Tállai-álom

Adóhatóság: távol a svéd modelltől

Horváth Attila, 2016. február 20., szombat 08:33
Az adótanácsadók egyesületének alelnöke szerint konkrétumokkal kellene bizonyítania a nemzetgazdasági miniszternek, hogy valóban ügyfélbarát és szerethető adóhatóságot szerveznek. Tegnap nyilvánosságra hozták a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) idei ellenőrzési irányait, eszerint kiemelt figyelem jut a kockázatos adósokra.

A kitűzött cél nem lehet más, mint a svéd modell elérése, ahol a közigazgatási szervek népszerűségi listájának élén az adóhivatal áll – nyilatkozta néhány napja Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. Az adóhatósággal kapcsolatos feladatok közül a legfontosabbnak azt nevezte: a hivatal munkatársainak el kell érniük, hogy az emberek bizalommal forduljanak hozzájuk. Hathatós segítséget kell adniuk, egy-egy ügy intézése pedig kiszámítható ideig kell hogy tartson. Hozzátette, a kormány az adóeljárás radikális egyszerűsítésén dolgozik, és napirendre tűzték a felesleges bürokratikus szabályok megszüntetését.

– Nem érthető, hogy mire gondolt Varga Mihály ezzel a kijelentéssel. A skandináv országokban még azelőtt tesztelik az átalakítások várható hatását, mielőtt azokat bevezetnék az adóhatóságnál vagy bármilyen állami szervezetnél. Ha az adózási rendszert akarják átalakítani, akkor néhány ember konkrét példáján keresztül vizsgálják a hatásokat. Ezekről az adóhatóság honlapján információs füzetek jelennek meg, amelyekben arról is tájékoztatnak, egyáltalán kiknek szól, és beszámolnak róla, hogy mi változott az eddigiekhez képest. Ezektől az irányelvektől a magyar rendszer fényévekre van, nálunk még a tisztességes állásfoglalás is hiányzik – mondta lapunknak a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Egyesületének alelnöke.

KSH: az Uber is taxi
Fekete Zoltán az Uber Hungary vezetője kezében az aláírásokkkal
Fekete Zoltán az Uber Hungary vezetője kezében az őket támogató aláírásokkal
Fotó: Hegedűs Márta / Magyar Nemzet

Taxis szolgáltatásnak minősül az Uber a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint. Amint a Hír TV hírül adta, a Taxi 4 azért fordult a hivatalhoz, hogy megtudja, milyen besorolás szükséges hasonló tevékenység végzéséhez. A KSH közölte, a tevékenység diszpécserszolgálatnak, a sofőrök működése pedig taxis személyszállításnak minősül. Az Uber magyarországi operatív vezetője az elmúlt napokban arról beszélt, hogy a cég nem taxi, folyamatosan egyeztetnek a fejlesztési minisztériummal, és eleget tesznek az adózási kötelezettségeiknek is. Információnk szerint egyre több sofőr törli magát az Uber rendszeréből a tegnap életbe lépett rendelet után, amely szerint a hatóságok eltávolíthatják az engedély nélkül fuvarozó autók rendszámát. (MN)

Nem ügyfélbarát a NAV

Vadász Iván szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak (NGM), ezen belül a tárcavezetőnek konkrétumokat kellene megfogalmaznia. Arról kellene inkább beszámolnia, hogy milyen tapasztalatai voltak az adóellenőröknek az egyes esetek kapcsán. Szavai szerint mindenkit tájékoztatni kellene arról, hogy ki mire ügyeljen, de hiányoznak a figyelmeztetések is. Éppen ezért Vadász Iván szerint a magyar adóhatóság messze van attól, hogy ügyfélbarátnak lehessen nevezni.

– A kockázatos adósokat kiemelten ellenőrzi idén a NAV, ezzel főként a jogszabályokat szándékosan megszegőket szeretné kiszűrni az adóhatóság – ezt már Tállai András mondta tegnapi sajtótájékoztatóján az MTI beszámolója szerint. Az NGM parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára hozzátette, idén az adózói minősítésen alapuló ellenőrzésekre épül a hivatal tevékenysége. Hangsúlyozta, a legfontosabb cél a csalárd szándékkal létrehozott értékesítési láncolatok gyors feltárása, az áfacsalásokban részt vevők kiszűrése. Hozzátette, az elektronikus számlázással az adócsalás elleni küzdelem és az ellenőrzések hatékonysága is javulhat. A NAV vezetője arra is kitért: a gazdasági társaságok és a magánszemélyek ellenőrzései 2016-ban egymásra épülnek majd. A vagyonosodási vizsgálatok a bűnügyi jelzések alapján indulnak. Ugyanakkor kiemelt figyelmet fordítanak az online pénztárgépek, az internetes kereskedelem és a közúti áruforgalom célzott ellenőrzésére is. Közölte azt is, hogy 2017 januárjáig 30-50 ezer új online pénztárgépet helyeznek üzembe.

Vadász Iván mindezzel kapcsolatban arra emlékeztetett, a pénztárgépek bevezetése szintén szakmai egyeztetések nélkül történt. A vásárló nem látja, mit ütnek be a készülékbe, ha viszont ezt számon kéri, feltartja a sort. A rendszer így felesleges adminisztrációval jár. A NAV honlapján elérhető irányelvek között szerepel egyébként az is, hogy kiemelten figyelik a közösségi megosztáson alapuló üzleti modelleket. Ez elsősorban az Ubert érinti, de a lakáskiadással foglalkozó Airbnb-re, a Yummber közösségi konyhára és a hozzájuk hasonló szolgáltatókra is vonatkozik.


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 02. 20.

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása