Adó

Az áfakapu legalizálhatná az Ubert

Horváth Attila, 2016. január 25., hétfő 18:42
Észtországban már megegyezett a kormánnyal az Uber arról, hogyan működik majd együtt az adóhatósággal. A lapunknak nyilatkozó közgazdász szerint ez nálunk is könnyen megoldható lenne, még törvényt sem kellene módosítani hozzá. A cég szerint a sofőröknek eddig is kellett volna adót fizetniük.

A budapesti taxisok tüntetése kapcsán több megoldási javaslattal jelentkeztek adószakértők, közlekedési szakemberek, de legfőképpen maguk a sárga autós sofőrök az Uber szabályozására vonatkozóan a múlt héten. A taxisok szerint a hatósági engedélyek hiánya mellett az egyik legnagyobb probléma, hogy az Uber-sofőrök nem fizetnek adót.

Rendelkezésre áll a technika

Észtországban az Uber még októberben egyezett meg az adóhatósággal arról, hogy minden alkalommal, amikor valaki beszáll egy ilyen kocsiba, a cég értesítést küld erről az adóhivatalnak. Hasonló megoldást javasol az adózási problémák megoldására a lapunknak nyilatkozó Szabó Tamás közgazdász. A korábban az áfakapu ötletével előálló szakember járható útnak tartja a rendszer kiterjesztését az online fuvarmegosztókra is. Az áfakapu lényege, hogy az áfakifizetéseket az értékesítési lánc közbenső állomásainál egy speciális banki átutalással kellene teljesíteni, vagyis létrehoznának egy különálló számlát, és az adót az erre feltöltött pénzből kellene megfizetni minden egyes vásárlás után. Szabó Tamás szerint a rendszert könnyen be lehetne csatornázni a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV), így az áfát azonnal megfizetné az utas, pontosabban levonnák a sofőr fizetségéből.

– A technika rendelkezésre áll Magyarországon, nem lenne különösebben bonyolult kivitelezni. A pénztárgépeket nem lenne nehéz így átprogramozni, az áfát azonnal levonná a rendszer – fejtette ki a szakértő.

Hozzátette, hogy ehhez természetesen arra lenne szükség, hogy minden piaci szereplőnél, tehát nemcsak az ubereseknél, hanem a taxisoknál is bevezetnék az áfakaput. Szerinte ehhez nem kellene semmilyen új jogszabályt hozni, egy általános szabályozás elég, a Nemzeti Közlekedési Hatóság jóváhagyásával. Kiemelte azt is, hogy ez még nem elég a szabályos működéshez, az Uber-sofőröknek a hatósági szabályokat ugyanúgy be kellene tartaniuk, mint a taxisoknak.

Nyomon követhető

Nem áll messze a közgazdász ötletétől az elektronikus fizetési módokkal foglalkozó pénzügyi startup cég, a Barion elképzelése. Ahogy múlt héten megírtuk, a cég szerint technikailag könnyen megoldható lenne a közösségi gazdaság szereplőinek elszámoltatása, így az Uberé is. Közleményükben megírták, az adóhatóság minden fizetésnél automatikusan, tranzakciós díj levonása nélkül megkaphatná az adóelőleget. Hozzátették, mivel az elektronikus fizetések esetében a lépések egyértelműen dokumentáltak, az adóhatóság mindent nyomon tud követni, beleértve a szolgáltatást nyújtó sofőröket is.

Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő a múlt héten azt mondta lapunknak, a leginkább kézenfekvő megoldás a kisadózó vállalkozások tételes adózása (kata) lenne. Ha valaki főállású vállalkozóként uberezik, akkor havi 50 ezer forintot kell befizetnie az adóhatóságnak. A legtöbben azonban bérkiegészítésért autóznak, így munkaviszony mellett megúszhatnák az uberezést 25 ezer forinttal. Ezeknek a vállalkozóknak havonta 500 ezer forintos maximumbevételt határoz meg a törvény.

Független adótanácsadó céget vontak be

Mindeközben az Uber közleményt rakott ki hivatalos hírcsatornájára, amelyben azt állítják: az Uber autós partnerei eddig is megállapodásban vállalták, hogy a magyar adókövetelményeknek eleget tesznek. Jelezték autós partnereiknek, hogy január 31-ig töltsék fel az Uber rendszerébe vállalkozásuk adatait és adószámukat, amelyek alapján az Uber minden utat követően számlát állít ki a nevükben az utasok részére.

Mivel a fuvarokért készpénzben nem, csak a mobilapplikáción keresztül lehet fizetni, a sofőrök nyugtát nem, csupán számlát adhatnak. Azt viszont kötelező megtenniük.

A cég közleményében leszögezte, világossá kívánják tenni, hogy nemcsak komolyan veszik a kormány felvetéseit az adózással kapcsolatban, de megoldást is kínálnak a problémára. Továbbá egy független adótanácsadó céget is bevontak, amely információs anyaggal és személyre szabott adótanácsokkal látja el az erre igényt tartó autós partnereket.


Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 01. 25.

hirdetés
Legolvasottabb
Legfrissebb

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása