Kell egy nemzeti légitársaság

NT, PR, 2012. március 2., péntek 16:40, frissítve: péntek 16:51
Bizonytalanok a magyarországi légi forgalom kilátásai, és ezzel összefüggésben a turizmusé is, a kilábaláshoz új légitársaság kellene, miközben az utazási irodáknak a vártnál több költséget kell „lenyelniük” a Malév csődje miatt – összegezhető a 35. Utazás kiállításon pénteken a budapesti Hungexpón tartott konferencián elhangzottak alapján.

A Malév leállása után az idegenforgalmi beutaztatás, továbbá az utazási irodák helyzetét és lehetőségeit, egy új légitársaság lehetséges koncepcióit, valamint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kialakult helyzetet és a kilátásokat vitatták meg szakmai és civil résztvevők.

Elhangzott: a fapados légitársaságok ugyan átvették a Malév két adott város közötti forgalmának 80 százalékát, de a 1,5 millió átutazó légi utas kiszolgálására nincs Budapesten légitársaság. Ez olyan piaci rés, amit gyorsan ki kell tölteni, mielőtt ezt a szerepet átveszi valamelyik szomszéd ország repülőtere. Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója beszámolt arról, hogy a jelenlegi helyzetben erősítik a marketing tevékenységet, felmutatva, hogy „Magyarország mindenhonnan elérhető”, igaz, esetleg átszállással. A vezérigazgató ismertette azt a tanulmányt, amely a Malév leállása utáni helyzetet elemzi, amely szerint átrendeződik a piac, de hiányoznak a minőségi turizmushoz a légi közlekedési feltételek. A Magyar Turizmus Zrt. kiemelt feladata a légi kapacitások fenntartása megfelelő külpiaci marketing munkával. Járatfejlesztési tárgyalásokat is folytatnak, de ez a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport feladata.

Horváth Gergely úgy fogalmazott: „nem látjuk drámainak a helyzetet, a beutaztatásban a visszaesés 3-5 százalék lehet, de sok a bizonytalanság. A társaság megpróbál felkészülni a Malév leállását követő piaci átrendeződésre”. A tanulmány a legfontosabb küldő országokat vizsgálva megállapította, hogy a vendégek és vendégéjszakák száma nagyban függ attól, hogy légi úton elérhető-e Magyarország. Horváth Gergely példaként Németországot és az Egyesült Királyságot említette. Németországból 2002 és 2011 között a látogatók száma ugyan 15 százalékkal nőtt, de a vendégek száma 36 százalékkal, a vendégéjszakák száma pedig 51,1 százalékkal esett vissza, elsősorban a Balatonhoz irányuló légi forgalom hiánya miatt. Ugyanakkor Nagy-Britanniából ebben az időszakban 70 százalékkal többen érkeztek Magyarországra, s a vendégek száma 31,9 százalékkal nőtt.

Visszakapják jegyük árát

A Malév leállása után a bankkártyával fizető utasok ugyan visszakapták, illetve kapják a jegyük árát, de azt a bankok az utazási irodákra terhelik, ami növeli veszteségeiket – mondta el Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) elnöke. Az irodák katalógusai a Malév leállása előtti napokban készültek el, ezeket most ki kell dobni, ami szintén veszteség, és nem kapják vissza az irodák a már befizetett letétet sem. Várhatóan számos munkahelyet is meg kell szüntetniük, mintegy ezer fő elbocsátására lehet számítani.

A Malév leállásakor 757 ezer kifizetett jegy volt, amiből 230 ezret a magyar utazási irodák adtak el - ismertette Molnár Gabriella. A csőd a 90 úgynevezett IATA jogosultságú vállalkozást érintette a legnagyobb mértékben. A járattörlés a gyorsfelmérés szerint 10 ezer vendégéjszaka és 200 millió forintnyi bevétel azonnali kiesését jelentette. A külföldi utazásszervezők is több 100 millió forintot „buktak el” a Malév csődjén. A MUISZ elnöke nehezményezte, hogy bár a jogviszony a Malév és az utas között a jegy kiállításával létrejött, attól a pillanattól kezdve az utazási iroda csak a pénz beszedője, a jegy kiállítója, a jogszabály mégis úgy rendelkezik, hogy az utazási csomagért az utazási iroda felel. Molnár Gabriella perekre számít, aminek eredménye mérvadó lehet ezekben a kérdésekben. A Magyar Légiközlekedésért Egyesület elnöke, Vécsei Mihály ismertette a Déri Tamás, volt Malév-vezérigazgató nevével fémjelzett, közelebbről meg nem nevezett csoportosulás terveit egy új nemzeti légitársaság megalakítására, amely szerint 1-2 héten belül döntés kellene egy nagyobb légitársaságra „rárepülő”, vagy a Malév újra aktiválását jelentő légitársaságról.

