Sok panasz érkezett a szolgáltatásokra

MNO

2017. március 13., hétfő 19:05, frissítve: hétfő 19:19

Tavaly több mint 5 ezren kértek segítséget a Budapesti Békéltető Testülettől, a lezárt ügyek 70 százaléka megegyezéssel végződött – közölte a szervezet elnöke. Baranovszky György elmondta, egyre többen fordulnak hozzájuk, a testülethez 2015-ben 4200 megkeresés érkezett a fogyasztóktól. A tavalyi ügyek közül 3260 megegyezéssel, 445 pedig ajánlás jellegű döntéssel zárult, ezeket 80 százalékban elfogadták. A panaszok többsége valamilyen szolgáltatással – főleg közlekedési, postai, távközlési és közszolgáltatással – kapcsolatban érkezett. A termékek miatti kifogások többnyire a cipőket, a híradástechnikai készülékeket és a gyógyászati készítményeket érintették. Sok panasz kötődött garanciális javításokhoz, internetes vásárláshoz vagy termékbemutatókhoz.

Érdekesség, hogy az építőiparra érkezett a legkevesebb – mindössze 140 – panasz, de az ügyértéket tekintve gyakoriak voltak a több millió forintról szóló kérelmek. A korábbi évekhez képest javult a cégek együttműködési hajlandósága, mivel a fogyasztóvédelmi törvény 2015-ös változása óta kötelező együttműködniük a békéltető testületekkel, ellenkező esetben fogyasztóvédelmi bírságra számíthatnak. Tavaly szeptember óta a hivatal a honlapján teszi közzé az együttműködő cégek listáját. Az elnök hangsúlyozta, az internetes kereskedelemben sokszor nem vállalkozás, hanem magánszemély kínál árut vagy szolgáltatást, ilyen esetekben azonban a békéltető testületek nem intézkedhetnek. A határon átnyúló vitáknál, azaz amikor az egyik fél – akár a fogyasztó, akár a vállalkozás – az Európai Unió más tagállamában vásárol vagy tevékenykedik, kizárólag a Budapesti Békéltető Testület járhat el. A külföldi cégek közül a legtöbb panasz a Wizz Airre és az Emagra érkezett.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2017.03.14.