– Eddig mind a színházak, mind a színházlátogatók felkapták a kínálkozó lehetőséget: ma már akár napi több száz jegyet is vásárolnak a honlapjukon keresztül. Szeretnénk egy eddig színházba nem járó réteget is bevonni – árulja el Limbacher Tivadar. A közösségi hálókon hirdetik magukat, most már több ezer tagja van a Facebook-klubjuknak, még többen iratkoztak fel a napi hírlevelekre, a pozitív visszajelzések száma pedig egyre nő. – Egy apuka írt nemrég egy köszönőlevelet, hogy reggel nyolckor talált a honlapra, és 11-kor már ott is ült a kislányával egy bábelőadáson – mesél egy kedves visszacsatolásról az ötletgazda. A kezdeményezésről szóló cikkünk itt olvasható.

– A színházi nézőtéren a legdrágább szék az üres szék, ebből az alapigazságból kiindulva vágtunk bele barátommal a vállalkozásba – idézte fel a szociológus végzettségű Limbacher Tivadar. – Elméletileg mi magunk is szeretjük a színházat, de korosztályunk, az élménytársadalom sok más fiataljával együtt a spontán esti program hívei vagyunk.

A Maesteszinhaz.hu oldalon eddig a fél áron eladott több mint 7000 jegyet döntően a 20 és 35 év közötti fiatalok vásárolták meg.  A csábítás trükkje bevált. A visszajelzések igazolják, hogy az alacsonyabb ár mellett sok, a last minute színházjegy melletti döntést az előadásoknak a honlapon olvasható rövid ismertetője is megkönnyítette. Szép számmal akadnak olyanok is, akik az esti mozi helyett már rendszeresen inkább a magyar színészek élő játékára kíváncsiak, szívesebben adják át magukat a színház varázsának. Az eladási statisztikából az is szembeötlik, hogy a jegyek döntő többségét nők rendelik meg.

Szabadkai Attila, a honlap másik, közgazdász alapítója azt is elmondja, hogy a gazdasági válság, a DVD elterjedése, a televízió és több más tényező hatása igencsak aláásta a színházba járási kedvet. Sok színház az előadás színvonalától függetlenül foghíjas nézőtér előtt zajlik. Az üresen tátongó széksorok pedig nemcsak gazdasági veszteséget jelentenek, de megfoszthatják a nézőket és a színészeket a siker élményétől.

A működtetők szerint az új jegyvásárlási szolgáltatás e negatívumot mérsékli, egy-egy előadás az utolsó órákban eladott 10-15 jegy megvásárlójának köszönhetően a szó szoros értelmében élettel telítettebb lehet. Ezt a jótékony hatást a színházak is felismerték, mert az indulásnál még csupán hét intézmény látott benne fantáziát, ma már többségük – közöttük a Vígszínház, a Madách, a Katona – partner az utolsó napi internetes jegyeladásban.

A Belvárosi Színházban előadásokat létrehozó producer, Orlai Tibor tájékoztatása szerint a last minute színházjegy szolgáltatás jó kezdeményezés. – Elsősorban azok az emberek élnek e lehetőséggel, akiknek egyfajta lelki igényük lenne ugyan a színházra, de anyagi megfontolásból nem engedhetik meg maguknak ezt a szórakozást, egyszerűen nekik drága az eredeti jegyár. Fél áron azonban szívesen eljönnek, így mindenki jól jár. Elsősorban a középkorúakról és az idősebb korosztályról van szó, mert a közönség zöme őszbe csavarodik. A klasszikus értékek vesztésnek indult világa a kultúrát is sújtja, ezért a fiatalok bizonyos köreiben egyenesen „ciki” a színház, inkább a bulizás, a közös ivászat vagy a szimpla lógás jelenti számukra a tartalmas szabadidőt. Többek között az oktatáspolitika feladata lenne az irodalom, a kultúra, a színház szeretetét felébreszteni a gyerekekben – szögezte le.

A budapesti színházak sajátos helyzetéről szólva – más világvárosokkal összehasonlítva – a producer elmondta, hogy ha nálunk valamelyik darab megéli a századik előadását, az már rendkívüli sikernek számít, ugyanez például New Yorkban vagy Londonban maga a bukás. Ott ugyanis főként a virágzó színházturizmusnak köszönhetően egy-egy darab estéről estére folyamatosan évekig, több százszor telt házzal megy, a széksorokat megtöltik a helyi és külföldi nézők. – Nálunk a nyelvi elszigeteltség miatt erre nem lehet számítani. A hazai színházba járó közönséget a műsor gyakori változtatásával kell kiszolgálni, ami kényszerűen nagyon megdrágítja az előadásokat. Másfelől viszont a színesebb kínálat, a színészek frissebb, magasabb színvonalú játéka egyfajta többletérték, amelyet a hozzáértő publikum elismer. E kulturális pezsgés áldásából a last minute jegyeladás révén most már többen részesülhetnek – fejtette ki Orlai Tibor.

A kezdeti sikeren felbuzdulva a honlap alapítói már a vidéki színházakat is célba vették szolgáltatásukkal, elsőként a szegedi színházzal léptek kapcsolatba. Terveik szerint a határon túlra nyúlva szlovákiai, erdélyi színházak is bekerülhetnek a last minute jegyvásárlók népesedő táborába, hogy az ottani publikum is rugalmasabban vehessen színházjegyet.