Szombat este a Lohengrin dokumentumfilmjének vetítésével kezdődik a Budapesti Wagner-napok. Vasárnap a fesztivál újdonságaként Richard Wagner egyik főműve, a Tannhäuser kerül színre Matthias Oldag rendezésében, Thomas Gruber díszleteivel és jelmezeivel, Fischer Ádám vezényletével. Az őrgróf unokahúga, Erzsébet szerepében holnap Szabóki Tünde lép színpadra, június 19-én, a fesztivál utolsó napján Petra Maria Schnitzer. Vénuszt az orosz Elena Zsidkova, a címszerepet az amerikai Robert Dean Smith énekli – a névsor ismerős lehet a Bayreuthi Ünnepi Játékokról.

Az elmúlt években több mint negyvenezres közönség látogatta a Budapesti Wagner-napokat, több mint hatvan százalékuk külföldi volt, akik részben Bayreuth visszatérő vendégei is, lelkes zeneszeretők, vagy épp iparmágnások. A Művészetek Palotája (Müpa) világbrandet hozott létre, a Wagner-napokat magasan jegyzik, és az esemény épít arra is, hogy Budapestnek is van erős Wagner-hagyománya.

– Amikor Fischer Ádám elkezdte a Wagner-napokat, azt tűzte ki célul, hogy ide világsztárok érkezzenek, akik innen mennek majd Bayreuthba. Ez nagyon magas mérce, aminek minden erőnkkel szeretnénk megfelelni. Nyugat-Európában a koprodukcióknak több mint húszéves a hagyománya, a nagy komolyzenei fesztiválok együttműködnek az operaházakkal – mondta Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója.

Robert Dean Smith, az amerikai hőstenor

Fotó: Béres Attila

Bayreuth sztárja, az amerikai hőstenor, Robert Dean Smith is azért jött Budapestre, mert a világ több színpadán Fischer Ádámmal együtt lépett fel. Már a múlt évi budapesti előadás is ennek volt köszönhető. − Bayreuth különleges atmoszférája abból adódik, hogy mindenki szeretne ott lenni, önként részese lenni a sikernek. Itt más a színpad, a hangzás, a közönség, ám mivel mindig kihívás Wagnert énekelni, örömmel jöttem – mesélte lapunknak Robert Dean Smith.



A Wagner-napokról bővebben a szombati Magyar Nemzetben olvashatnak.