Szuvenír és gagyi szinte egy kutya. Rikító matyóhímzések, szárított paprika hűtőmágnes, műanyag Lánchíd hóesésben, I love Budapest feliratú pólók. Bárhova is utazunk, alapjáraton ehhez hasonló, helyspecifikus ajándékkal a zsebben térhetünk haza. Két éve a Boulevardésbrezsnyev Galéria vezetője, Victora Zsolt rukkolt elő egy kortárs szuvenírtervezői pályázattal, de ez az egész megmaradt a kezdeményezés szintjén. A hazai dizájnerek inkább a maguk módján folytatnak gerillaharcot: a napokban végre új magyar szuvenírmárkát dobtak piacra. A FOLQA Collection a most vasárnapi Wampon debütál a nagyközönség előtt.

A FOLQA-t Juhász-Váczi Henriett, a Souvenir Brands Kft. ügyvezetője álmodta meg, Novák Zoltán kreatív tervező öntötte végső formába. A matrjoska babák formáját idéző műgyanta betyárok tradicionális magyar foglalkozásokat idéznek: van itt  Rátermett Csikós, Elmélyült Fazekas, Kitartó Gulyás. A webshopban már kaphatók a figurák, de a Wampon nagy adag kedvezménnyel lehet őket beszerezni. Ha így megy tovább, a kortárs szuvenír-dizájn jó úton halad, hogy a piacot uraló gagyit félresöpörje: a betyárok tematikájához hasonló például Boldizsár Zsuzsa népművészeti ihletésű Hungarikum – porcelán kollekciója, amely tavaly még a Moholy-Nagy László formatervezési ösztöndíját is elnyerte.

Az urbánus vásárfia vonalat erősítik Majoros Zita szitanyomott pólói, a Camou városi képekkel dísztett szoknyái, de Koós Daniella és a Blue Paprika plexifülbevalói is alapnak számít már ebben a műfajban. De ezek kizárólag dizájnshopokban kaphatóak, arra még várni kell, hogy a turista elosztókban is helyet kapjanak.