A kedden Bostonban elhunyt legendás zenész hétévesen lépett először színpadra, a hegedű és a tanítás iránti szenvedélye pedig életének utolsó napjait is végigkísérte. Családja szerint az öreg mester arra kérte a látogatóba érkező egykori tanítványait, hogy játszanak neki az ágya mellett, ő pedig fogástechnikákat mutatott vendégeinek, és suttogva értékelte az előadásokat.

Totenberg 1911. január 1-jén született a lengyelországi Lodz városában. Tehetsége már hatéves korában megmutatkozott, amikor az orosz fővárosban hegedűleckéket kezdett venni egyik szomszédjuktól, aki a moszkvai Nagyszínház (Bolsoj) koncertmestere volt. Az orosz forradalom és éhínség idején Totenberg „szó szerint a család kenyérkeresője lett, mivel fellépéseiért gyakran kenyérrel és vajjal fizettek neki” – mondta el a művész egyik lánya, Nina Totenberg.

Tizenegy esztendősen debütált szólistaként a Varsói Filharmonikusokkal közös koncerten. Később a 20. század legnagyobb zenészeitől tanult és közösen lépett velük színpadra. Egy ideig Carl Flesch (Flesch Károly) világhírű hegedűművész és zenetanár asszisztense volt Berlinben, és Georges Enesco román zeneszerzőnél, hegedűművésznél, valamint Pierre Monteux francia karmesternél is tanult Párizsban.

Forrás: Wikipedia


1935-ben lépett fel először az Egyesült Államokban, Washingtonban, ahol az amerikai Nemzeti Szimfonikus Zenekarral adott közös koncertet. Nem sokkal később Franklin D. Roosevelt elnök hívta meg a Fehér Házba, ahol a first lady, Eleanor Roosevelt személyesen szolgálta fel az ebédet az elnöki rezidencia padlóján üldögélő zenészeknek.

A hivatalos formaságokat mellőző amerikai vendégszereplés előtt néhány héttel Totenberg III. Viktor Emánuel olasz király előtt adott koncertet, amelyhez cilindert és köpenyt kellett kölcsönkérnie a lengyel nagykövettől.

Totenberg hegedűoktatói pályafutása majdnem egész életét végigkísérte. – Tizenegy éves koromban kezdtem tanítani, és volt egy diákom, aki tízéves volt – emlékezett vissza a mester a 100. születésnapja alkalmából készített dokumentumfilmben. Totenbergnek és néhai feleségének otthona mindig nyitva állt a világ különböző tájairól érkező diákok előtt.

– Szüleink saját gyermekeikként tekintettek a Svédországból, Japánból, Lengyelországból, Dél-Koreából és Kínából érkező fiatal zenészekre – mondta Jill Totenberg, a művész másik lánya. Mint hozzátette: gyakorlatilag az Egyesült Államokban működő összes jelentősebb zenekarban és számos európai formációban is ülnek Totenberg-tanítványok.