Vége a nyomvályúk korának? Magyar szabadalom gyártásába kezdenek

WA, 2012. január 18., szerda 12:36, frissítve: szerda 12:36
Saját szabadalom alapján, a bitumen és a használt gumiabroncsokból készült őrlemény keverésével készülő gumibitument gyártó üzem építését kezdte meg Zalaegerszegen a Mol – közölte a társaság vezetése szerdán, a zalai megyeszékhelyen tartott sajtótájékoztatón.

Holló András, a Mol Termékfejlesztés kiemelt vezetője azt mondta: tíz éve kezdték el a gumibitumen fejlesztését, amely a hagyományoshoz képest nem nyomvályúsodik, nem repedezik és nem képződnek benne kátyúk. A Pannon Egyetemmel közösen kifejlesztett terméket Magyarországon és a környező országokban szabadalmaztatták, a kísérleti gyártáshoz Zalaegerszegen, a Mol Zalai Finomító területén alakítanak ki mintegy 300 millió forintos beruházással egy üzemet.

Az évente 5 ezer tonna kapacitású részleg megépítéséhez – ahol várhatóan nyáron indul el a termelés – 128 millió forintos állami támogatást nyert el a cég a Gazdaságfejlesztési Operatív Programból. Az MTI kérdésére Holló András elmondta: az üzemben mintegy 150 ezer darab személyautó-abroncs őrleményét használják fel, vagyis jelentős környezetvédelmi haszna is van a hulladékfeldolgozás jóvoltából. A kísérleti gyártókapacitás éves mennyisége pedig hat méter szélességben nagyjából 130 kilométernyi útszakasz felső kopórétegének burkolására alkalmas. Holló András kifejtette: az Egyesült Államokban és a dél-európai államokban évtizedek óta használják a gumibitument, amelyet csak a felhasználás helyén lehetett eddig előállítani. A magyar szabadalom fontos eleme, hogy kémiailag stabilizált keverékről van szó, amelyet a hagyományos módon szállítani is lehet.

Az új útburkolatot laboratóriumi kísérletekkel, próbagyártással és városi utaknál tesztelték, egy zalaegerszegi utcában már 2004 óta, Veszprémben 2006-tól két utcában is, Gyálon pedig 2008-tól fed egy utcát a kísérleti burkolat, amelyek kiállták a próbát. A tapasztalatok szerint élettartama kétszerese a hagyományos bitumenburkolatnak, kisebb a karbantartási igénye, de kiváló a vízelvezetési képessége is, nem keletkeznek rajta tócsák.

A termékfejlesztési vezető hozzátette: az elnyert támogatás az üzemépítésen kívül a kutatás-fejlesztési feladatok és a kísérletek finanszírozására is szolgál, de együttműködést alakítottak ki olyan kisvállalkozásokkal, amelyek gumiőrleményt készítenek, illetve utakat építenek.

Eichinger Attila, a Mol Zalai Finomító vezetője közölte: a legrégebbi, 60 éve működő magyar olajfinomítóban megvan minden adottság és feltétel ahhoz, hogy ha a júniusra elkészülő kísérleti üzem termékére igény mutatkozik, bővítsék a kapacitást. A majdan induló próbagyártás termékét először Zalaegerszegen, éppen a finomító előtt haladó forgalmas útszakaszon használják majd fel. A beruházás nem jár létszámbővítéssel, az a jelenlegi munkahelyek megőrzését is szolgálja – fűzte hozzá.

Forrás: MTI
hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
hirdetés