Csupasz templom, csupasz szív?

Szilágyi Bundi András

2011. október 27., csütörtök 09:51
A budapesti Piarista Központ Golda János, Mészáros Erzsébet és Kovács Zoltán tervezte rekonstrukciója nyerte a Philippe Rotthier Európai Építészeti Díját a hónap elején. Az esemény dicsőséges fejezete a magyar építészetnek, minden ízében mai építészeti koncepció valósult meg egy patinás belvárosi épületben, ami évtizedek óta húzódó száműzetés után nyújt otthont nem csak a piarista rendnek és gimnáziumának, de számos más intézménynek is.

Aki kiiktatja az építészetből az időt, eleve nem lehet szakrális. A minimalista épület ugyanis pont úgy nem öregszik, ahogy a panelház vagy a gipszkarton. Halott anyag. Matéria. Az ilyen épület ezért blöfföl: hiszen csak látszólag állandó, valójában folyamatos maintenance kell neki, piszkolódik, kopik, és ahogy elkezdődik a használat, pont olyan sivár lesz, mint a kettes metró burkolata. Ami egy templom esetében korántsem szerencsés. A vallás a meghalás és feltámadás, a romlás és megújulás tanát hirdeti, nem pedig a materiális állandóság hamis ideáját.

Mies van der Rohe: Német Pavilon, Barcelona, 1929
Mies van der Rohe: Német Pavilon, Barcelona, 1929

 

John Pawson, akit a minimalizmus atyaúristene névvel szoktak illetni, azt mondja, hogy egy ház, ami téglából épül, látható csomópontokkal, legyen bármilyen eszköztelen, már nem lehet minimalista. A minimalizmusban tehát az esztétikai elv és az anyagszerűség nincsenek túl baráti viszonyban, és az alkotók többsége is az elv mellett teszi le a voksát. Éppen ettől sokszor hideg, rideg, és a valóságban csakis fényképen mutat jól az eredmény. Ezekben a – másfajta – díszletekben a valós lakók éppoly idegenül mozognak, mint Marcsi néni szatyorral az óbudai panelház vasbeton kollonádja alatt. Előállítása ugyanolyan tetemes összegeket emészt fel, mint a hivalkodó posztmodern, s megépülte után ugyanolyan merev és alakíthatatlan struktúra, mint a dekonstruktív épület. Nem beszélve arról, hogy a minimalista sztár műve ugyanolyan trendi attrakció, mint volt tíz éve a dekonstruktivistáé. Befotózzák, ledíjazzák, viszontlátásra.


A templom sem más – ház

A minimalizmus által ivott bor egy nagyon is burzsoá tobzódás a menő technológiák, drága anyagok és a trendek világában. Világias. A látszatra puritán épületek alkotói pont olyan nagy arccal fejtik ki idealista elképzeléseiket, mint tették az általuk megtagadott posztmodern figurái. Lekezelik a spontán- és műépítészetet egyaránt, és bár gyepálják a tobzódó posztmodernt, ők sem kevésbé átlátszó ideológiák hívei. Sokan azon művészek közül, akikre a minimalisták legtöbbet hivatkoznak, épp ezen parasztvakítás miatt igyekeznek szabadulni ettől a bélyegtől, és sokkal inkább szeretik magukat a modern hagyomány egyszerű követőinek tekinteni.

Peter Zumthor: Szent Benedek-kápolna, Sumvitg
Peter Zumthor: Szent Benedek-kápolna, Sumvitg

Peter Zumthort sokan nevezik minimalistának, ő saját magát viszont a legkevésbé sem tekinti annak. Méltatói Heideggerrel való kapcsolatából indulnak ki, s Zumthor maga is heideggeri fogalmakat használ önvallomásaiban. Alkotói metódusának legfontosabb sarkköveként az élmény és érzelem kettősségét említi.

A redukció és az absztrakció nem ugyanaz a fogalom, ahogy a lecsupaszítás és az egyszerűség sem. A minimalista trend körmönfontságával szemben áll többek közt Zumthor Benedek-kápolnája, ami égésnyomaival, durva felületeivel, rusztikusságával már nem felel meg a pawsoni minimalizmus kritériumainak. Zumthor épületei gondolkodásra késztetnek, amíg a legtöbb minimalista olyan fotografikus hatásra törekszik, ami egy pillanat alatt befogadhatóvá teszi az épületet, és nem kevésbé jól fotózható lesz a trendi lapok számára. Filozófia kontra szofizmus – évezredes szembenállás az üres fecsegés és a logikus érvelés között.

A szakrális építészet helye, szerepe merőben átalakult. Az egyház már korántsem a legfőbb mecénás, és nem is építenek annyi templomot, mint akár száz éve. Ma már templomot sem építenek máshogy, mint bármely más házat. Az építész számára csak annyi a különbség, hogy a funkció felől megfogalmazódnak bizonyos liturgikus igények. Ezekre viszont sok esetben korántsem szakrális áhítattal, vallásos hevülettel tekint, hanem a modernizmus szikár, racionális hatáselemzésével, vagy ami ennél is rosszabb, egyszerű hatásvadászattal.

De mit is számít az építész hevülete, ha a megrendelő nem rendelkezik határozott elképzelésekkel… A kérdés az, hogy létrejön-e Isten csendje, és megfogalmazódik-e a Jelenlét misztériuma a díjnyertes Duna-parti kápolnában. Vagy csak egy jól fotózható, trendi teret kaptunk?

Hirdetés

Grund

Egy önjelölt lámparestaurátor

2011. november 15., kedd 16:10

Harmath Lászlót múlni nem akaró szenvedély kerítette hatalmába vagy húsz éve, azóta háború előtti lámpákat kelt új életre. A porlepte, csúfnak tűnő torzókban azonnal meglátja a szépet. Tovább

A költő saját kérdéseire felelt

2011. november 09., szerda 13:55

Tomaso Kemeny olasz-magyar költő első magyar nyelvű verseskötetének bemutatója elszalasztott lehetőséggé vált. Szkárosi Endre és Szőcs Géza sem vitte túlzásba a tíz éves korában elszármazott Kemeny faggatását. Tovább

Azok a gyönyörű Commodore 64-ek

2011. november 09., szerda 12:30

Időutazás a nyolcvanas évekbe, amikor ugyan még Kádár volt a rendszergazda, de már egyre inkább minden a computerekről szólt. Kis Róbert ősszámítógépeket gyűjt. Tovább

Ez a könyv is csak úgy lett…

2011. november 04., péntek 09:23

Mi döntjük el, hol játszódik, mikor játszódik és miről szól. De Bodor Ádám azért megint rajzolt hozzá ezt-azt. Tovább

Dizájn

„Szolidan vagyok vagány”

2011. november 04., péntek 08:00

Dizájnboltos sorozatunk mellett útjára indítunk egy másik sorozatot is, amelyben fiatal magyar divattervezőket mutatunk be. Illéssy Lenkére, az ille-olla tervezőjére esett első körben a választásunk. Tovább