Befolyás

Matolcsyék bevásároltak?

Horváth Csaba László, 2016. február 19., péntek 07:15
Közvetlen bizonyítékot talált a Heti Válasz arra, hogy Matolcsy György unokatestvére befolyással bírhat a VS.hu portálra. Kiderült, Szemerey Tamás milliárdos vállalkozó érdekeltségéből utalták át a portált kiadó cég bejegyzési illetékét. Néhány hónapja egyébként a kiadóval azonos cégcsoportba tartozó társaság vásárolta meg az Origo.hu-t is.

Tavaly decemberben derült ki, hogy a VS.hu portált kiadó New Wave csoport vásárolta meg 4,2 milliárd forintért az Origó.hu-t. Ezzel kapcsolatban újabb találgatások kezdődtek a sajtóban arról, hogy ki állhat a nagyszabású médiavásárlások mögött. Noha többször felvetődött Matolcsy György unokatestvérének neve, mostanáig nem sikerült igazolni, hogy Szemerey Tamásnak köze lenne bármelyik portálhoz. A Heti Válasz azonban a cégbíróságon rábukkant az eddigi legközvetlenebb bizonyítékra. Eszerint a VS.hu-t kiadó New Wave Production Kft. bejegyzési illetékét három évvel ezelőtt a Szemerey Tamás tulajdonában álló BanKonzult Kft.-ből utalták el.

De nem ez az egyetlen kapocs a milliárdos vállalkozó és a VS.hu között. Lapunk a múlt év végén számolt be arról, hogy a portált kiadó társaság a Magyar Nemzeti Bank (MNB) növekedési hitelprogramjából 500 millió forintot kapott. Az összeghez pedig azon a Növekedési Hitelbankon (NHB) keresztül jutott hozzá a társaság, amely a BanKonzult Kft.-n keresztül Szemerey Tamás tulajdonában van.

Mi a helyzet az Origóval?

Az eddig nyilvánosságra került adatok alapján nem kizárt, hogy az Origo.hu-ra is befolyással bírhat a jegybankelnök rokona. A portálokban közös, hogy az azokat kiadó társaságokat a cseh bejegyzésű, de anyavállalata révén Szlovákiához kötődő Bawaco Invest birtokolja. E társaság tényleges tulajdonosa a somorjai illetőségű Jan Nagy, aki több határon túli vállalkozásban is üzlettársa Szemerey Tamásnak, illetve alkalmazottja is volt a leggazdagabb magyarok listáján 12,5 milliárdos vagyonnal szerepeltetett üzletembernek. Másrészt a New Wave-cégek számláját is az NHB-ban vezetik.

További érdekesség az is, hogy a Fővárosi Törvényszék adatai szerint az Origó felvásárlásához az állami tulajdonú – az MNB által szanált – MKB Bank adta a kölcsönt a New Wave Media Kft.-nek.

Az Origó megvásárlása egyébként nagyban hasonlít az Andrew G. Vajna által megvásárolt TV2 modelljéhez. A kaszinóüzletet is uraló filmügyi kormánybiztos úgy tett szert a kereskedelmi televízióra, hogy annak megvételéhez szintén egy állami pénzintézet, az Eximbank adott hitelt. A bank tavaly november végén kötött kölcsönszerződést Vajna cégével, aminek értelmében a pénzintézet 21 millió euró, azaz 6,72 milliárd forint „versenyképességet javító belföldi befektetési hitelt” nyújt kimondottan „a TV2 Média Csoport Kft. százszázalékos üzletrészének megszerzése céljából”.

Mozgás a piacon
Komoly átrendeződés jellemzi 2015–16-ban a médiapiacot. Az elmúlt hetekben például többször is bekerült a hírekbe a Geoholding cégcsoport, amelyet a Népszava lehetséges vásárlójaként emlegetnek. Gazdát cserélhet a Figyelő című hetilap is, a hírek szerint Garancsi István, az Orbán Viktor kormányfővel kiváló kapcsolatot ápoló vállalkozó veheti meg. A minap pedig elindult a Karc FM nevű kormánypárti rádió, ami a lapunkkal közös cégcsoportba tartozó Lánchíd Rádió ellenfele akar lenni. A rádió a Magyar Idők című kormánylaphoz kötődik. Főszerkesztője Gajdics Ottó, aki korábban a Lánchíd Rádió vezetője volt. (MN)

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Nemzetben jelent meg. A megjelenés időpontja: 2016. 02. 19.

hirdetés

Hozzászólások - db

A hozzászólások mutatása