kedvezményrendszer átalakítása, a vállalatok átszervezése következik. A cél az, hogy hosszú távon hatékonyan és finanszírozhatóan működő közösségi közlekedési rendszer jöjjön létre.

Hegmanné Nemes Sára kifejtette: a közösségi közlekedési szolgáltatók vagyonkezelését úgy alakítják át, hogy a közszolgáltatási feladat ellátásához szükséges vagyontárgyak náluk maradjanak, a többit pedig leválasztják. A nem alaptevékenységhez kapcsolódó ingatlanok esetében rendeltetésük alapján dönt a nemzeti vagyonkezelő az üzemeltető személyéről. Az alapelv az, hogy a vagyon a közcélú feladat ellátását végzőhöz kerüljön, például a sportcélú ingatlanokat a helyi önkormányzatok kaphatják meg.

Nem lesz díjemelés


A háttérbeszélgetésen Völner Pál utalt arra, hogy a parlament előtt lévő, személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt szándékaik szerint még áprilisban elfogadják, és ez megteremti az átalakításokhoz és a hosszú távú kiegyensúlyozott működéshez szükséges jogi kereteket. Példaként említette, hogy a személyszállítási törvény kimondja majd a kötöttpályás közlekedés előnyben részesítését ott, ahol a szolgáltatás színvonala lehetővé teszi. Ez az elv már tükröződik az áprilisi menetrend összehangolásában is, ahol 30 párhuzamos, jellemzően autópályás autóbuszjárat közlekedését nem finanszírozza az állam.

A menetrendváltozással járó költségek csökkentésével kapcsolatban Völner Pál elmondta, hogy számításuk szerint a menetrendek összeghangolása révén idén 8 milliárd, éves szinten 12 milliárd forint takarítható meg többek között az üzemanyag és karbantartási költségek csökkentéséből, a járművek átcsoportosításából. Hozzátette: a teljesítménycsökkenés nem jár csoportos létszámleépítéssel, a kérdés a felszabaduló természetes elvándorlással megoldható. Fontos változás lesz a közösségi közlekedés átalakításában, hogy a költségeket ott finanszírozzák majd, ahol keletkeznek – mondta Völner Pál.

Megmarad a 65 év felettiek, a 6 éven aluliak, a nagycsaládosok és a fogyatékkal élők utazási kedvezménye – mondta a Heti Válasznak Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára.

Szintén a vasúti jobb kihasználtságát és a teljes közösségi közlekedési szektor egyéni közlekedéssel szembeni versenyképességét szolgálja a személyszállítási törvény alapján kialakítandó átjárhatóbb és versenyképes tarifarendszer, amelyben az idén nem terveznek díjemelést. Az utazási kedvezményeket az év második felében alakítanák át, a 6 év alattiak, a 65 év felettiek, a fogyatékkal élők és a tanulók kedvezményezettségének megtartását kiemelt ügyként kezelik – mondta Völner Pál.

Hat–nyolc Volán lesz

Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy a Volán társaságok száma még az idén 6–8-ra csökken a jelenlegi 24-ről. A tervek szerint régiós szinten kialakítandó Volán társaságok szervezeti kereteit egy munkacsoport június 30-áig kidolgozza, és év végéig a változást átvezetik a rendszeren. A vagyonpolitikáért felelős államtitkár szólt arról, hogy a Volán társaságok tavaly 13 milliárd forint veszteséget szenvedtek el a helyi közlekedésben az önkormányzatok által megrendelt, de ki nem fizetett szolgáltatások miatt is. A szaktárca és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. tárgyal azokkal az érintett önkormányzatokkal a helyzet rendezéséről, amelyek készek együttműködni a helyi közlekedés biztosítása érdekében. Az egyik megoldási javaslat, hogy időszakonként előre fizessék ki az önkormányzatok a megrendelt szolgáltatás árát.

A háttérbeszélgetésen elhangzott az is, hogy a MÁV-nál a lejáró hitelek miatt 36 milliárd forint konszolidációra lenne szükség még ebben az évben, a megoldáson a Nemzetgazdasági Minisztériummal közösen dolgoznak. Völner Pál megerősítette, hogy az e-útdíj bevezetését a korábban bejelentett határidőig, 2013 közepéig tarthatónak látja, de a részletekkel kapcsolatban az Európai Bizottsággal egyeztetnek. A beszedés állami kézben marad, és vélhetően az Állami Autópálya Kezelő végzi majd. A MÁV átalakításával kapcsolatban elhangzott, hogy a tervek szerint a tulajdonosi döntéshez az előkészítést a tárca nyár közepéig elvégzi.

Forrás: MTI
hirdetés
hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 00:01
  2. 22:28
  3. 22:16
  4. 22:13
  5. 22:03
  6. 21:55
  7. 21:54
  8. 21:49
  9. 21:40
  10. 21:36
  11. 21:24
  12. 21:23
  13. 21:20
  14. 21:11
  15. 21:10
  16. 20:59
  17. 20:58
  18. 20:45
  19. 20:41
  20. 20:38
  21. 20:32
  22. 20:28
  23. 20:23
  24. 20:19
  25. 20:15
  26. 20:15
  27. 20:10
  28. 20:07
  29. 20:05
  30. 20:00
  31. 19:59
  32. 19:49
  33. 19:47
  34. 19:33
  35. 19:30
  36. 19:26
  37. 19:22
  38. 19:19
  39. 19:06
  40. 19:00
  41. 18:53
  42. 18:50
  43. 18:48
  44. 18:43
  45. 18:32
  46. 18:26
  47. 18:13
  48. 18:11
  49. 18:06
  50. 18:04
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása