„Egy tavalyi, latyakos februári napon kezdődött az egész” – mesél a kezdetekről Limbacher Tivadar, a Ma este Színház! ötletgazdája. Régi barátjával, Szabadkai Attilával mindig is lelkes színházba járók voltak, miközben Tivadar kutatócéget működtetett, Attila pedig egy könyvvizsgáló cégnél volt tanácsadó. 2011 februárjában összeültek egy üveg rozé társaságában, és megfogadták, addig nem állnak fel az asztaltól, amíg el nem döntik, melyik kreatív ötletüket fogják most már tényleg megvalósítani. Tivadaré volt a nyerő ötlet: használják ki a színházi élet vakfoltját, és teremtsenek platformot az eladatlan színházi jegyek utolsó pillanatban történő eladására.

Az indokok? „Az emberek szeretik a színházat, mégsem járnak oda eleget. Nem tudunk vagy nem szeretünk előre szervezni? Ilyen a fiatal nemzedék?” – teszi fel a kérdést Limbacher Tivadar. Hozzáteszi: igaz, aki nem teljesen elkötelezett színházrajongó, az nehezen igazodik ki a rengeteg program, lehetőség között. „Régen a túl kevés, most a túl sok szórakozási lehetőség miatt akadozik az ágazat működő- és életképessége.” És az is igaz, hogy a színház drágább, mint a mozizás, pláne az otthoni DVD-zés. S mindeközben a színházak sokszor csak fél házzal mennek. „A legdrágább ülőhely az üres ülőhely” – mondja Tivadar, aki szerint kutatásaik alapján az aznapi előadásokra már alig fogynak a színházakban a jegyek. A Ma este színházzal win-win szituációt teremtenének, amely mind a színházaknak, mind a nézőknek jó: mindig féláron adnak jegyeket, csak aznapi előadásokra. Éjféltől késő délutánig lehet lecsapni az aznapi, még szabad színházjegyekre. Általában 12-20 előadás lehetőségével indul egy nap, a jegyek pedig sorra elfogynak.

Dráma és katarzis – a Hullám és gumikötél a Katona József Színház Sufnijában (fotónk illusztráció)

Fotó: Dömölky Dániel / Katona József Színház


A projektükkel tavaly tavasszal rögtön döntősök lettek a Budapest Bank startup vállalkozások számára kiírt versenyén, s az év folyamán kidolgozták a honlapot, annak működési elvét. A Ma este Színház! honlapja december elején élesedett, azóta már 28 budapesti színházzal kötöttek együttműködést, a következő cél a vidéki és akár a határon túli színházak bevonása. Eddig mind a színházak, mind a színházlátogatók felkapták a kínálkozó lehetőséget: ma már akár napi több száz jegyet is vásárolnak a honlapjukon keresztül. „Szeretnénk egy eddig színházba nem járó réteget is bevonni” – árulja el Tivadar. A közösségi hálókon hirdetik magukat, most már több ezer tagja van a Facebook-klubjuknak, még többen iratkoztak fel a napi hírlevelekre, a pozitív visszajelzések száma pedig egyre nő. „Egy apuka írt nemrég egy köszönőlevelet, hogy reggel nyolckor talált a honlapra, és 11-kor már ott is ült a kislányával egy bábelőadáson” – mesél egy kedves visszacsatolásról az ötletgazda. A két alapító az elmúlt egy évben sokat vállalt a Ma este Színház elindulása érdekében, még úgy is,hogy Tivadar szerint „egyértelmű, hogy nem ebből a projektből fogunk házat venni magunknak”. Megtanultak programozni, tárgyalni, online marketinget használni és közösséget építeni. A cél, hogy valamikor önfenntartóvá váljon az oldal. Addig is marad a színház szeretete és népszerűsítése, s nem csak a nagyközönség számára. Tivadar elárulja: „Amióta elindítottuk az oldalt, jóval gyakrabban járok én is a színházba.”