Kultúrgrund

Film

Minden idők legjobb Alien-jelenetei

thy, kgy

2012. június 11., hétfő 18:11
A Prometheus ciki, de hogy lelkesedésünket az Alien-mítosz iránt mégis bizonyítsuk, összeszedtük minden idők legjobb Alien-jeleneteit. A nagy elődök kreativitása és feszültségkeltése nyer bizonyosságot a következő összeállításban.

Egy Alien filmtörténeti születése (A nyolcadik utas: a Halál)

Minden egy vacsoránál kezdődött! John Hurt félresikerült kiruccanása az idegen bolygón egy arcára tekeredett földönkívülivel zárult, ám az egy idő után élettelenül leesett róla, John Hurt pedig egészségesnek tűnt. S ekkor mindannyian – beleértve a gyanútlan nézőt – azt gondolhattuk, a történet másképp folytatódik. Nem is tévedhettünk volna nagyobbat! A legendás vacsorajelenet, amikor Hurt váratlanul rosszul lesz, majd hasából kitör az első Alien, vélhetően minden idők egyik legjobb és legemlékezetesebb horrorjelenete. A magyar moziforgalmazás során ezt a részt egyébként kivágták, így a magyar mozinézők számára épp csak a legfontosabb dramaturgiai fordulat maradt ki.


Az Alienek úszni is tudnak (Feltámad: a Halál)


Keserű felismerésre jutottak Ripley-ék Jean Pierre-Jeunet Alienjében, amikor egy víz alatti úszással akartak menekülni. Az Alienek ugyanis megjelentek a víz alatt is, és szemmel láthatóan jól érezték magukat úszás közben. Az emlékezetes jelenetben Ron Perlman víz alatti lövése legalább annyira látványos, mint a nagyon dinamikusan úszó két Alien. A hagyományos vagdalkozó-futva menekülő jelenetek sokasága után felüdülés volt látni egy ilyen kreatív és újszerű megoldást, amit egy olyan formátumú alkotótól, mint Jeunet, el is vártunk.


Ripley megkopaszodik (Végső megoldás: a Halál)


David Fincher Alienjének egyik legmeglepőbb eleme kétségtelenül a megkopaszított Ripley. Sigourney Weaver férfias harcai ellenére igazán nőies nő, az volt mind a Nyolcadik utasban, mind A bolygó nevében. Egy börtönbolygón viszont nincsenek nemi szerepek, csak a túlélés utáni vágy. Ez az átváltozás jót tett Ripley karakterének, s a kopaszsághoz új tulajdonságok is csatolhatóvá váltak. Ezért vált különösen emlékezetessé ez a megoldás, ami nem egy jelenet, sokkal inkább egy egész film stílusát adja meg.


Amikor háború zajlik emberek és Alienek között (A bolygó neve: Halál)


James Cameron Alienje olyan, mint a Rambo II., csak az űrben, Rambo helyett Ripley-vel és vietkongok helyett Alienekkel. A párhuzam nem meglepő, ugyanis a Rambo II. forgatókönyvét Cameron követte el, majd rögtön utána rendezte meg A bolygó neve: Halált. A változás A nyolcadik utas: a Halálhoz képest éppen annyi, mint a Rambo és a Rambo II. között. A hangsúly a vegytiszta akción van, összecsapás összecsapást követ, itt már bőven nemcsak a menekülésen, hanem a visszacsapáson van a hangsúly. A jelenet, amikor a tengerészgyalogosok összecsapnak az Alien-fészekben az idegenekkel azonban közel sem csak véres gyilkolászás: az okosan felépített percek az idegesítő mozgásérzékelő detektorokkal, majd a váratlanul lesújtó halállal annyira tele vannak feszültséggel, mint később egyetlen más Cameron-film sem.


Anyák harca (A bolygó neve: Halál)


Kevés olyan erős és összetett női karaktert tarthatunk számon, mint a Sigourney Weaver játszotta Ripley. Az ő köpönyegéből bújt ki a Terminátor-saga Sarah Connorja, Lara Croft pedig csak távolról és tisztelettudóan biccenthet neki. Az Alien-filmek egyik felejthetetlen vonását éppen az adja, hogy főszereplője egyszerre érzelmes nő, aki ezt a látszólagos hátrányát elképesztő erőfeszítésekkel küzdi le. Vagy leleménnyel. Így történik ez akkor is, amikor az anyakirálynővel méri össze erejét, és bebizonyítja: az ember szerszámhasználó lényként képes szembeszállni a nála fejlettebb ragadózókkal is.


Amikor a klón meghatódik (Alien 4. – Feltámad a Halál)


Ha van jelenet, ami az ember retinájába ég, akkor az Ripley találkozása önmaga többszörös kiadásával. A negyedik, kissé már fáradtabb Alien-filmben Ripley már kevésbé lágy és elveszett, aminek egyszerű az oka: klónozták. Így az a Ripley, akit a vásznon látunk, már egy tökéletesített lény, ám mégsem vesztek ki belőle az érzelmek. Ez akkor válik igazán egyértelművé, amikor hősnőnk a korábbi, félresikerült klónozás eredményeivel – vagyis önmaga torz paródiáival – kénytelen találkozni. A jelenet mémként feltűnik az egyik South Park-epizódban is, ahol Eric Cartman kénytelen szembenézni hasonló élménnyel.

Előttem az utódom



Önfeláldozás (A végső megoldás: Halál)


Ha azt hinnénk, hogy csak Schwarzenegger képes meghatóan elsüllyedni a forró anyagban, akkor tévedünk: Ripley is a forró fémben végzi, és ő is önként szánja rá magát a lépésre. A helyzet annyiban faramucibb, hogy közben gyermekét is szíve alatt hordja. Ám az anyai ösztönt ez esetben legyűri egyfelől a tény, hogy egy későbbi Alien-embrióról van szó, másfelől a tudat, hogy mohó és kapzsi érdekek igyekeznek kezükbe kaparintani a valóban nem kívánt terhesség végeredményét. Persze ahogy a Terminátor-sorozat esetében, úgy itt sem jelenti a főszereplő megsemmisülése azt, hogy nincs visszatérés – bár nem minden rajongó értékeli ezt jó ötletként.

 

MNO vezető hírek

Hende Csaba szerint a szocialisták szombathelyi polgármesterjelöltje, Ipkovich György méltatlan arra, hogy bármiféle köztisztséget viseljen. Tovább

Önkormányzati választások

Kósa: Ez esélyt ad a csata megnyerésére

A politikus pártja országjáró önkormányzati választási kampányának rendezvényén mintegy száz ember előtt beszélt. Tovább

1

A magyarországi baloldal továbbra is a hazájára támad Brüsszelben – jelentette ki a házelnök Szentendrén. Tovább

A Magyar Nemzeti Múzeumban tartott pénteki ünnepélyes megnyitóval kezdetét vette a 8. Ars Sacra Fesztivál. Tovább