Az idén 50 éves Savaria Szimfonikusok szervezik a fesztivált, igazgatójuk, Mérei Tamás csellóművész pénteki budapesti sajtótájékoztatójukon felidézte, hogy a világ egyik legépebben fennmaradt Ízisz-templomát az 1955-ös ásatások során találták meg. 1964 nyarán az akkor második esztendeje hivatásos együttesként működő szimfonikus zenekar és vezető karmestere, Petró János először játszott itt a témájában ideillő operát, Mozart A varázsfuvoláját.

„1999-ig rendszeresek voltak az iseumi operaelőadások, akkor a romkert állapota miatt 12 év kényszerszünet következett” – emlékeztetett Mérei Tamás, hozzátéve: tavaly egy új, 1250 személyes nézőtérrel és természetesen A varázsfuvolával avatták fel az uniós támogatással felújított Iseumot. Három telt házas előadást tartottak, és egy negyediket is rendezhettek volna, ha lehetséges. Így már tavaly elhatározták, hogy fesztivállá teljesítik ki az eseménysorozatot.

Ugyancsak tavaly vetődött fel, hogy idén Mozart Figaro házassága című művét mutatják be. A varázsfuvola után ezt a darabot is Káel Csaba állítja színpadra. „A Figaro házassága jutalomjáték az előadóknak és a közönségnek egyaránt – vélte a rendező. – Tavaly kipróbáltuk, hogy lehetne a kicsi színpadot megnövelni, jobb játéklehetőségeket teremteni, ezért járdával vettük körbe a zenekart.”

Vashegyi György, az előadás karmestere hozzátette, hogy a Figaro házassága a kedvence, „olyan remekmű, amely nélkül szinte lehetetlen létezni”. Egy éve vezényelte utoljára, így már-már kezdtek elvonási tünetei lenni – fogalmazott. A Grófnét éneklő Rost Andrea elmondta, hogy eddigi pályáján talán legtöbbször Susannát énekelte az operában, mostanában viszont a Grófné a favorit, nagyon érdekesnek látja a szerep felépítését, szerinte Susanna és a Grófné korban és temperamentumban egyaránt közel áll egymáshoz.

Puccini Turandotját Vidnyánszky Attila rendezi, támaszkodva a két évvel ezelőtti debreceni produkcióra, de alkalmazkodva az iseumi körülményekhez, ahol az operaelőadások szereplői is mikroportot kénytelenek használni – hangzott el. A Turandotra felkért Lukács Gyöngyi nem örül ennek, fejtette ki, mert Puccini hősnője olyan szerep, amelyhez nagy volumenű és minőségi drámai hang szükséges. Ő Nello Santival tanulta meg a szólamot, és reméli, hogy a Kalafot alakító Rubens Pelizzariban jó partnerre talál.

Az Evitát Gajdos József rendezi, aki elárulta, hogy harmincéves viszony fűzi a darabhoz, játszott Webber szerinte legszínházibb művében, és eddig négyszer rendezte meg. Lendületes, de nagyon kifinomult előadást képzel el. A címszerepet alakító Koós Réka is számokat sorolt: húsz éve látta először a darabot, és arról álmodott, hogy egyszer ő lesz Evita. Ez tíz évvel ezelőtt Miskolcon adatott meg neki. Úgy hiszi, hogy ez a tíz év tovább érlelte benne a Evita Perón alakját.

Rácz Márton, az előadás karmestere bejelentette, hogy a Broadwayen 8 nappal ezelőtt mutatták be a muzikel új hangszerelését, amelyet ez a produkció is megkap.

Mérei Tamás beszámolt arról, hogy tárgyalnak a katalán tenor, José Carreras ügynökségével. Bár kész tényként még nem közölheti, de több mint remény, hogy augusztus elsején az énekes ária- és dalesttel lép fel a szombathelyi Iseumban.