Bejelentette, hogy megállapodott a Német Zenei Tanáccsal, a Goethe Intézettel együttműködve ősszel három fiatal német karmester tart workshopot Tel-Avivban, amelynek végén, október 18-án Haydn, Schubert és Beethoven műveit játssza az Israel Chamber Orchestra (ICO) a tel-avivi szépművészeti múzeumban.

Az együttes tavaly nyáron Bayreuthban lépett fel, a koncert elején az izraeli himnuszt játszották, Mendelssohn, Liszt és Mahler kompozíciója után pedig Wagner operájának zenekari részletét, a Siegfried-idillt szólaltatták meg. „Érzelmileg hihetetlenül megható, szinte túlvilági élmény volt” – emlékezett a karmester.

Paternostro szerint nem lehet eltagadni: Wagner antiszemita volt, de a művei ma már nagyon hiányoznak az izraeli koncertéletből, úgy véli, a zeneszerző munkásságához Mahler és Schönberg alkotásain keresztül vezet az út. A közelmúltban egy izraeli Wagner-koncertet holokauszt-túlélők erős tiltakozása miatt lemondtak.

A bécsi születésű Paternostro, aki több családtagját is elvesztette a holokauszt idején, helyteleníti a bojkottot, szerinte a bayreuthi fellépésük utat mutatott, hogy miként lehet a fiatal zenészeknek megmagyarázni a wagneri életmű és a személyiség közötti ellenmondást.

A karmester honlapja közli, hogy Roberto Paternostro a 2012-13-as évadban Budapesten Franck d-moll szimfóniáját vezényli, 2013 őszén pedig az ICO nyitja meg a raidingi (Doborján) Liszt Fesztivál Metamorfózisok elnevezésű periódusát. Liszt, Mendelssohn, Prokofjev és Sosztakovics műveit játssza a zenekar Roberto Paternostro vezényletével. A neves dirigens ugyancsak 2013 őszén debütál a Theater an der Wienben.