Vákuum keletkezett

Fehérvári Géza, jelenleg még a Malév vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy egy új légitársaság versenyelőnyt jelentene a korszerű technikája és a fiatal flottája miatt. A Malév leállásával a 1,5 millió átutazó hiánya miatt vákuum keletkezett, a „vákuum pedig a fizika törvényei szerint nem tartós állapot” – fogalmazott. Az új légitársaságot gyorsan meg kellene alapítani átszálló utasokra is építve. Két típusból, 30-40 repülőgépből álló flottát kellene fokozatosan felépíteni regionális és középtávú fuvarozásra, ahogy azt a Malév menedzsmentje fél éve javasolta. A flottát három év alatt lehetne kiépíteni – vélekedett.

A Budapest Airport légitársaságokért felelős vezetője, Patrick Bohl elmondta, hogy új légitársaságokat akarnak megnyerni Budapestre, hogy a jelenleg nem repült célállomásokra legalább átszállással el lehessen jutni. Jelenleg 16 ilyen desztináció van, többek között Tirana, Skopje, Szentpétervár, Amman és Damaszkusz. Az idei évben a repülőtér üzemeltető már nem számít átszálló utasokra. Patrick Bohl megjegyezte, hogy az újabb légitársaságok nagyobb gépekkel üzemelnek, mint a Malév, ez kevesebb járatot jelent, ami miatt a kiszolgáló munkahelyek számát csökkenteni kell.

Olimpiai bajnokok tucatjaival találkozhatnak és 30 sportággal ismerkedhetnek a vasárnapig tartó 35. Utazás kiállítás látogatói. A fő tematika idén Debrecen, Lengyelország, a 110 éves halasi csipke és természetesen a londoni olimpia.

A Kopint-Tárki Konjunktúrakutató Intézet Zrt. korábbi gyorsjelentése is ezt támasztja alá. A benne foglaltak szerint a Malév teljes leállása a magyar gazdaság fizetési mérlegében azonnali romlást okoz.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentése szerint egyébként – amelyről szintén beszámolt az MNO – továbbra is lassuló ütemben gyarapodott az utasforgalom 2011 negyedik negyedévében, a több napra érkezők száma 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a forintban számított turisztikai fogyasztás értéke pedig jóval magasabb volt, mint egy éve – közölte a KSH pénteken az MTI-vel.

Forrás: MTI,MNO
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 19:59
  2. 19:58
  3. 19:56
  4. 19:55
  5. 19:46
  6. 19:37
  7. 19:34
  8. 19:20
  9. 19:10
  10. 19:08
  11. 18:55
  12. 18:46
  13. 18:32
  14. 18:30
  15. 18:30
  16. 18:20
  17. 18:07
  18. 17:55
  19. 17:53
  20. 17:53
  21. 17:46
  22. 17:38
  23. 17:30
  24. 17:29
  25. 17:24
  26. 17:10
  27. 16:59
  28. 16:48
  29. 16:47
  30. 16:30
  31. 16:25
  32. 16:23
  33. 16:19
  34. 16:16
  35. 16:08
  36. 16:03
  37. 16:02
  38. 16:00
  39. 15:50
  40. 15:36
  41. 15:33
  42. 15:21
  43. 15:10
  44. 15:08
  45. 14:55
  46. 14:53
  47. 14:46
  48. 14:40
  49. 14:27
  50. 14:18
  51. 14:14
  52. 14:05
  53. 14:01
  54. 13:51
  55. 13:46
  56. 13:33
  57. 13:25
  58. 13:18
  59. 13:08
  60. 13:00
  61. 12:54
  62. 12:50
  63. 12:42
  64. 12:41
  65. 12:36
  66. 12:24
  67. 12:18
  68. 12:16
  69. 12:10
  70. 12:05
  71. 12:00
  72. 11:56
  73. 11:54
  74. 11:45
  75. 11:31
  76. 11:22
  77. 11:15
  78. 11:14
  79. 11:11
  80. 11:08
  81. 11:04
  82. 11:02
  83. 10:59
  84. 10:55
  85. 10:55
  86. 10:50
  87. 10:42
  88. 10:35
  89. 10:30
  90. 10:22
  91. 10:20
  92. 10:17
  93. 10:11
  94. 10:07
  95. 10:04
  96. 09:54
  97. 09:50
  98. 09:47
  99. 09:45
  100. 09:40
hirdetés

Hozzászólások - 5 db

A hozzászólások mutatása