Ügyfélbarátabb lesz

Varga elmondta, miért fontos a NAV-átalakítás

MTI, 2016. január 4., hétfő 14:33, frissítve: hétfő 14:56
Az ország versenyképességének további növekedését veszélyezteti, ha nem alakítják át az adóhivatal szervezetét úgy, hogy jobban hozzá tudjon járulni a gazdaság fejlődéséhez, rugalmasabban tudjon alkalmazkodni a gazdasági változásokhoz – hangsúlyozta a nemzetgazdasági miniszter az adóhatóság új szakmai vezetőinek ünnepélyes kinevezésén hétfőn, Budapesten.

Varga Mihály kiemelte: fordulópont jött el a magyar adórendszerben, olyan adóhatóságot alakítanak ki, amely tevőlegesen fogja segíteni a magyar gazdaság fejlődését. Az adóhivatalnak a jövőben partnerként kell támogatnia a vállalatokat, vállalkozásokat és a magánszemélyeket, hogy minél egyszerűbben, gyorsabban, könnyebben tehessenek eleget adófizetési kötelezettségüknek – jelentette ki.

Hozzátette: a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szervezetéhez sorolásával olyan ügyfélbarát adózási rendszert alakítanak ki, amely gyorsabb az eddigieknél és kevesebb adminisztrációs terhet ró az emberekre és a vállalkozásokra.

Varga Mihály hangsúlyozta: a költségvetés bevételeinek csaknem 95 százalékáért felelős szervezetnél nincs helye a bizonytalanságnak, az átalakítás lehető leggyorsabb befejezése mindenkinek az érdeke volt. A miniszter beszámolt arról, hogy 2015. december 31-ig elkészítettek és kihirdettek a szervezeti változásokkal összefüggő valamennyi jogszabályt.

Javul az adózói morál

Kiemelte: folyamatosan javul az adózói morál, a legfrissebb adatok szerint tavaly 531 milliárd forinttal haladták meg a bevételek az előirányzatot. Ezen belül minden fontos adónem – személyi jövedelemadó, társasági adó és általános forgalmi adó (áfa) – bevétele több lett a korábban tervezettnél – tette hozzá.

A túlteljesülés alapvetően annak köszönhető, hogy a magyar gazdaság jobban teljesített a várakozásoknál, kedvezően alakultak a makrogazdasági és piaci folyamatok, és annak is, hogy fehéredett a gazdaság, nőttek az áfa- és társasági adóbevételek – mutatott rá.

A miniszter elmondta: a NAV a jövőben nem kormányhivatali, hanem központi hivatali státusban működik tovább, közvetlen miniszteri felügyelet és irányítás alatt. A szervezet vezetője Tállai András államtitkár, akinek munkáját négy helyettes államtitkár segíti – ismertette a miniszter.

Átláthatóbb lesz

Az átalakítással az eddigieknél egyszerűbb, átláthatóbb szervezet jött létre – jelentette ki. Egy teljes hierarchikus szint, a regionális főigazgatóságok kikerültek a rendszerből, amely így kétszintűvé vált – ismertette. A korábbi 79 szervezeti egységgel szemben 39-et alakítottak ki, ezzel jelentősen csökken a belső adminisztráció és felgyorsulhatnak a hivatali folyamatok – vélekedett. Csökken a központi irányítás mérete is, a főosztályok száma 35-ről 29-re, a vezetőké pedig 154-ről 79-re változott. Ezen belül a korábbi jogszabályokban szereplő hat elnökhelyettesi pozíciót a négy helyettes államtitkári váltja majd fel, a 21 főigazgató helyett 2, a 30 főigazgató-helyettes helyett 3, a 61 igazgató helyett 37 igazgató látja el a feladatokat – sorolta a miniszter.

Varga Mihály beszámolt arról, hogy idén mintegy 1,5 millió állampolgár jövedelemadó-bevallását készítheti el a NAV, 2017-től pedig mindenkiét. Kitért arra is, hogy megújulnak az adóellenőrzések, rövidülnek az ellenőrzési határidők, és egyszerűsödik az adóhatósági kommunikáció nyelvezete is. Az adózói jogok érvényesítését szolgálja, hogy létrejön a fellebbviteli igazgatóság a másodfokú hatósági feladatok ellátására. Ez biztosítja az egész országban egységes hatósági tevékenységet, és egyik záloga a szervezeten belüli egységes jogalkalmazásnak – mondta.

Ügyfélbarátibb hivatal kell

Tállai András, a NGM parlamenti és adóügyi államtitkára, a NAV vezetője elmondta: a mintegy 20 ezer embert foglalkoztató NAV alapfeladatát, a költségvetési bevételek biztosítását a jövőben más szemlélettel kell végezni, szolgáltatóbb jellegű, ügyfélbarátabb hivatalt kell létrehozni.

Hangsúlyozta: fél év alatt be kell fejezni a NAV teljes átszervezését, szakmai megújítását, az új életpályamodell kidolgozását, az új adózási rend bevezetését, valamint az elektronikus ügyintézés maximális kiterjesztését.

Tállai András kiemelte: az ügyfélközpontúság nem azt jelenti, hogy könnyebb lesz elkerülni az adófizetést, hanem azt, hogy a tisztességes adózók a NAV ügyfélbarátabb arcával, az adózás kijátszásán gondolkozók pedig az adóhatóság szigorával fognak találkozni.

Az átalakítás során Tamásné Czinege Csilla az adószakmai ügyekért, Molnár Tamás a vámszakmai és a nemzetközi ügyekért, Szeleczki Zsuzsanna Judit a hatósági és a felügyeleti ügyekért, Sors László pedig a bűnüldözési és a nyomozóhatósági feladatok ellátásáért felelős helyettes államtitkár lett. A NAV központi irányítás főigazgatói posztjára Marsi Márta Erzsébetet nevezték ki.

hirdetés
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása