A tíztagú parlamenti vizsgálóbizottság létrehozásáról márciusban döntött az Országgyűlés Budai Gyula (Fidesz) korábbi elszámoltatási kormánybiztos kezdeményezésére.

A testület feladata a Malév és a Budapest Airport (BA) szocialisták és szabad demokraták általi privatizációjának, továbbá a Malév visszaállamosításának, valamint jelenlegi fizetésképtelenségét és felszámolását előidéző, 2002–10 között meghozott intézkedéseknek, illetve az ebben az időszakban felmerülő döntéshozói felelősség kérdéskörének vizsgálata.

A keddi ülésén a testület munkarendjéről, illetve a meghallgatandó személyekről szóló javaslat kapcsán több, jelentős terjedelmű módosító indítvány is a képviselők elé került, ezért a bizottság elnöke, Varga István (Fidesz) kezdeményezésére a részletes munkarendről a következő, május 9-ei ülésen döntenek majd.

Az országgyűlési határozat szerint a testület vizsgálatának a többi között választ kell adnia arra, hogy 2004 és 2006 között hogyan zajlottak az állami tulajdonú Malév-részvények értékesítését célzó eljárások. A Malév visszaállamosítása kapcsán kérdés, hogy megállapodás feltételeit milyen elvek alapján dolgozták ki. A Budapest Airport privatizációjával kapcsolatban egyebek mellett az is felmerült, hogy hogyan jöhetett létre egy olyan záradék, amely alapján a Malév esetleges csődje közvetlen kihatással, fizetési kötelezettséggel bír a BA-ra.

A paritásos alapon működő vizsgálóbizottságnak a megbízatása kezdetétől számított 180 napon belül kell benyújtania jelentését az Országgyűlésnek. Négy parlamenti képviselőt delegált a testületbe a Fidesz, egyet a KDNP, kettőt az MSZP, kettőt a Jobbik és egyet az LMP. Az elnököt a Fidesz adta, az alelnököt pedig a szocialisták.

Hetente négy magyar munkahely szűnik meg, amióta a Malév csődbe ment, és nem jelöltek ki a helyére új légitársaságot. Két és fél hónappal a Malév csődje után a magyar utasok még mindig egy sor átszállási lehetőségtől és közvetlen úti céltól esnek el.

Mint megírtuk, április 10-étől három napon keresztül kapják meg a megszűnt magyar légitársaság alkalmazottai a felmondóleveleket, de azt egyelőre nem lehet tudni, mikor kapják meg végkielégítésüket, és azt sem, hogy mekkora összeget utalnak majd a megmaradt vagyonból. Több szakszervezet pert indít a társaság ellen.

A Malév február 3-án reggel hat órakor állt le.